
Uns Premis Gaudí més femenins, però encara lluny de la paritat
Les candidatures presentades de pel·lícules liderades per una dona, aquest 2019, se situen en el 32%
Diversos i disputats es presenten els XI Premis Gaudí, 36 produccions aspiren als guardons de l'Acadèmia, en aquesta onzena edició. De les 36 produccions, n'hi ha 5 que es disputen la majoria dels premis: "Entre dos aguas", "Les distàncies", "Viaje al cuarto de una madre", "Petra" i "El fotógrafo de Mathausen".
Triple empat inèdit a 9 nominacions i fins a 5 pel·lícules, amb un nombre molt semblant de nominacions. Les votacions dels acadèmics decidiran els guanyadors o guanyadores, a partir d'unes nominacions que aquest any són més paritàries.
El cinema fet per dones, doncs, creix als Gaudí i a la indústria catalana, però encara xifres lluny del 50%. Les dones cineastes reclamen més rapidesa per arribar-hi.

Per exemple, les candidatures presentades de pel·lícules liderades per una dona, aquest 2019 se situen en el 32%. Tres punts més que l'any passat, que era del 29% i set punts més respecte el 2017, que se situava en un 25%.
Pel·lícules fetes per dones
La meitat de les nominacions a millor pel·lícula, documental i direcció és a pel·lícules fetes per dones. Un canvi de tendència gràcies a factors com els canvis socials i de normatives. Però al darrere d'aquesta fotografia també hi ha dades sagnants.
Celia Rico, directora de "Viaje al cuarto de una madre", el seu primer llarg, ha estat la primera dona a dirigir una actriu de la trajectòria de Lola Dueñas:
"Lola Dueñas treballa al cinema des de l'any 1996 i no ha estat mai dirigida per una dona fins ara. Alguna cosa molt greu està passant "
Rico assegura que perquè el canvi sigui real i no una moda o una tendència és important que les dones que estan començant ara a dirigir puguin fer segones i terceres pel·lícules i consolidar la seva carrera.
La també debutant Sara Gutiérrez Galve, Elena Trapé o Mar Targarona comparteixen també el fet d'haver salvat una altra realitat feridora: que, si dues de cada tres alumnes d'audiovisuals són dones, només el 16% de les pel·lícules les acaben liderant elles.
Yolanda Olmos, directora de l'Associació de Dones Visuals reivindica la feina de les dones al sector audiovisual
" Als homes se'ls demana potencial, i a les dones experiència. Necessitem aquest 50% i que es doni d'una manera ràpida per no perdre'ns el present de les dones que ja estan ara"
I per aconseguir-ho, ja estan acabant d'enfilar un directori amb totes les professionals del sector.
Si bé han aconseguit fer un tomb, al cinema en català i als Gaudí encara els queda camí per recórrer en el terreny paritari. Un camí que encara és més llarg per a altres premis, com els Goya, perquè només una quarta part dels nominats d'aquest any són dones.
- ARXIVAT A:
- Premis GaudíCinema