Zona de Baixes Emissions: un filtre podria "salvar" les furgonetes contaminants
La DGT estudia que els 24.000 camions i furgonetes sense etiqueta mediambiental es puguin adaptar per circular
El mes que ve, l'1 de gener, comença a funcionar la Zona de Baixes Emissions a Barcelona i alguns municipis veïns. Entre els vehicles més contaminants que no podran circular els dies feiners, hi ha 24.000 camions i furgonetes, tot i que els transportistes tenen un any de moratòria. No tenen l'etiqueta ambiental de la DGT.
L'Ajuntament de Barcelona i la DGT estudien ara que els transportistes es puguin instal·lar un filtre de partícules al vehicle per no haver de canviar-lo. Aquesta opció no és vàlida per als particulars.
El sector del transport de mercaderies ha crescut, amb l'empenta de les compres "online". I les restriccions de la zona de baixes emissions té un impacte econòmic, que cal estudiar, segons Pere Navarro, director de la DGT.
"Perquè les flotes estan vinculades, generalment, a la distribució urbana de mercaderies. La distribució de mercaderies és la gran protagonista de la mobilitat a les ciutats, entre d'altres. Cada vegada hi ha més productes i menys estoc. Això és activitat econòmica i llocs de treball. Poca broma."
Fins ara, es descarta que aquests filtres es puguin col·locar als vehicles privats sense etiqueta, malgrat les queixes dels conductors que es troben en aquesta situació. La data de l'1 de gener ha estat molt present a l'última edició del Saló del Vehicle d'Ocasió.
Encara hi ha conductors que han de consultar si el seu cotxe podrà circular. Els que no tinguin etiqueta mediambiental podran circular un màxim de deu dies l'any.
Mònica Xufré, portaveu de la Plataforma d'Afectats per les Restriccions Circulatòries, reclama solucions com les que s'estudien per als transportistes:
"Que Indústria permeti que un particular instal·li aquests filtres, que un taller homologat modifiqui el motor i que l'ITV verifiqui que el vehicle és mediambientalment eficient i se li pugui atorgar una etiqueta mediambiental."
També ho defensa l'advocada Maria González, des del Gremi de Tallers de Reparació de Barcelona:
"No té sentit, des del punt de vista tècnic, que es limiti als particulars. No hi ha raons tècniques perquè, al final, el motor dièsel de les furgonetes és la mateixa tecnologia. Si funciona per als transportistes, també podria funcionar per a un particular que no es pugui canviar el vehicle."
Segons el Gremi de Tallers, posar-se un filtre de partícules val entre 1.200 i 3.000 euros.