Vendre ous de gallines en llibertat: el model d'èxit d'una microgranja nascuda a l'Alt Urgell durant el confinament
ACN Calvinyà (les Valls de Valira) - El confinament del 2020 va servir al jove alturgellenc Pere Roca per animar-se a tirar endavant un petit negoci de venda d'ous de proximitat. Explica que sempre havien tingut gallines a l'hort de casa, però destinades al consum familiar. Un cop aixecades les restriccions, va decidir arrencar el projecte i un any després ja comptava amb 350 animals, quantitat que, segons considerava, era la mínima que necessitava per fer-ho viable. La comercialització dels ous ha estat, bàsicament, per via directa, fent porta a porta i aconseguint nous clients gràcies al boca-orella. Ara ha fet un pas més per consolidar el seu negoci, ampliant les gallines fins a 800 per a satisfer la demanda de la quinzena de comerços i restaurants on ven a la Seu d'Urgell.
"Des de sempre m'havia agradat la natura, d'estar en llocs oberts, i la gallina és un animal amb un maneig bastant fàcil", comenta Roca, que veu en el fet de ser el seu propi cap un avantatge. A més, diu que la feina li dona una certa flexibilitat horària, tot i que les gallines han de seguir unes rutines i, per tal, cal adaptar-se al seu cicle.
El seu model passa perquè les gallines puguin estar en llibertat dins un espai que és obert i que es troba a Calvinyà, dins el municipi de les Valls de Valira (Alt Urgell). Això implica anar fent una rotació de camps, ja que la base de la seva alimentació és herba, a més d'insectes que puguin trobar en aquesta zona de bosc. Per complementar-ho, també mengen un pinso granulat que incorpora els nutrients que necessiten.
El jove granger, de 28 anys, defensa que la seva prioritat passa per mantenir la qualitat del producte i, per tant, no es planteja que el seu negoci acabi convertint-se en una macrogranja. Tot plegat, tenint en compte que el seu objectiu és poder obtenir un sou d'aquesta activitat econòmica i assegurar que es cobreixen les despeses que aquesta genera.
Pel que fa als ous que comercialitza, el circuit de venda és molt curt, amb l'objectiu d'aconseguir que el producte sigui molt fresc. Això vol dir que aquests poden estar en mans dels seus clients en un període inferior a les 24 hores després de la seva posta.
Una de les dificultats que Roca posa damunt la taula és l'excés de burocràcia, ja que és una tasca que, reconeix, l'ha fet replantejar més d'un cop si valia la pena continuar endavant amb el projecte. En aquest sentit, lamenta que hi ha tràmits que, un cop presentats a l'administració, es demoren massa en el temps, tenint en compte que sovint tenen a veure amb necessitats que requereixen una acció immediata.