Una nova línia de tren unirà Lleida i Girona sense passar per Barcelona en 80 minuts
Una nova línia de tren unirà Lleida i Girona sense haver de passar per Barcelona en 80 minuts. El projecte, que passarà a prop de l'Eix Transversal, estarà totalment acabat d'aquí a quinze anys. Seran 233 quilòmetres amb doble via d'ample internacional per on circularan a alta velocitat trens de passatgers i mercaderies. Un cop a Girona enllaçarà amb el TGV a Figueres i fins a França. La inversió superarà els 6.000 milions d'euros. Els combois circularan a una velocitat entre els 160 i els 250 quilòmetres per hora. Aquest dissabte se'n farà la presentació oficial.
Actualment, travessar Catalunya en tren no és cosa fàcil ni ràpida. Per anar de Lleida a Girona s'ha de passar obligatòriament per Barcelona amb la volta i la pèrdua de temps que això comporta. Avui, però, la Generalitat ha presentat un projecte que canviarà aquesta realitat. Es tracta de construir un eix transversal ferroviari que farà aquest recorregut directe i en menys d'una hora i mitja.
L'estació del TGV de Lleida serà l'origen de l'Eix Transversal Ferroviari que ha d'enllaçar la capital del Segrià amb la ciutat de Girona, a través de les comarques centrals de Catalunya, en l'horitzó de l'any 2020. Seran 233 quilòmetres amb doble via d'ample internacional per on circularan a alta velocitat trens de passatgers i mercaderies.
Aquesta és una aposta de la Generalitat per descongestionar el trànsit de mercaderies de l'àrea metropolitana i dotar les ciutats de l'interior d'un transport públic transversal que les uneixi i relacioni amb Barcelona.
Després de Lleida, el traçat creua la plana, en paral·lel a les actual vies de Renfe, connectant Mollerussa, Tàrrega, on hi haurà una terminal de mercaderies, i Cervera. Arriba a Igualada, on enllaçarà amb els Ferrocarrils de la Generalitat, i s'enfila cap a Manresa. D'aquí, sortirà un ramal cap a Barcelona i el port, aprofitant les vies del TGV. La ruta principal continua per Vic i, seguint l'Eix Transversal viari, arriba a l'aeroport de Girona i, d'allà, a Girona i la frontera amb les vies del TGV.
En algunes ciutats es preveuen circumval·lacions de la via principal, per on només hi passaran trens de passatgers i en cap cas mercaderies. La velocitat dels trens serà d'entre 160 i 250 quilòmetres per hora, i així, el trajecte Lleida-Girona es farà en 80 minuts.
Amb la xarxa actual de Renfe, entre Lleida i Barcelona es triga tres hores per la línia de la costa i cinc si es passa per la de Manresa. A Sants, cal canviar de tren i invertir una hora i deu minuts fins a Girona. Es calcula que l'Eix Transversal Ferroviari costarà 6.500 milions euros. Amb la desaparició del monopoli ferroviari, es preveu que diverses companyies podran utilitzar les vies amb els seus trens, tal com ja passa ara als aeroports.
El president Maragall ha comparat el projecte amb el que va ser el primer traçat ferroviari a Espanya, el Barcelona-Mataró de l'any 1848. Aquest dissabte se'n farà la presentació oficial, en un acte al Palau de Pedralbes de Barcelona, que reunirà un centenar de personalitats, entre alcaldes i representants de les empreses vinculades al sector ferroviari i les infraestructures.