Vetar o regular el mòbil? Degoteig d'escoles i instituts que el prohibeixen

A Cardedeu, els tres instituts del municipi han acordat prohibir l'ús de telèfons mòbils, mentre que altres centres com l'escola FEDAC de Sant Andreu aposten per regular-lo

Actualitzat

"Els mòbils, a la motxilla o a la taquilla." Aquesta norma, que ja aplicaven diversos instituts, s'ha estès aquest curs a molts altres centres amb l'objectiu de combatre'n un ús excessiu entre l'alumnat.

A Cardedeu, els tres instituts del municipi han arribat a un acord per prohibir l'ús dels telèfons mòbils a tot el centre. Van prendre aquesta decisió després de constatar "relacions poc saludables" amb l'ús d'aquest dispositiu i de detectar casos de ciberassetjament.

Un d'aquests centres és l'Institut Pla Marcell, on l'ús del mòbil ja estava restringit als espais comuns com els passadissos, les pistes esportives o els vestidors. Al segon trimestre del curs passat van optar per fer un pas més i prohibir-lo, també, al pati.

A 1r i 2n d'ESO, la prohibició és total. Han d'acabar de veure com ho fan a 3r i 4t d'ESO i si, més endavant, el tornen a introduir com a eina pedagògica. El director de l'institut, Àlex Salleras, explica com han evolucionat fins aquí:

"Des dels inicis de l'institut, el 2006, vam apostar fort per l'ús de tecnologia a les aules. El que ha passat els darrers cursos és que hem vist com la nostra relació amb les pantalles ha canviat radicalment. Vam veure sobretot que en les estones d'esbarjo es derivava l'atenció cap al mòbil."


Què en pensen els alumnes?

En línies generals, els alumnes consultats veuen bé no poder fer servir el mòbil durant les 7 hores que són a l'institut. Ara bé, molts consideren que és excessiu no poder-lo ni dur a sobre per mirar l'hora. Aquesta és l'opinió de l'Emma Busquet Perales, que fa 2n d'ESO:

"Ara s'ha notat la diferència, la gent parlen més entre ells. Però potser és una mica excessiu no poder-lo treure per mirar l'hora o per enviar un missatge."

I així ho veu la Gabriela Cabañas, de 2n d'ESO:

"Per una banda està bé perquè ens socialitzem més entre nosaltres, estàs més cara a cara, parles més, no comparteixes tot el que fas a través d'una pantalla. Però potser s'han passat una mica requisant el mòbil encara que estigui apagat."

Un grup de noies al pati de l'Institut Pla Marcell de Cardedeu, on s'ha prohibit l'ús de mòbils
Un grup de noies al pati de l'Institut Pla Marcell de Cardedeu, on s'ha prohibit l'ús de mòbils (CCMA)

Iniciativa de les famílies

La prohibició del mòbil a tots els instituts d'aquesta població del Vallès Oriental va arribar després de la creació de la plataforma Reconnecta't, formada per unes 200 famílies amb fills a primària que estaven preocupades per l'arribada dels mòbils a l'institut.

Es van reunir amb els centres i tots junts van arribar al consens de prohibir-ne l'ús, almenys de manera temporal. Rubén Terol és un dels membres de la plataforma:

"Aquí a Cardedeu s'havia instaurat el costum que quan els infants passen a primària a secundària, reben el primer smartphone, i hi havia un grup de famílies que crèiem que encara no era el moment. Això generava una pressió dels que tenen un smartphone sobre el que no el tenen, que acabava repercutint en la seva capacitat d'integrar-se."

Centres que no volen prohibir el mòbil

A l'escola FEDAC de Sant Andreu l'ús del mòbil està regulat, però no són partidaris de prohibir-lo. L'utilitzen, puntualment, com una eina més. Quan els alumnes arriben a les 8 del matí, l'han de deixar a la taquilla, i l'agafen quan els fa falta per a alguns treballs.

El seu director, Jaume Febró, explica que, precisament, fa molts anys que han apostat per la tecnologia com a eina d'aprenentatge i defensa que cal "assumir riscos" i "acompanyar" els alumnes:

"El que hem de fer és ajudar, acompanyar i regular. Això vol dir assumir riscos i assumir que a l'escola hi haurà problemes. Delegar els problemes a fora no fa desaparèixer el problema que un xaval de 12 anys aprengui a fer anar l'eina. Tenim un currículum de competència digital, no ens n'oblidem."

