Aquest dilluns al matí continuava la investigació al lloc on hi va haver l'atropellament (CCMA)

"Veig molta gent que hi passa": veïns de Montmeló, sobre el lloc de l'atropellament mortal

Els quatre joves morts van travessar les vies després d'agafar un petit camí obert a la zona on acaben les tanques i molt a prop de dos passos habilitats per creuar amb seguretat
Redacció Actualitzat
TEMA:
Renfe

Què va portar un grup de joves a travessar les vies de tren per on no tocava a Montmeló? És una de les preguntes que intenten respondre els investigadors l'endemà de la mort de quatre persones, tres noies i un noi d'entre 19 i 22 anys, atropellats per un tren de l'R3.

Cap a un quart de nou del vespre d'aquest diumenge, un grup de set persones va passar les vies per un punt no autoritzat i on, segons l'alcalde d'aquest municipi del Vallès Oriental, Pere Rodríguez, van anar a parar encara que se'ls havia indicat el camí correcte. 

En declaracions a "El matí de Catalunya Ràdio", l'alcalde ha assegurat que els joves havien rebut indicacions

"Se'ls va indicar que havien de continuar per la vorera per anar cap al pas subterrani, però en algun moment ells van decidir fer drecera. Van agafar un petit camí de terra que no està ni senyalitzat ni il·luminat i, seguint aquest camí, va arribar un moment que van veure la via del tren i van voler creuar. Però és un lloc que no és gens natural ni per anar al circuit, ni per anar al concert, ni per anar enlloc."

Els joves van passar prop d'un revolt amb visibilitat reduïda. Només uns 50 metres més amunt del punt per on van travessar hi ha un pont habilitat per travessar les vies. I també a prop hi ha un pas subterrani. Són els dos punts que apareixen de color groc en aquesta imatge:

 

Tot i que la infraestructura ferroviària queda protegida per una tanca perimetral al pas per una zona on hi ha habitatges, els joves hi van accedir per un punt en què acaba el tancat i on hi ha camí de terra d'uns 50 centímetres d'amplada.

Un camí estret va portar el grup de joves fins a les vies de l'R3 a Montmeló (CCMA)

Amb motiu del festival de música tecno DURO II, que va atreure més de 15.000 persones, aquest diumenge es va organitzar un dispositiu amb un accés delimitat i amb personal informador i de control d'accés, segons ha remarcat l'alcalde.

"Des del centre del municipi hi ha un itinerari de vorera, ampli, perfectament senyalitzat, que arriba fins al Circuit de Catalunya. És el que camí que haurien d'haver seguit i hi ha informadors i controladors tot al llarg del recorregut perquè es dirigís cap allà", ha assegurat. 

Després de la tragèdia, el cap del govern municipal va afirmar que la hipòtesi era que els joves s'havien perdut. "Creiem que no sabien on anaven, amb la mala sort que ha arribat el tren i se'ls ha endut", va afirmar després de l'atropellament. 


Veïns de Montmeló: "He vist molta gent passant per aquí"

Alguns veïns han explicat que és freqüent veure gent passant per la zona quan hi ha festivals o esdeveniments al Circuit de Catalunya. Un d'aquests veïns és José Ruiz. "Normalment, passa quan hi ha les curses o els festivals. Veig gent que es fica per tot arreu, que va per la via", comenta.

Ruiz va sentir l'impacte de l'accident i diu que no és estrany veure imprudències: 

"Venia de passejar els gossos i vaig sentir el xiulet del tren pitant fort. Vaig sentir el cop. Vivim aquí a sota i la meva dona va veure nois caminant per la via. Crec que van entrar per aquí perquè és l'accés que hi ha i he vist molta gent que passa per aquí." 

Una altra veïna, Maribel Pérez, va veure els joves a la via: 

"Era sola a casa i em van tirar alguna cosa a la porta. Vaig sortir i era un vas de plàstic d'haver begut alguna cosa i glaçons. I vaig veure 4 joves, només en vaig veure 3, en aquest tros, parlant en veu alta. I vaig veure que venia el tren, els va xiular i es van quedar parats, però eren dins de la via, no eren fora."

Un altre veí, Vicente Mayor, que viu molt a prop del lloc dels fets, ha explicat a Catalunya Ràdio que la gent passa perquè, tot i que l'accés hi està prohibit, no hi ha res que els barri el pas. "A la gent que ve caminant no els posen cap impediment per passar per aquí. Sempre que hi ha un acte com aquest, com les curses, és veritat que els vianants solen passar per aquí. Però hi ha tanques, és un lloc on està prohibit l'accés", comenta. 

Molt a prop del punt de l'atropellament hi ha un pont per travessar les vies amb seguretat (CCMA)

 

Les víctimes eren de Barcelona i Madrid

Les quatre víctimes mortals formaven part d'un grup d'amics provinents de Barcelona (dues noies) i Madrid (un noi i una noia), segons ha informat l'Ajuntament de Montmeló.

Les altres tres persones del grup de set que van travessar la via les van haver de traslladar a l'Hospital de Mollet amb una crisi d'ansietat.

Montmeló ha decretat tres dies de dol i ha convocat aquest migdia, a les 12, un minut de silenci a la plaça Rafael Casanova, en el qual han participat l'alcalde, la presidenta del Parlament, Anna Erra, la ministra de Transports, Raquel Sánchez, o el conseller de Salut, Manel Balsells. 

El que s'havia concebut com una ofrena floral de l'Onze de Setembre en què s'havia de recordar els 50 anys del cop d'estat a Xile ha estat un moment de record per a les víctimes tant del terratrèmol del Marroc com de l'atropellament. 

"No es poden preveure desgràcies d'aquest tipus, però, quan passen, el que importa és la part humana", ha afirmat l'alcalde, que ha agraït el suport rebut per part de diferents administracions. Pere Rodríguez ha afegit que aquest migdia encara s'estava contactant amb les famílies dels difunts.  

Minut de silenci a Montmeló aquest dilluns al migdia

La ministra de Transport, Raquel Jiménez, ha expressat el condol per la tragèdia i ha apuntat a una imprudència dels joves: 

"L'accident es podria haver evitat, però hem de deixar que siguin les autoritats policials les que determinin les circumstàncies, les que facin la descripció del punt on es va produir l'accident. Les primeres informacions són que era un punt no autoritzat de pas, que tampoc conduïa enlloc." 

Jiménez ha afegit que tant Renfe com Adif "treballen perquè les vies siguin segures" i ha demanat no barrejar aquesta tragèdia amb les obres de desdoblament de l'R3. "Sempre s'aborda com podem millorar l'estat de les infraestructures", ha manifestat. Justament, al tram de l'accident està previst que s'instal·lin pantalles a les vies aviat, quan es facin aquestes obres de desdoblament. 

El maquinista del tren que va envestir els joves va donar negatiu en el control d'alcoholèmia i va haver de rebre assistència psicològica. Els 170 passatgers que anaven al comboi van haver-se d'esperar més de dues hores a dins, fins a les 11 de la nit, fins que finalment van poder acabar el trajecte fins a Vic. 

ARXIVAT A:
Renfe
NOTÍCIES RELACIONADES
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut