Viatjar en tren per Europa: joves universitaris n'analitzen els reptes amb un sistema de la UPC
Cal millorar la informació i l'atenció al viatger, la puntualitat i l'accessibilitat dels trens europeus, segons els joves que han participat en un programa pilot per fomentar la mobilitat sostenible
Joan Garcia
Periodista de la secció d'Economia de Catalunya Ràdio
Una trentena d'estudiants de tot Europa, entre ells cinc de la Universitat Politècnica de Catalunya, s'han reunit aquesta setmana a Barcelona per emprendre una aventura en tren entre la capital catalana i la ciutat francesa de Grenoble.
Tots formen part del programa U!Train, que vol analitzar els pros i els contres de la mobilitat en tren per Europa i proposar solucions.
Durant el trajecte amb Interrail des dels seus respectius països d'origen (Suècia, Finlàndia, França, Alemanya, Àustria, Polònia, Itàlia i Portugal) ja han estat treballant en l'estudi que els proposa el programa U!Train. És una iniciativa organitzada per l'aliança universitària Unite!, formada per 9 universitats europees, entre les quals hi ha la Universitat Politècnica de Catalunya.
L'objectiu és detectar els punts forts i les mancances en el funcionament de la infraestructura ferroviària per fer una radiografia de la sostenibilitat de la xarxa de trens del continent.
El Mapathon, un sistema desenvolupat a la UPC
Un cop a Barcelona, els 28 estudiants han participat en diferents sessions guiades per professors i experts sobre la sostenibilitat a Europa i diferents visions per a la mobilitat ferroviària europea.
Fet això, els joves han agafat un TGV per anar cap a Grenoble i durant el trajecte han continuat la feina amb un sistema en línia per geolocalitzar punts en un mapa en temps real.
Un dels professors que ha participat en el projecte és Lluís Monjo, professor del Departament d'Enginyeria Elèctrica de la UPC: "Mentre fan aquest viatge, fan una anàlisi exhaustiva de la situació de la xarxa ferroviària que es van trobant".
"Van detectant tot el que els agrada o els desagrada a través d'una eina online col·laborativa."
L'eina on registren les seves impressions sobre la mobilitat verda europea es diu Mapathon, l'ha desenvolupat la UPC i està oberta a la col·laboració ciutadana. Permet geolocalitzar problemes d'accessibilitat en una àrea determinada, en temps real des del web, a través d'un dispositiu mòbil.
Aquests punts es cartografien conjuntament en un mateix mapa. Les aportacions de tots els participants es recullen i es genera un informe on es classifiquen les entrades dels punts identificats.
Mitjançant aquesta eina, els estudiants identifiquen i situen en el mapa els punts crítics de la ruta que facin viatjant en tren per Europa.
Les mancances
La llista d'aspectes a millorar és llarga. Les primeres queixes ja es van recollir a Barcelona a partir de l'experiència d'universitaris de fora que havien viatjat des d'altres països.
Les principals les detalla el professor Lluís Monjo: "Majoritàriament, hi ha hagut moltes queixes per atenció a l'usuari o per problemes de comunicació, com la falta de traducció de les informacions a diferents idiomes". Però els punts negres del llistat són més o menys semblants a tots els països:
"La poca informació al viatger, els retards, les dificultats per canviar de tren quan hi ha un canvi de país... el tema de l'accessibilitat també és molt important."
Des del punt de vista acadèmic, el projecte pretén que els estudiants experimentin i analitzin in situ els reptes de la mobilitat en camins transitables, i que proposin solucions d'enginyeria per a espais urbans i transport públic. Els estudiants poden investigar, analitzar i comparar les diferents formes de transport i obtenir una visió integral de la logística del ferrocarril.
Les gestions en línia també suspenen
Un dels cinc estudiants de la UPC que hi participen és Miquel Torner, que fa quart d'Enginyeria Informàtica a la UPC. El Miquel creu que un dels aspectes que s'han de millorar radicalment són les gestions en línia per comprar bitllets o fer canvi de trens. "Jo destacaria com a punt problemàtic les connexions entre països".
"Hi ha molts estudiants que han hagut de passar d'Alemanya a França, però per temes interns no han pogut aconseguir la informació necessària per fer la reserva corresponent fins que no han arribat a l'estació."
La finalitat del treball és traslladar les mancances actuals a la Unió Europea. Monjo: "De tota l'experiència que s'ha tret, es farà un manifest a través de l'aliança Unite!, on s'instarà tots els agents implicats a millorar la qualitat i la quantitat d'oferta en l'actual sistema ferroviari europeu".
? Kicking off the U! Train from Barcelona to Grenoble, blending learning & cultural exchange while championing green mobility across Europe.?
Unite! Alliance (@Unite_tech_univ) September 2, 2024
? https://t.co/85jzuRyfMT
? Get inspired, grow together #LetsUnite #UTrain #GreenMobility #EUClimateAction pic.twitter.com/ETwWDSw4QW
Monjo apunta que no s'esperaven la valoració tan positiva que ha tingut entre els estudiants el viatge en TGV de França a Barcelona:
"Ens ha sorprès en positiu. En el tema d'infraestructures i accessibilitat, han valorat molt el trajecte final d'AVE fins a arribar a Catalunya."
Aquesta és la primera vegada que estudiants universitaris de diferents països europeus fan un treball conjunt per millorar la mobilitat sostenible.
Les conclusions es presentaran en l'anomenat U! Train Manifesto a finals de setembre, coincidint amb la Setmana Europea de la Mobilitat. El document instarà els agents implicats (governs, representants polítics i operadores ferroviàries) a treballar punts concrets per poder viatjar de manera àgil i sostenible entre els diferents països europeus.
- ARXIVAT A:
- RenfeSostenibilitatMobilitat