I així ho veu la Maria Reitsna, alumna de 4t d'ESO del centre:

"És molt important que ens ensenyin a utilitzar el mòbil i les xarxes socials perquè té molt impacte en la nostra vida."

Alumnes de l'escola FEDAC de Sant Andreu
Alumnes de l'escola FEDAC de Sant Andreu (CCMA)

Educació deixa que cada centre decideixi

Des del Departament d'Educació es dona autonomia a cada centre perquè decideixi si cal o no prohibir el mòbil. La consellera Anna Simó defensa que l'ús del mòbil als centres no és dolent, però sí que ho és l'abús:

"Jo no soc partidària de prohibir, soc partidària d'ajudar les famílies i els alumnes a entendre com s'ha de fer un bon ús dels mòbils."

Davant d'aquesta posició, alguns centres demanen que Educació estableixi normes per a tothom i que no ho deixi a criteri de cada centre, com passa actualment.


Què hi diu el Consell Escolar?

Per la seva part, el Consell Escolar de Catalunya considera que les escoles i instituts no poden obviar la preponderància que l'ús de dispositius mòbils i les xarxes socials té en la societat i, especialment, en l'entorn dels joves. Ara bé, alerta que cal ensenyar-los a fer-ne un ús "moderat, crític i productiu".

Això és el que va exposar aquest òrgan consultiu en un informe del 2019 fet a petició del Departament.


La Unesco alerta de l'ús excessiu de la tecnologia

L'Organització de les Nacions Unides per a l'Educació, la Ciència i la Cultura, la Unesco, adverteix que l'ús de tecnologia a les aules i la llar per part de l'alumnat pot provocar distraccions i, per tant, entorpir l'aprenentatge. Per això, demana regular-ne l'ús.

En un informe publicat aquest estiu, l'organisme internacional recull que en 14 països s'ha conclòs que el sol fet de ser a prop d'un dispositiu mòbil distreu els estudiants i té un efecte negatiu en l'aprenentatge.

El 13% dels països analitzats per la Unesco tenen lleis que prohibeixen els telèfons mòbils a les aules i el 14% tenen polítiques que ho regulen.

La majoria d'aquests països es troben al sud d'Àsia. Com per exemple, Bangladesh, que va prohibir els mòbils a les aules l'any 2017, tant per als estudiants com per als professors.

El document també posa de manifest que algunes tecnologies educatives poden millorar certes modalitats d'aprenentatge en determinats contextos i països.

França, Itàlia i Països Baixos: prohibits els mòbils a les aules

França va ser, el 2018, dels primers països a prohibir el mòbil a les escoles i instituts. Una decisió que va seguir també Itàlia, que els té vetats des de finals del 2022.

Pel que fa als Països Baixos, la prohibició de mòbils, tauletes i rellotges intel·ligents a classe serà efectiva a partir de l'1 de gener del 2024. El govern neerlandès argumenta que provoquen distraccions i un pitjor rendiment.

 

Els mòbils a les aules, a debat
Els mòbils a les aules, a debat

Suècia congela el pla de digitalització

Per la seva part, Suècia ha congelat el pla de digitalització que havia aprovat l'Agència Nacional d'Educació i que s'havia de posar en marxa enguany.

La ministra d'Educació, Lotta Edholm, va decidir deixar-lo en suspens després de consultar més d'una seixantena d'experts sobre digitalització a les aules. Els seus informes van concloure que no hi havia evidències que l'ús de les pantalles beneficiés l'aprenentatge.

 

Demanda d'escoles dels EUA contra els gegants tecnològics

A principis d'any, les escoles públiques de Seattle van presentar una demanda contra els gegants tecnològics darrere de TikTok, Instagram, Facebook, YouTube i Snapchat acusant-los d'empitjorar la salut mental dels joves.

La demanda critica el model de negoci de les tecnològiques, que té com a objectiu maximitzar el temps que els usuaris passen davant la pantalla.

 

ARXIVAT A:
Educació Tecnologia
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut