Una història de promeses incomplertes en les inversions a Rodalies
La inversió a Rodalies prevista en els pressupostos és la partida més alta que rebrà Catalunya el 2022
Els pressupostos espanyols per al 2022 inclouen uns 680 milions d'euros per a Rodalies, la partida més gran del que es preveu invertir a Catalunya.
Passen els anys, els governs i també les promeses:
Però la pel·lícula segueix acabant de la mateixa manera: retards, passatgers anxovats dins dels trens i queixes dels usuaris.
José Luis Rodríguez Zapatero va prometre 4.000 milions per a Rodalies, dels quals no se'n va executar ni una cinquena part.
Mariano Rajoy en va prometre 2.000 més, que van seguir la mateixa sort.
I el govern de Pedro Sánchez n'ha promès 6.000 fins al 2030.
Una pluja de milions aparent. Perquè si ens fixem per exemple amb Renfe, el 2015 va executar a Catalunya el 7% del previst. El 2016, el 10%. El 2017 fa un salt fins al 150%, i el 2018, el 140%.
Aquest any, entre gener i juny, tant Renfe com Adif només han executat prop d'un 10% del pressupostat. Però la clau serà veure quants dels diners previstos en els pressupostos de 2022 acaben arribant realment a Rodalies.
El president de la Cambra de Contractistes d'Obra de Catalunya, Joaquim Llansó, alerta de la dificultat de recuperar els endarreriments de la inversió:
"Si tu tens un pla de quatre anys, o de deu, i resulta que un any no fas el que estàs dient, l'any següent hauries de fer el doble del previst, el d'aquell any i el de l'anterior, però això és inviable. Per tant, és molt difícil recuperar un endarreriment. És més, l'experiència ens diu que es van acumulant."
I, mentrestant, es van acumulant els projectes pendents. Alguns estaven previstos ja en el pla de Zapatero, com el soterrament de les vies a l'Hospitalet o el desdoblament entre Barcelona i Vic o Blanes i Arenys.
I projectes emblemàtics que sí que han arrencat, com la Sagrera, porten 15 anys de retard.
Més de 1.200 milions per al ferrocarril
El projecte de pressupostos del govern espanyol destina a la xarxa de trens més de la meitat de la inversió dels comptes a Catalunya, amb més de 1.200 milions per a Rodalies, l'AVE o el corredor mediterrani.
Concretament, la partida de Rodalies suposarà un 30% de totes les inversions de l'Estat previstes a Catalunya l'any vinent.
Aquests recursos coincideixen amb les negociacions entre la Generalitat i el govern espanyol sobre el traspàs de totes les competències restants.
La delegada del govern espanyol a Catalunya, Teresa Cunillera, ha explicat que Renfe té previst adquirir més trens, però ha posat èmfasi que cal "eixugar" el deute que la Generalitat té amb l'operadora.
La ministra de Mobilitat, Transports i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha mostrat aquest dijous la disposició a continuar negociant un traspàs de Rodalies a la Generalitat. Sánchez, però, ha dit que "abans d'obrir altres debats", cal resoldre com es farà la transferència dels recursos financers a la Generalitat per a la gestió del servei.
La ministra ha remarcat que la Generalitat ja fixa les freqüències, els horaris i les tarifes.