Tampons "amagats" dins d'un llibre per tenir un IVA reduït
Berlin

Vendre tampons "amagats" en llibres per pagar menys IVA

Una empresa alemanya llança una campanya per vendre tampons "amagats" en un llibre i esquivar un "discriminatori" IVA del 19%

Actualitzat

L'empresa alemanya The Female Company ha llançat una enginyosa campanya per vendre tampons evitant l'IVA que grava els productes relacionats amb la menstruació. Gràcies a un buit legal ven els tampons inclosos dintre d'un llibre, que només paga el 7% d'IVA. A Espanya se'ls aplica el 10%.

Als tampons a Alemanya se'ls aplica l'IVA màxim, del 19%, en canvi hi ha una selecció de productes, entre els quals els llibres però també productes de luxe, que només paguen el tipus reduït del 7%. L'empresa ha vist en aquesta distinció contradictòria una escletxa legal per poder vendre més barat i alhora fer una campanya publicitària de denúncia.

"Els homes van fer les lleis", d'aquí l'origen de la discriminació segons l'empresa alemanya

 

En l'anunci s'ironitza sobre els productes de luxe que paguen l'IVA reduït, com el caviar o les trufes:  

 

"La menstruació és un luxe. Pels tampons paguem el 19% d'impostos. Però només el 7% sobre el caviar, les pintures a l'oli i les trufes. Qui ha decidit aquest disbarat? Els homes han fet les lleis. L'impost sobre els tampons és una estupidesa. I què ajuda a combatre l'estupidesa? Exacte. Els llibres. Els llibres tributen el 7%."

 

 

Segons la web de The Female Company, els tampons paguen un impost "injust i masclista" que no té cap sentit.

 

"Tenir la regla no és un luxe."

 

És el lema de la campanya que pretén iniciar una "revolució vermella".

"La menstruació és un luxe" ironitza la campanya

 

"The Tampon Book", el "llibre" que es compra per internet i porta inclosos els 15 tampons ecològics, costa 3,11 euros. Són, a banda dels tampons, 46 pàgines de paper reciclat amb històries sobre la menstruació i il·lustracions de la dissenyadora espanyola Ana Curbelo i l'activista Alicia Läuger.


Amb la ironia que caracteritza la campanya, l'empresa fa broma:

"Els nostres tampons ecològics no han d'amagar-se de res, però ho fan. Per què? Amb 'The Tampon Book' denunciem els impostos injustos sobre els tampons, compreses i altres productes d'higiene per a la menstruació."

L'empresa també té altres campanyes en marxa, com la que proposa un abonament mensual a partir de 2 euros i mig. El preu inclou pagar els tampons per a una altra dona que no s'ho pot permetre econòmicament. És el que és coneix com a "period poverty", l'anomenada "pobresa menstrual", que també ha motivat iniciatives en aquesta línia, com a Escòcia.  

 

En alguns països, sense IVA, i a Espanya, el 10%

The Female Company posa com a exemple el Canadà, Irlanda, l'Índia, Malàisia, Austràlia, Sud-àfrica, Kènia i alguns estats dels EUA, on els impostos sobre els productes relacionats amb la menstruació han quedat exempts d'IVA gràcies a noves regulacions. La campanya va més enllà i proposa a través de la web adherir-se a una petició perquè Alemanya sigui un país més d'aquesta llista.

Ara pertany al grup de països que més graven aquest tipus de productes. El país que més ho fa, paradoxalment, és Suècia, amb un IVA del 25%, Alemanya (19%), Rússia (18%) i la Xina (17%).

A Espanya, els pressupostos de l'Estat per al 2019, encara encallats, preveien una rebaixa de l'IVA en compreses i tampons del 10% actual al tipus superreduït del 4%.

 

ARXIVAT A:
Economia de butxaca
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut