Twitter amaga els agradaments, un moviment per augmentar la privacitat i beneficiar l'engagement de la xarxa social
Twitter amaga els agradaments, un moviment per augmentar la privacitat i beneficiar l'engagement de la xarxa social
ANÀLISI

X/Twitter amaga ara els "m'agrada" per "millorar la teva privacitat" (i el seu algoritme)

Fer privats els "likes" era, des de fa un any, una opció només reservada per als usuaris de pagament, però a partir d'ara tots els "m'agrada" de la plataforma X seran anònims, amb matisos

Enllaç a altres textos de l'autor Antoni Noguera Martínez

Toni Noguera Martínez

Periodista del 324.cat especialitzat en tecnologia

@AntoniNoguera
Actualitzat

Ja no és possible consultar qui ha fet "m'agrada" a les publicacions de la xarxa social X, la plataforma encara coneguda com a Twitter.

La novetat no ha estat una sorpresa perquè fa setmanes que l'avancen persones com Haofei Wang, el director d'enginyeria d'X, però suposa un canvi de paradigma important: desapareix un del trio d'interaccions que ha fet popular la plataforma, i té conseqüències

Respondre, fer o citar un RT o clicar un "m'agrada" són les tres formes principals de participar en la xarxa social i tenen un pes molt important en l'algoritme que decideix la visibilitat de les publicacions. 

En tot cas, els agradaments no marxen del tot, simplement es fan anònims. Això significa que es pot seguir prement el botó del "like", la icona del cor, però que ningú, tret de l'autor de la publicació, podrà veure qui ho ha fet.

Els usuaris d'X poden seguir veient la llista de publicacions on han marcat "m'agrada", però la columna "Agradaments" desapareix dels perfils de forma pública.

Ja no podem descobrir quins continguts són els que un usuari ha marcat especialment amb un "like". 


"Per la privacitat dels usuaris"...

Donar un agradament pot ser delicat. Són moltes les ocasions en què un usuari de rellevància pública ha estat censurat públicament per haver fet un agradament a continguts polèmics.

Fins ara, aquest era un gest públic que, tot i que molts s'escarrassaven a no equiparar-lo a una mostra d'adhesió (amb fórmules com "like ≠ aprovació" o "els meus likes no signifiquen el meu suport"), sovint s'aprofitava per criticar i acusar els usuaris d'X.

El propietari de la plataforma, el magnat tecnològic Elon Musk, sempre ha defensat que "és important permetre que la gent premi 'm'agrada' a les publicacions sense ser atacada per fer-ho" i, de fet, l'empresa ha venut el canvi com un moviment "per protegir millor la privacitat" dels seus usuaris.

De fet, aquesta novetat ha arribat poc després que la xarxa social hagi fet oficial la seva permissivitat amb els continguts de caràcter pornogràfic.

L'anunci oficial l'ha fet el compte del Departament d'Enginyeria d'X, que ha aprofitat per explicar quines són les característiques exactes del canvi: 

Els usuaris d'X s'han començat a trobar una notificació que els informava que els agradaments passaven a ser privats i els instava a seguir utilitzant-los (3Cat)

Un canvi molt personal per a Elon Musk

El 2015, Twitter va decidir convertir els seus "favorits" o "favs", que marcava amb una estrella, en els "likes" dels cors tan habituals en totes les xarxes socials. 

Recentment, el propietari d'X va arribar a dir que es plantejava cobrar pels likes com a eina per lluitar contra els bots, però el canvi més gran que hi va fer des que en va esdevenir propietari va venir arran d'una polèmica

El 20 de maig de 2023, un usuari va fer notar públicament que el que feia uns mesos havia esdevingut el nou propietari i CEO de Twitter, Elon Musk, feia "m'agrades" de contingut eròtic.

La seva publicació la van veure 5,9 milions de persones i, poc després, Elon Musk anunciava que tots els usuaris de pagament podien amagar els seus "m'agrada" de l'escrutini públic. 

Aquest dimecres, Elon Musk ha decidit estendre aquesta possibilitat a tots els usuaris, siguin de pagament o no.

Amb el canvi, el públic general perd visibilitat sobre quins continguts agraden a altres usuaris i quants d'aquests agradaments són realitzats per éssers humans (i no bots comprats), mentre que l'algoritme guanya en dades i, la xarxa social, en potencial negoci.  

 

ARXIVAT A:
Xarxes socials TwitterTecnologia
Anar al contingut