Aquest any s'ha batut un rècord de participació en aquesta campanya, sobretot entre els menors de 20 anys (ACN/Nazaret Romero)

"Viralitzar" i "tiet/-a", els neologismes més votats que s'incorporen al diccionari

Més de 14.000 persones han votat en aquesta desena edició per triar la paraula nova i la corrent més representatives de l'any

Virgínia Arqué NuenoActualitzat

"Viralitzar" i "tiet/-a" són les dues paraules més votades en la campanya per triar els neologismes del 2023. La primera ha guanyat en la categoria de Paraula Nova, amb el 28,2% dels vots. I la segona, que encara que no ho sembli no surt al diccionari, en la de Paraula Corrent, amb un 32,2% de suports. Totes dues han estat al capdavant de les votacions des del primer dia.

En les votacions, que es van obrir el passat 11 de desembre, hi han participat 14.034 persones, el 38%, menors de 20 anys, el grup d'edat que més ha participat en la campanya.

A diferència dels anys anteriors, enguany s'han votat dues llistes de 10 paraules cadascuna.

  • Les candidates a la Paraula Nova, que inclou les més representatives de l'any que s'acaba, han quedat per aquest ordre, segons el nombre de votacions: viralitzar, bot, hipersexualització, grassofòbia, sexoafectiu-iva, nit tropical, gazià-ana, ecoansietat, refugi climàtic i superilla.
  • I les 10 candidates a paraula corrent, que inclou les que no són representatives de l'any però sí d'ús molt habitual i que, per tant, es troben a faltar al diccionari, han quedat per aquest ordre: tiet/-a, quiròfan, brutal, friqui, guai, xarxa social, porno, bici, gorro i plataforma.

Algunes, com plataforma, existeixen al diccionari, però no amb el significat que se li dona habitualment, quan es parla de "plataformes tecnològiques". D'altres, encara que no ho sembli, no hi eren, tot i que estan molt implantades en l'ús social.

Ara, la Secció Filològica de l'IEC estudiarà si les introdueix al diccionari normatiu tenint en compte que la societat ho demana.

 

També hi ha un concurs de mems

A més, aquest any també hi ha obert un concurs de mems lingüístics que prenguin com a base les paraules candidates de les dues llistes. S'hi pot participar fins al 31 de desembre per X (antic Twitter), TikTok i Instagram amb l'etiqueta #neologisme2023. Un jurat format per membres de les quatre institucions organitzadores donarà a conèixer els guanyadors al gener.

Els mems guanyadors tenen una dotació econòmica de premi (les quantitats indicades són brutes):

  • Instagram: primer premi de 500 € i segon premi de 250 €.
  • TikTok: primer premi de 500 € i segon premi de 250 €.
  • X: primer premi de 500 € i segon premi de 250 €.

Aquest any, 3Cat, a través del portal lingüístic ésAdir, s'ha afegit a l'organització de la tria, en què també participen l'Observatori de Neologia de la UPF, la Secció Filològica de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC) i el Centre de Terminologia Termcat.


Birra, la guanyadora de l'any passat

L'any passat, birra va ser la paraula triada com a neologisme del 2022, amb gairebé 14.000 vots, el 32% del total. En anys anteriors, els neologismes guanyadors van ser negacionisme (2021), coronavirus (2020), emergència climàtica i animalista (2019), sororitat (2018), cassolada (2017), vegà/-ana (2016), dron (2015) i estelada (2014).

 

ARXIVAT A:
Català
Anar al contingut