El Black Friday es converteix en molts comerços físics i virtuals en la Black Week (EFE)

Val la pena, el Black Friday? En realitat, moltes rebaixes amaguen una pujada de preu

L'OCU conclou que 18.000 productes que s'anuncien com a rebaixats s'han encarit de mitjana un 3%; la Generalitat ja ha multat empreses per enganyar amb els preus
Actualitzat
TEMA:
Comerç

Aquest divendres és, oficialment, Black Friday. Tot i això, ja fa dies que la publicitat sobre els suposats descomptes ha inundat les botigues físiques i virtuals. Val la pena aprofitar-los?

Les associacions de consumidors, com Facua o l'OCU, adverteixen que, per norma general, no. Asseguren que cal anar amb molt de compte que no ens donin gat per llebre, ja que moltes de les rebaixes que s'anuncien no són reals.

Com arriben a aquesta conclusió? L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha controlat les fluctuacions de preu de 18.000 productes diferents que es venen per internet en l'últim mes. I ha vist que, de mitjana, els preus anunciats en la setmana del Black Friday són un 23% més barats, però, en realitat, han pujat un 3%. És a dir, no només no s'han rebaixat com s'anuncia, sinó que comprar aquesta setmana resulta més car.


Quins comerços en línia han apujat més els preus?

L'estudi de l'OCU pren com a referència preus de l'inici de la setmana, l'anomenada Black Week, en què les botigues virtuals ja anuncien descomptes relacionats amb el Black Friday.

Dels comerços analitzats, el gegant Amazon és un dels que més apuja els preus: un 9%. Però no és l'únic. El Corte Inglés els infla un 6%; Eroski, un 5%; la FNAC, un 1%; Balay, un 10%, i Sillas Auto, un 10%.

En la primera posició hi ha Soytuhogar, amb un 14% d'encariment.

Els treballadors d'Amazon han convocat vaga els dies 27 i 28 de novembre, coincidint amb la campanya del Black Friday (EFE)

Quins productes són més barats, ara?

Amb tot, sí que hi ha alguns descomptes reals. Entre els productes analitzats per l'OCU, ara respecte a l'últim mes s'han abaratit:

  • un 83% dels patinets
  • un 80% dels aires condicionats
  • un 77% de les plaques de cuina
  • un 76% de les batedores de mà
  • un 75% de les fregidores


Què és més car, ara?

Entre els productes analitzats, ara són més cars que en l'últim mes:

  • un 86% dels pneumàtics
  • un 58% dels llibres electrònics
  • un 58% de les cadires de cotxe
  • un 50% de les impressores

L'OCU posa a disposició dels consumidors un assessor en què es pot introduir el preu d'un producte per veure si és barat o car en relació amb altres botigues que tinguin el mateix producte.

 

I el mateix divendres tampoc hi ha gangues?

Poques. L'OCU ha actualitzat l'estudi de preus a última hora d'aquest Black Friday del 2023. La conclusió és que, dels 18.000 productes analitzats, aquest divendres un 36% tenen un preu més car que els 30 dies anteriors. La meitat dels preus no ha canviat i només un 14% tenen un preu més baix

A més, els articles que han baixat de preu només ho han fet un 7% de mitjana. En canvi, els que han pujat s'han encarit el doble, un 14%.  


Hi ha prou controls per detectar aquests fraus?

El 94% dels consumidors creu que no, segons una enquesta que ha fet l'associació de consumidors Facua.

Per això, l'organització fa una crida al nou ministre de Consum, Pablo Bustinduy, perquè impulsi un pla coordinat a les autonomies per fer les inspeccions pertinents.


A Catalunya ja s'han multat empreses

A Catalunya, la Generalitat sí que ha imposat sancions per irregularitats, després de detectar que més de la meitat de les suposades ofertes del Black Friday del 2022 eren una autèntica enganyifa.

L'any passat, la Direcció General de Comerç de la Generalitat va fer inspeccions a 70 comerços, tant físics com virtuals, i va obrir 47 expedients sancionadors.

D'aquests, hi ha 37 expedients per competència deslleial que ja s'han resolt amb sanció, per un valor total de 429.000 euros. Hi ha 9 expedients més per enganys en els preus que encara s'estan tramitant i que poden acabar amb sancions de més de 500.000 euros.


Quines empreses s'han sancionat?

La Generalitat no n'ha informat. Tot i que el 324.cat hi ha insistit, de moment no ha obtingut resposta.

Això sí, al gener, quan l'Agència Catalana de Consum va avançar que havia detectat irregularitats en els preus en el Black Friday de l'any passat, va assenyalar diversos comerços en línia:

  • PC Componentes
  • Carrefour
  • Euronics
  • Fnac
  • Miró
  • El Corte Inglés
  • Media Markt
  • Conforama
  • Alcampo

Alguns surten també a la llista de l'OCU de les companyies que, en comptes de fer rebaixes, en realitat apugen preus.

Un cartell que anuncia el Black Friday en una botiga de roba (EFE)

Què diu la normativa?

La llei assenyala que els descomptes s'han de calcular i anunciar sobre el preu més baix dels últims 30 dies.

Si les botigues posen un altre preu d'origen, aquella xifra que tant remarquen perquè el consumidor pensi que està davant d'una oportunitat que no pot deixar escapar, estan cometent una irregularitat.

L'altre perill: les estafes

Al marge dels enganys en els preus, la policia adverteix que, amb l'increment de volum de transaccions que suposa el Black Friday, també augmenten les estafes.

Fins al punt que la Policia Nacional ha difós un vídeo en què adverteix que cal anar alerta amb les ofertes que arriben per xarxes socials o per missatge, perquè podrien redirigir l'usuari a pàgines web fraudulentes.

Altres riscos de què alerten? Del typosquatting i el qrishing.

El typosquatting és que una pàgina web imiti el web d'una marca coneguda, i el qrishing consisteix en la manipulació de codis QR perquè l'usuari accedeixi a un enllaç maliciós, una pràctica fraudulenta de la família de l'smishing i el phishing.


Black Friday vs. Buy Nothing Day

Aquest Black Friday arriba en un context econòmic molt marcat per la inflació i per uns tipus d'interès alts, que encareixen les hipoteques i deixen menys diners a la butxaca de molts consumidors.

I, també, entre crítiques per la insostenibilitat d'un capitalisme voraç, que no s'atura malgrat la crisi climàtica, diverses organitzacions europees conviden a plantar-se i fan campanya perquè el Black Friday es converteixi en el Buy Nothing Day.


I dilluns, Cyber Monday

L'espiral de consumisme importat fa uns anys dels Estats Units no acaba aquest Black Friday, sinó que les empreses fan campanya perquè l'onada de compres segueixi a partir de dilluns vinent, l'anomenat Cyber Monday.

Tant per al divendres "negre" com per al dilluns "cibernètic" és important tenir en compte els consells de consum per evitar les estafes i les compres compulsives.

 

 

ARXIVAT A:
Comerç
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut