La Comissió Europea i Pequín seguiran negociant per trobar una solució a la disputa pels aranzels als vehicles elèctrics xinesos (Reuters/Toby Melville)

Una Unió Europea dividida manté els aranzels a la importació de vehicles elèctrics xinesos

Les reticències d'Espanya i Alemanya de reconsiderar la mesura topen amb la posició majoritària, però la Comissió diu que continuarà negociant amb la Xina

Redacció/agències

La Unió Europea mantindrà els aranzels a la importació de vehicles elèctrics des de la Xina. Aquest divendres, els estats membres han votat si mantenien la imposició de gravàmens, en vigor des del juliol de forma provisional, però no hi ha hagut una majoria suficient per bloquejar la mesura. 

La trobada ha evidenciat la divisió d'opinions entre els països europeus. En la votació d'aquest divendres, deu països han votat a favor de fer permanent la mesura, cinc en contra i dotze han optat per l'abstenció. Per bloquejar la iniciativa de Brussel·les, feia falta almenys un bloc de quinze estats membres que representessin un 65% de la població.

Alemanya ha estat un dels països europeus que s'han situat en el grup contrari, que tem que les taxes duaneres puguin desencadenar una guerra comercial amb la Xina. En canvi, França o Itàlia hi han votat a favor. Espanya és un dels estats que s'han abstingut en la votació.
 

La Comissió Europea continuarà negociant amb Pequín

Un cop publicat l'acord al Diari Oficial de la UE, no més tard del 30 d'octubre, quedarà confirmat per als pròxims cinc anys. Amb tot, la Comissió Europea ha explicat que, mentrestant, continuarà negociant amb Pequín per trobar una solució dialogada a la disputa i, si fos el cas, retirar els aranzels. 

L'aplicació de penalitzacions a la importació de vehicles xinesos vol protegir els fabricants europeus de les ajudes d'estat que dona el govern xinès al sector i que Brussel·les considera que són injustes i trenquen les normes del lliure mercat.

El portaveu de Comerç de la Comissió Europea, Olof Gill, ha assegurat que estan "oberts a trobar una solució" i a negociar "de bona fe" amb Pequín.

"No hem volgut imposar mai aranzels pel simple fet d'imposar-ne. El que volem és eliminar l'efecte perjudicial dels subsidis. El motiu pel qual continuem negociant de bona fe i de manera constructiva amb les autoritats xineses és precisament perquè volem trobar una solució."


Aranzels de fins al 36,3%

Brussel·les aplica des del mes de juliol gravàmens del 17% a BYD --el principal exportador xinès de vehicles elèctrics--, del 19,3% a Geely i del 36,3% a SAIC. Aquests aranzels se sumaran, a més, al 10% que la Unió Europea ja percep de manera general en les importacions de vehicles elèctrics de bateria. 

En resposta als aranzels, la Xina ha engegat una investigació a les importacions de carn de porc i productes lactis de la UE, que per a Espanya representen un negoci exportador de gairebé 1.900 milions d'euros en el cas del porcí i de 91 milions d'euros en el sector de la llet. 

Brussel·les va decidir impugnar la setmana passada la investigació xinesa als productes lactis davant l'Organització Mundial del Comerç.

 

ARXIVAT A:
Unió EuropeaXina
Anar al contingut