El 2022 ha estat un bon any per a la indústria dels jocs de taula
Els jocs de taula, una eina pedagògica a l'Institut Torreforta
Catalunya migdia (cap de setmana)

"Vols jugar? Jo t'ho explico": l'exitós projecte pel català en un institut de Tarragona

L'institut de Torreforta aconsegueix que els alumnes es desenganxin dels mòbils i practiquin el català amb el projecte Ludoforta, que es vol exportar a altres centres

Enllaç a altres textos de l'autor

Clara Chavarria i Domingo

Periodista de Catalunya Ràdio a la demarcació de Tarragona

Actualitzat

El projecte Ludoforta és una ludoteca que té com a objectiu promoure l'ús del català i allunyar els joves de les pantalles, però que alhora també ha millorat molts altres aspectes de la formació d'aquests nois i noies que viuen en un dels barris més humils de Tarragona.

L'Institut Torreforta és un centre d'alta complexitat, amb un 70% de l'alumnat que prové de famílies immigrants amb dificultats econòmiques.

 

La idea

L'artífex de la iniciativa és Jordi Hernández, que és professor d'Educació Física a l'Institut Torreforta i un apassionat pels jocs de taula. Hernández es va adonar dels beneficis que podien tenir entre els joves de l'institut, on el català es parlava molt poc.

I aquella idea que va començar com una activitat més de l'hora del pati s'ha convertit en una extraescolar que ha generat molta motivació i una gran cohesió entre la trentena d'alumnes que hi participen.

Jordi Hernández al davant de la ludoteca que ha impulsat (3Cat/Clara Chavarría Domingo)

Jordi Hernández tenia clar que el primer que s'havia de fomentar era el sentiment de pertinença a un grup: "Els que formessin part del projecte havien de tenir aquesta concepció de grup. I per tenir-la, també has de tenir una imatge al darrere", explica el professor.

"Llavors vam aconseguir que el centre ens donés els mitjans per comprar samarretes i a ells els va agradar molt que tinguéssim un logo, un nom i una imatge".

"Per ells és imatge de grup i els dona aquell empoderament que els encanta."

Amb el projecte Ludoforta, a més de millorar el català i altres competències bàsiques, com ara saber estructurar i preparar un discurs, els alumnes també han guanyat en autoconfiança.

Com ho fan?

A través del programa "Vols jugar? Jo t'ho explico", en què els joves han de preparar un joc i després han d'explicar com funciona en un dels festivals de jocs de taula que es fan a Tarragona o Valls, davant de les seves famílies i de tota mena de públics.

Jordi Hernández explica el que ha representat per a aquests nois i noies poder elaborar discursos davant d'una audiència i en una llengua que no parlaven gaire: "Ser capaços d'afrontar una conversa amb gent que no coneixen i en una llengua que no dominen per a alguns alumnes era tan difícil com pujar l'Everest."

"Però quan s'han trobat amb aquest projecte, sols davant del perill... s'han atrevit a fer-ho! I amb això han guanyat molta capacitat i estructura mental a l'hora de fer discursos."

En tota aquesta història, hi ha un altre pilar bàsic que ha servit per fer realitat el projecte. Es tracta de l'editorial Devir, especialitzada en l'edició de jocs de taula, que a més de fer donació de jocs a Ludoforta, també ha convidat els alumnes al Festival del Joc del Pirineu a la Seu d'Urgell.

 

Benja Amorín és el director de comunicació de Devir i explica com els motiva el fet d'apostar per aquests projectes: "És increïble veure com ha millorat la vida d'aquests nois i noies".

"I com ells, com a persones, estan adquirint noves capacitats i noves eines per al dia dia passant-s'ho bé amb els jocs que nosaltres editem. És el súmmum."

L'entusiasme dels nois i noies pels jocs de taula els va portar fins i tot a deixar d'anar a classe per anar un dia a Barcelona, al festival Dau, una de les grans cites per als amants dels jocs, que es fa cada any a la capital catalana. Amorín admet que això els va fer acabar de decidir a convidar-los a la Seu.

 

Els protagonistes

Els alumnes que participen en el programa parlen de com els ha beneficiat a l'hora de treballar en equip, de fer pinya o de millorar l'expressió oral en català. També valoren molt que els ha ajudat a socialitzar, a obrir-se i conèixer gent nova.

Els adolescents de l'Institut Torreforta que participen en el programa (3cat/Clara Chavarría Domingo)

Tots s'expliquen en un català molt fluid. En Luis està molt content del sentiment d'unitat que ha desenvolupat el grup: "El programa aporta felicitat perquè treballes en equip, i això és molt bo, perquè ara som una pinya".

La seva companya Paula riu satisfeta i explica que al principi estava molt nerviosa per haver de parlar en públic, però la reacció de la gent li va donar molta confiança: "Era el primer cop que explicava a altra gent els diferents jocs. I la gent em deia 'ai, m'ho has explicat molt bé!'". Al seu costat, l'Adam afegeix: "El que m'ha aportat és molta millora en la manera d'expressar-me i a l'hora de parlar en català. També el fet de socialitzar amb altra gent... ara es fa més fàcil fer amics o parlar amb gent nova".

Exportar la iniciativa

Més enllà de tots aquests beneficis, també els hem preguntat a ells i a la resta del grup si animarien els nois i noies d'altres instituts a muntar una ludoteca com aquesta. I la resposta és un sí unànime.

Els joves de l'Institut Torreforta asseguren que els jocs els han fet canviar d'hàbits i que hi juguen també a casa

Un dels nois els anima a imitar-los "per divertir-se i per deixar les pantalles i els mòbils". Un company seu apunta: "Serveix per socialitzar amb nova gent i fer més amics". Una altra alumna ho recomana "per desconnectar de les xarxes socials i conèixer més la gent amb qui convius cada dia. Vulguis o no, jugar amb un joc de taula et fa conèixer més la persona amb qui jugues".

I un altre dels alumnes ho veu com una alternativa molt més socialitzadora que jugar al futbol: "Per fer alguna cosa quan no hi ha futbol al pati. Jugar a pilota o estar amb el mòbil t'allunya de les persones, i amb el joc de taula estàs més a prop del teu company i pots jugar molt millor".

I és que el projecte es vol fer arribar a la dotzena de centres educatius dels barris de Ponent de Tarragona, que s'hi han mostrat molt interessats, i s'està treballant per crear una titulació de dinamitzador lúdic per trobar una sortida laboral per aquesta passió que s'ha despertat entre els joves.

 

 

ARXIVAT A:
Català
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut