Wert planteja crear una comissió per prevenir conductes psicòtiques a les escoles
La proposta s'ha formulat durant la Sectorial d'Educació, en què Catalunya i quatre comunitats autònomes més han plantat el ministre pel seu rebuig a negociar les revàlides al final d'ESO i Batxillerat
El govern espanyol planteja a les comunitats autònomes crear una comissió per prevenir conductes psicòtiques als centres educatius, com la que va passar ahir a l'institut Joan Fuster de Barcelona, on un noi va matar un professor i va ferir quatre persones més. El ministre d'Educació, José Ignacio Wert, planteja constituir un grup de treball amb les autonomies per unificar protocols i estratègies de detecció i prevenció de violència les aules.
El ministre ha fet la proposta al començament de la Conferència Sectorial d'Educació, que ha guardat un minut de silenci per la mort d'un professor a mans d'un alumne. El secretari de Polítiques Educatives de la Generalitat, Joan Mateo, ha explicat que Wert ha plantejat crear la comissió per poder reflexionar sobre aquests fets. Segons Mateo, cal consultar l'opinió dels experts en la matèria per saber què es pot fer, tant en l'àmbit familiar com escolar, per poder preveure en els alumnes conductes similars a la d'ahir.
Plantada al ministre per la revàlida
On hi ha discrepàncies serioses és en altres qüestions com la revàlida que fixa la LOMCE. Catalunya i quatre comunitats autònomes més -Euskadi, Andalusia, Astúries i les Canàries- han demanat de manera conjunta la retirada de les revàlides al final d'ESO i Batxillerat. Consideren que segreguen, uniformitzen i centralitzen, i, a més, són unes avaluacions finals que s'han imposat sense debat ni diàleg. Els cinc representants dels territoris no governats pel PP han plantat Wert en protesta pel decret. Havien demanat al ministre que hivernés i posposés l'aplicació dels decrets de beques i de revàlida, i que obrís un espai de diàleg per tenir en compte el criteri dels ens que tenen competència en educació, és a dir, les comunitats autònomes.
En una compareixença informativa posterior, José Ignacio Wert ha criticat aquesta actitud. Segons el ministre, ha estat una "falta de consideració" no només al Ministeri, sinó també a la resta de territoris que s'han quedat a la reunió i han aprovat el text (els governats pel PP). Wert ha defensat la revàlida per la necessitat d'introduir al sistema educatiu una "garantia d'homogeneïtat" a tot l'Estat. Ha dit que li sembla "particularment desenfocat l'argument que la introducció de les avaluacions suposa una desconfiança cap als docents". En aquest sentit, el ministre ha explicat que la revàlida suposa la "superació d'un esquema basat en coneixements" per un esquema "basat en competències, que és el de l'avaluació".
Segons Wert, "la inexistència d'aquestes proves externes estandarditzades era una extravagància del sistema espanyol" perquè ja existeixen a gairebé tot Europa i el text introdueix un "element de garantia d'homogeneïtat" perquè ofereix al professors, famílies, alumnes, i centres "transparència, rendició de comptes, i garantia que es compleixen els objectius de cada etapa".
Les autonomies del PP també han criticat la "falta de lleialtat" dels representants de les cinc comunitats que han abandonat la reunió. El conseller d'Educació de Castella-la Manxa, Marcial Marín, que ha parlat en nom de tots els responsables de les autonomies del PP, ha dit que els representants dels cinc territoris que han fet la plantada han donat "prioritat a les batalles ideològiques" a pocs dies de les eleccions municipals.