Tren aturat a Cerdanyola que havia d'anar a Fabra i Puig, però se n'ha fet baixar els passatgers, a quarts de deu, abans de suprimir el servei (3Cat)

Viatges amb Rodalies? Com et pots moure aquest dilluns i com reforcen el servei FGC i metro

Renfe activa un pla especial de mobilitat, després de la greu incidència per un robatori de coure que ha paralitzat els trens aquest diumenge

RedaccióActualitzat

Actualització de la notícia: Com moure't amb Rodalies avui: incidències a l'R4 Nord el dia que l'R1 recupera la normalitat

 

Renfe ha activat un pla especial de mobilitat per a aquest dilluns, després de les greus incidències que han bloquejat el servei durant tota la jornada electoral. Els usuaris, obligats a fer una cursa d'obstacles per poder arribar a Barcelona, han entomat els canvis amb resignació i queixes

Després de reunir-se d'urgència representants del govern, l'Ajuntament de Barcelona i Adif, va quedar establert el pla de transport següent:

► R1/RG1: Circulació des de Maçanet-Massanes fins a Badalona, des d'on es deriven els viatgers cap al metro. 

► R2 Nord/R11: Sense afectació. 

► R2 Sud i Regionals Sud: Sense afectació.

► R3: Circulació entre Puigcerdà i Montcada-Ripollet, amb dos trens per hora i sentit. Des de Montcada-Ripollet s'estableix un servei alternatiu per carretera fins a l'estació de Sagrera-Meridiana, on els passatgers poden agafar el metro.

► R4 Nord: Estava prevista la circulació dels trens fins a Fabra i Puig i enllaç amb el metro, però aquest matí els trens han acabat el recorregut a Cerdanyola del Vallès, on cal agafar els busos alternatius fins als Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), excepte en dos casos puntuals. Tècnics d'Adif preveuen que a partir de migdia ja circulin dos trens per hora i sentit en direcció Barcelona. També s'han anunciat tres trens per sentit i hora entre Manresa i Cerdanyola. En hora punta, hi ha un 33% del servei, mentre que la resta del dia funciona al 50%. Els viatgers de Manresa, Terrassa i Sabadell es redirigeixen als Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

► R4 Sud: S'ha anunciat que circularien des de Sant Vicenç de Calders fins a l'Hospitalet de Llobregat, amb quatre trens per sentit amb la freqüència habitual, però alguns trens poden arribar a l'estació de Sants.

► R7: Continua sense servei i els passatgers poden anar fins a Cerdanyola amb l'R4 i des d'allà hi ha autobusos fins a la UAB. També hi ha el Bus Exprés 3. 

► R8: Sense afectacions.

► R12: Circulació entre Cerdanyola i Lleida.

En aquests moments, l'única línia que arriba a Barcelona és l'R2, que ve del Baix Llobregat i el Garraf. Renfe ha informat que reforçaria el personal d'informació i atenció al client a les estacions.

Passatgers a l'estació de Vic a quarts d'onze d'aquest dilluns, esperant el tren de l'R3 que havia de passar a les 10 del matí (3cat)


Quina previsió hi ha

Fonts de Renfe han explicat que treballen amb la previsió que demà dimarts la majoria de les línies afectades arribin a Barcelona, però amb els horaris alterats. Totes menys l'R3 i l'R4, que poden trigar més de dos mesos a recuperar completament el servei perquè han tingut "danys estructurals". 

Abans, aquest dilluns al matí, el director de Rodalies, Antonio Carmona, ha reconegut, en una entrevista al programa Els Matins, del 3Cat, que hi ha incidències que van per a llarg, com la de Montcada Bifurcació, on "es va cremar tot l'enclavament" --un nus molt important des d'on es regulen totes les entrades i sortides, els estacionaments o els canvis d'agulles, entre d'altres-- i les afectacions a l'R3 i l'R4.

Però que n'hi ha d'altres, com les provocades pels incendis a dos túnels d'estacions de Barcelona i que afecten l'R1 --on no es pot circular pel túnel sota la plaça de Catalunya--, que confia que es resolguin abans, fins i tot demà mateix:

"Esperem que al més aviat possible es pugui passar pel túnel amb la línia l'R1 i quedi restablert el servei normal en aquesta línia. Quan es repari la incidència al túnel, l'R4 Nord també la podrem passar fins a l'Hospitalet de Llobregat, i l'R4 Sud deixar-la a l'Hospitalet i millorar el servei al túnel de Fabra i Puig."

Carmona no ha especificat quants usuaris han resultat afectats per aquestes incidències, tot i que ha reconegut que és "una afectació molt important". Fins a 400.000 persones agafen cada dia la xarxa viària de Rodalies de Catalunya.

