Una sentència avala per primer cop una sanció a Carrefour per no etiquetar en català
Un jutjat de Barcelona desestima el recurs de l'empresa francesa i confirma la decisió de l'Agència Catalana de Consum de multar-la amb 7.500 euros
Aiats Agustí
Periodista del portal 324.cat
La justícia avala per primer cop una multa de la Generalitat per no etiquetar en català. El jutjat contenciós administratiu número 8 de Barcelona ha desestimat un recurs de Carrefour, amb el qual l'empresa volia esquivar la sanció de 7.500 euros que li havia imposat l'Agència Catalana de Consum per no etiquetar en català, arran d'una denúncia de Plataforma per la Llengua.
Aquest és el primer cas denunciat per l'entitat a Consum que una empresa recorre als tribunals, i la sentència valida la sanció de la Generalitat de Catalunya.
La sentència, que encara es pot recórrer, reconeix que l'empresa francesa de supermercats va vulnerar els drets lingüístics dels consumidors i diu que "la infracció resta acreditada, ja que és obvi que estem davant de productes (uns bolquers i un peluix de marca blanca) que requereixen informació sobre el seu ús i maneig".
En aquest sentit, la sentència diu que l'absència del català a l'etiquetatge d'aquests productes implica una infracció de l'article 126 del Codi de Consum de Catalunya, que estableix que els consumidors "tenen dret a rebre la informació necessària per conèixer i utilitzar amb seguretat i satisfactòriament els béns i serveis".
El jutjat considera que la sanció sí que és proporcional perquè "l'empresa no va procedir a l'esmena" que li demanava l'Agència Catalana de Consum, malgrat la seva "capacitat econòmica". Per això, segons la sentència, els criteris de l'Agència Catalana de Consum per imposar la sanció són "encertats".
Una denúncia del 2017
La denúncia per l'incompliment del Codi de Consum en l'etiquetatge dels dos productes l'havia fet arribar a Consum Plataforma per la Llengua l'any 2017.
Després d'inspeccionar els productes, constatar que incomplien la normativa i comunicar-ho a Carrefour, l'Agència Catalana de Consum va emetre una resolució que imposava a l'empresa la sanció.
Carrefour hi va interposar un recurs d'alçada que el mateix organisme públic va desestimar, i l'empresa va acabar presentant un recurs contenciós administratiu, que és el que ara la sentència ha desestimat.
"Un precedent favorable"
Segons l'ONG del català, aquesta és "una sentència que marca un precedent favorable molt important".
A més, l'entitat també es congratula en un comunicat perquè el text reconegui específicament l'obligació de l'administració de fer complir la Llei de Política Lingüística.
Per l'entitat, "la sentència ha de servir perquè les empreses entenguin que han de deixar d'interposar recursos judicials per esquivar la llei i han de començar a complir-la".
- ARXIVAT A:
- Català