Wert vol ampliar el període de matriculació si no s'informa que es pot estudiar en castellà
El govern espanyol vol que s'ampliï el període de matriculació a les escoles catalanes perquè el castellà s'integri en l'oferta educativa dels centres públics en una proporció "raonable".
Per això, l'Advocacia de l'Estat ha presentat, a instàncies del Ministeri d'Educació, un recurs davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya en què demana que es repeteixi el procés i s'obri un nou període de matriculació escolar a Catalunya que garanteixi el castellà com a llengua vehicular durant el curs 2015-2016.
Concretament, com a mesura cautelar, el Ministeri demana que es notifiqui individualment a cada alumne preinscrit la possibilitat de sol·licitar l'ús vehicular normal del castellà. Estableix un termini mínim de set dies, preferiblement la primera setmana de maig.
En una declaració gravada i enviada als mitjans de comunicació, la secretària d'estat d'Educació, Formació Professional i Universitats, Montserrat Gormendio, carrega contra el model de preinscripció català. Gormendio assegura que "el problema sorgeix perquè, un any més, el formulari d'inscripció no preveu una casella perquè les famílies puguin elegir el castellà com a llengua vehicular".
Segons la secretària d'estat, el sistema d'immersió lingüística català s'ha portat tant a l'extrem que només s'imparteix en castellà l'assignatura d'aquest idioma.
El govern català ha carregat durament contra la demanda de Wert en considerar-la ofensiva i ja ha anunciat que hi recorrerà.
El ministre d'Educació matisa el sentit del recurs
José Ignacio Wert ha explicat que el recurs presentat per l'Advocacia de l'Estat no anul·la les prescripcions realitzades fins ara, que són vàlides.
En declaracions als mitjans, Wert ha matisat que el recurs presentat demana que s'obri un període "addicional" de matriculació per a les famílies que vulguin que els seus fills tinguin una proporció raonable d'utilització del castellà com a llengua vehicular en la seva educació. "Ja que l'imprès de prescripció no preveia aquesta possibilitat" i en l'àmbit lingüístic es limitava a preguntar quines eren les llengües que coneixia l'alumne, Educació ha sol·licitat a l'Advocacia de l'Estat que presentés un recurs, ha dit.
"Les famílies no han de pensar que el que han fet està posat en qüestió pel procés, perquè no ho està", ha insistit el ministre.
Per contra, aquest període addicional és "una mesura cautelar" per facilitar, de "manera eficaç", la matriculació d'aquelles famílies que pretenguin que els seus fills tinguin dins del seu procés educatiu una proporció raonable d'utilització del castellà com a llengua vehicular.
Wert ha recordat que, segons el mateix TSJC, la proporció raonable és el 25 % d'hores lectives (en la pràctica suposa una signatura troncal o anàloga a més de la Llengua Castellana i Literatura).