Usuaris a l'estació de Badalona aquest dilluns, a qui s'ha derivat de Rodalies cap al metro (3Cat)

Aquest diumenge, Antonio Carmona va assegurar, en acabar la reunió extraordinària feta al Departament de Territori entre representants de Renfe, Adif, el govern, l'Ajuntament de Barcelona i la resta d'actors implicats, que s'havien aconseguit "22 autobusos en un temps rècord" per cobrir els serveis alternatius per carretera.

Tenint en compte que els trens de l'R1 i l'R4 no entren a Barcelona, les estacions de Plaça Catalunya i Arc de Triomf van quedar tancades aquest diumenge.

Carmona ha assegurat aquest dilluns que "s'està donant el millor servei possible, donades les circumstàncies" i ha demanat als Mossos d'Esquadra un esforç suplementari per evitar els robatoris de coure: 

"Adif i Renfe ja hi posen seguretat complementària, però la responsabilitat sobre els temes de seguretat ciutadana és dels Mossos d'Esquadra." 

Aquest diumenge s'han generat grans aglomeracions a l'estació de Sants per culpa de les incidències de Renfe (3Cat)

La reprogramació ha arribat aquest diumenge a la nit, després de la incidència que ha afectat de ple la jornada electoral i ha repercutit en milers de persones a causa d'un robatori de coure. El Ministeri de Transports no ha descartat que hi hagués una intencionalitat per incidir en el 12M.


FGC reforça els serveis

Per la seva banda, Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) ha anunciat que reforça el servei a les línies Barcelona-Vallès i Llobregat-Anoia, a partir d'aquest dilluns. 

Pel que fa a la línia Barcelona-Vallès, es prolonga el servei de l'hora punta més enllà de la franja habitual, de 7.30 a 9.30, en la mesura que hi hagi una forta afluència de passatgers. Així, passarà un tren cada 5 minuts per Terrassa i Sabadell i cada 2,5 minuts per Sant Cugat del Vallès. A la tarda, FGC augmentarà les circulacions per facilitar el retorn dels usuaris.

A la línia Llobregat-Anoia es reforça el servei entre Barcelona i Martorell amb trens que doblaran la seva capacitat, amb sis cotxes, i s'afegeixen més circulacions mentre hi hagi una forta demanda.

Ferrocarrils també reforça el personal a les estacions de Sabadell Nord, Terrassa Estació del Nord i Martorell Central, per millorar la fluïdesa en els accessos a estacions i andanes i per donar assessorament als usuaris.

Les pantalles de l'estació de Sants, pràcticament buides aquest diumenge, arran de les incidències a Renfe (3Cat)


Més metro en hores punta i vall

A Barcelona, també ha augmentat la freqüència del metro per compensar la falta d'oferta a Renfe i "entomar el creixement de passatgers" que han hagut de buscar una via alternativa per arribar a Barcelona, segons ha explicat aquest dilluns la presidenta de TMB, Laia Bonet.

"L'objectiu del pla de contingència era que el passatge pogués arribar a algun punt on hi hagués una parada de metro."

Per això, s'ha avançat l'hora punta a les 6.00 hores del matí (normalment comença a partir de les 7.00) i s'ha reforçat el servei amb dos trens més a l'hora punta del matí i 7 trens més a la de la tarda. A més a més, hi haurà 15 vehicles més en horari vall de matí i 13 més durant la tarda, al marge de l'hora punta. El reforç s'ha concentrat a les línies L1, L5, L3 i L2.

Segons ha explicat Laia Bonet, "aquest dilluns hi ha hagut 163 trens, des de les 6 del matí, a la xarxa de metro, la xifra històricament més alta de l'oferta de TMB". Així i tot, no s'ha notat un gran augment en el nombre d'usuaris. A les 10 del matí, les validacions només havien augmentat un 1%. La línia amb un augment més gran d'usuaris ha estat l'L2, amb un 7% més de validacions.

A més d'augmentar el servei de trens, TMB també ha reforçat el personal d'atenció al client i de seguretat a les estacions de Fabra i Puig, la Sagrera, Plaça Just Oliveres, Cornellà Centre, Pompeu Fabra, Passeig de Gràcia i Sants, per ajudar els usuaris en el canvi de passatge. També s'han desplegat més agents de la Guàrdia Urbana a Plaça Catalunya, per acompanyar i guiar els passatgers que vulguin fer transbordament i no sàpiguen que, de moment, no hi arriba cap tren de Rodalies.
 

 

ARXIVAT A:
RodaliesRenfeMobilitatTransport públic
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut