Els taxistes tornen al carrer contra els VTC: reclamen el límit d'1 per cada 30 taxis
Diuen que és un "avís" del que faran si al setembre no s'aplica la ràtio d'una llicència de vehicle amb conductor VTC per cada 30 de taxi
Mobilització del sector del taxi, aquest dijous, per primera vegada de manera unitària a tot el territori de Catalunya, amb una "aturada total" entre les 10 del matí i les 2 del migdia.
Han estat 4 hores de vaga que els convocants, l'associació Élite Taxi, el Sindicat del Taxi de Catalunya i l'Agrupació Taxi Companys, han qualificat d'"avís" del que poden fer si la Generalitat no limita per decret les llicències de vehicles de turisme amb conductor, els VTC.
A Barcelona s'ha concentrat a partir de les 9 del matí a la Gran Via, entre el carrer Balmes i la plaça Espanya, i també al carrer Tarragona, des d'on han anat en marxa lenta fins al Parlament.
Otra vez más el sector del taxi de Cataluña responde de forma contundente y unitaria ante el peligro de una liberalizacion del transporte de viajeros.
Elite Taxi Barcelona (@Elite_TaxiBcn) May 18, 2022
La Gran Vía es amarilla y negra.#Ayusadaslasjustas #Barcelona #Taxi pic.twitter.com/5f36WtuvmT
Segons els sindicats convocants, a la marxa lenta s'hi han aplegat 4.000 taxis, 900 segons la Guàrdia Urbana. Al migdia han arribat al Parlament i s'han reunit amb els grups parlamentaris. El sector vol pressionar els partits i el mateix govern de la Generalitat perquè el pròxim decret llei que ha de regular el servei a partir de la tardor fixi i blindi la proporció d'un vehicle VTC per cada trenta taxis, que en el seu moment va avalar el Tribunal Suprem i que el sector considera que garanteix la seva viabilitat.
S'acaba la moratòria del decret Ábalos
El motiu de la mobilització és que al setembre s'acaba la moratòria de 4 anys de l'anomenat decret Ábalos, que ha permès als VTC operar amb relativament poques limitacions.
Es queixen que el conseller Jordi Puigneró no s'hagi reunit amb ells, i fan una crida als partits perquè s'estableixi un marc legal que protegeixi el sector del taxi:
"Si no s'atén l'únic punt de la nostra demanda, el sector del taxi ho interpretarà com un atac del govern a la seva supervivència i una empara als seus enemics, que han fet del frau la norma per acabar amb el sector."
Contra el "model Ayuso"
Asseguren que no volen el "model Ayuso" a Catalunya, que diuen que permetrà a 9.000 VTC treballar a Madrid com si fossin taxis, i que a l'àrea de Barcelona hi ha ara mateix més de 10.000 llicències de VTC.
Insisteixen que una sentència del Tribunal Suprem del 2018 avala la ràtio 1/30, i denuncien que hi ha connivència de les administracions amb els empresaris dels VTC:
"La coincidència en l'argumentari de les autoritats de competència i els lobbies de les grans plataformes digitals de transport que volen desballestar el sector del taxi, ens fan estar segurs de tenir raó."
Qualifiquen de "dogmàtic" i "miop" aquest argumentari, centrat en l'afirmació que la competència dels VTC ha millorat el servei, i asseguren que no només no és cert, sinó que està posant en risc la qualitat del servei.
El Decret sense ràtio 1/30 #VTC #TAXI impulsat per @territoricat @jordiPuignero recull el testimoni liberal d Ciutadans i les idees d la dreta PP/VOX. Pq no deixa @JuntsXCat Vicepresident i lidera ideològicament un d'aquests partits? #Puignero l'Ayuso català?? #ayusadaslasjustas pic.twitter.com/oTXLemJyeL
Sindicat del Taxi de Catalunya (@sindicatdeltaxi) May 17, 2022
Conflicte crònic des de fa anys
A Barcelona aquest conflicte va esclatar el gener del 2019, quan els taxistes van ocupar la Gran Via durant gairebé una setmana i els VTC van instal·lar-se a la Diagonal també durant força dies.
El motiu va ser un decret de la Generalitat per regular el funcionament dels VTC que va posar en peu de guerra els taxistes, i les empreses de VTC es van mobilitzar per defensar els seus interessos.
El conflicte es va resoldre temporalment quan la Generalitat va fixar que els VTC s'havien de contractar amb una antelació mínima de 15 minuts, cosa que va portar les aplicacions Uber i Cabify a anunciar que marxaven de Barcelona.
Cabify, però, va tornar poc més d'un mes després i va intentar funcionar fent una interpretació al límit d'aquesta norma, mentre Uber va tornar fa poc més d'un any com a aplicació per demanar taxi.
- ARXIVAT A:
- Mobilitat