X/Twitter amaga ara els "m'agrada" per "millorar la teva privacitat" (i el seu algoritme)
Fer privats els "likes" era, des de fa un any, una opció només reservada per als usuaris de pagament, però a partir d'ara tots els "m'agrada" de la plataforma X seran anònims, amb matisos
Ja no és possible consultar qui ha fet "m'agrada" a les publicacions de la xarxa social X, la plataforma encara coneguda com a Twitter.
La novetat no ha estat una sorpresa perquè fa setmanes que l'avancen persones com Haofei Wang, el director d'enginyeria d'X, però suposa un canvi de paradigma important: desapareix un del trio d'interaccions que ha fet popular la plataforma, i té conseqüències.
Respondre, fer o citar un RT o clicar un "m'agrada" són les tres formes principals de participar en la xarxa social i tenen un pes molt important en l'algoritme que decideix la visibilitat de les publicacions.
likes are now private pic.twitter.com/Xt7ziR5u4D
X (@X) June 12, 2024
"Ells no saben que he posat 'm'agrada' en aquesta publicació"
En tot cas, els agradaments no marxen del tot, simplement es fan anònims. Això significa que es pot seguir prement el botó del "like", la icona del cor, però que ningú, tret de l'autor de la publicació, podrà veure qui ho ha fet.
Els usuaris d'X poden seguir veient la llista de publicacions on han marcat "m'agrada", però la columna "Agradaments" desapareix dels perfils de forma pública.
Ja no podem descobrir quins continguts són els que un usuari ha marcat especialment amb un "like".
"Per la privacitat dels usuaris"...
Donar un agradament pot ser delicat. Són moltes les ocasions en què un usuari de rellevància pública ha estat censurat públicament per haver fet un agradament a continguts polèmics.
Fins ara, aquest era un gest públic que, tot i que molts s'escarrassaven a no equiparar-lo a una mostra d'adhesió (amb fórmules com "like ≠ aprovació" o "els meus likes no signifiquen el meu suport"), sovint s'aprofitava per criticar i acusar els usuaris d'X.
El propietari de la plataforma, el magnat tecnològic Elon Musk, sempre ha defensat que "és important permetre que la gent premi 'm'agrada' a les publicacions sense ser atacada per fer-ho" i, de fet, l'empresa ha venut el canvi com un moviment "per protegir millor la privacitat" dels seus usuaris.
De fet, aquesta novetat ha arribat poc després que la xarxa social hagi fet oficial la seva permissivitat amb els continguts de caràcter pornogràfic.
L'anunci oficial l'ha fet el compte del Departament d'Enginyeria d'X, que ha aprofitat per explicar quines són les característiques exactes del canvi:
This week we're making Likes private for everyone to better protect your privacy.
Engineering (@XEng) June 11, 2024
You will still be able to see posts you have liked (but others cannot).
Like count and other metrics for your own posts will still show up under notifications.
You will no longer see who
- Encara podreu veure les publicacions que us han agradat (però d'altres no podran)
- El recompte de "likes" i altres mètriques per a les vostres publicacions encara es mostraran a les notificacions
- Ja no veuràs a qui li agrada la publicació d'una altra persona
- L'autor d'una publicació pot veure qui prem "m'agrada"
La novetat està arribant ràpidament a tots els usuaris, molts dels quals s'han trobat aquest dijous amb una notificació dins l'aplicació X que resava "Ara els teus agradaments són privats".
La darrera frase d'aquesta notificació era encara més rellevant:
...i per l'algoritme
"Com més agradaments afegeixis, millor serà el contingut del canal 'Per a tu'", afegia la notificació. És a dir, amb més "likes", millor inferirà l'algoritme els teus interessos i, per tant, passaràs potencialment més estona dins la plataforma.
Que els agradaments passin a ser anònims podria, efectivament, fer augmentar el nombre d'interaccions a la plataforma i, també, el temps que hi dediquem. De fet, l'algoritme és la fórmula d'èxit que ha portat TikTok al capdamunt de les xarxes amb més temps d'ús.
Més agradaments són més dades per als algoritmes que decideixen quins continguts mostrar-te per seguir mantenint-te enganxat i poder mostrar-te més publicitat.
Starting today, Likes are private for everyone. Liking more posts will make your For you timeline better. https://t.co/BOCSkXwIWx
Engineering (@XEng) June 12, 2024
"Si feu m'agrada a més publicacions, el vostre timeline "Per a tu" serà millor."
Tenir més agradaments també és útil per poder vendre als anunciants que la teva plataforma té més "engagement": t'enganxa més estona a la pantalla i de forma més involucrada i activa.
Tots els venedors d'anuncis prefereixen invertir els seus pressupostos de màrqueting per estar en plataformes on l'usuari s'implica i fa més clics a publicacions i a publicitat.
Elon Musk ja ha explicat, poques hores després de desactivar els agradaments, que el nombre de "likes" ha augmentat "massivament":
Massive increase in likes after they were made private! pic.twitter.com/f5SisAw5w3
Elon Musk (@elonmusk) June 13, 2024
Un canvi molt personal per a Elon Musk
El 2015, Twitter va decidir convertir els seus "favorits" o "favs", que marcava amb una estrella, en els "likes" dels cors tan habituals en totes les xarxes socials.
Recentment, el propietari d'X va arribar a dir que es plantejava cobrar pels likes com a eina per lluitar contra els bots, però el canvi més gran que hi va fer des que en va esdevenir propietari va venir arran d'una polèmica.
El 20 de maig de 2023, un usuari va fer notar públicament que el que feia uns mesos havia esdevingut el nou propietari i CEO de Twitter, Elon Musk, feia "m'agrades" de contingut eròtic.
this man is 51 years old 😵💫 pic.twitter.com/pI51KpzYu8
Hurt CoPain (@SaeedDiCaprio) May 20, 2023
La seva publicació la van veure 5,9 milions de persones i, poc després, Elon Musk anunciava que tots els usuaris de pagament podien amagar els seus "m'agrada" de l'escrutini públic.
keep spicy likes private by hiding your likes tab 👀🌶️
X (@X) September 14, 2023
available to Premium subscribers
Premium > preferences > early access pic.twitter.com/52eJ6r2feG
Aquest dimecres, Elon Musk ha decidit estendre aquesta possibilitat a tots els usuaris, siguin de pagament o no.
Amb el canvi, el públic general perd visibilitat sobre quins continguts agraden a altres usuaris i quants d'aquests agradaments són realitzats per éssers humans (i no bots comprats), mentre que l'algoritme guanya en dades i, la xarxa social, en potencial negoci.
- ARXIVAT A:
- TwitterXarxes socials Tecnologia