Ciutat Maragda
Director i presentador de "Ciutat Maragda" i "L'irradiador"
@dvd_guzman20/12/2021 - 11.27 Actualitzat 21/12/2021 - 12.44
Entre la reconstrucció biogràfica i la ficció familiar, la irlandesa Maggie O'Farrell explora el dol i la pèrdua en la història d'Agnes (quin tros de personatge) i del petit Hamnet, negligit per la història i recuperat aquí en una novel·la de llengua riquíssima.
Un dels cims del corpus dostoievskià en la nova i excel·lent traducció de Miquel Cabal, una de les plomes més actives en l'any del bicentenari i un llibre que se suma a la publicació també aquest 2021 de títols com "El somni d'un home ridícul" (els contes traduïts per Marta Nin a Godall) i "El doble", en la versió de Xènia Dyakonova a Quid Pro Quo.
Per ambició, per llengua i per temàtica, sens dubte un dels llibres de l'any. Enllà de reconstruir la vida i obra de l'escriptor Joaquim Soler, Todó ens regala un fresc imprescindible sobre la literatura, el món cultural i el context editorial dels 70. La narració de la primera part, amb una prosa joaquimsoleritzada, és l'obra d'un estilista virtuós.
Que Joana Raspall és molt més que el "Podries", recitat per mil escoles, ho demostra aquesta antologia definitiva de tota l'obra lírica, que inclou peces inèdites mai publicades fins ara (títols com "Vivències" o "Poemes de Nadal"). Un volum que permet tenir compilada tota la seva poesia, amb títols tan interessants com "Jardí vivent" i la poesia oriental d"Instants", en una gran edició prologada per Carles Duarte.
El 2021 és també l'any del naixement d'una col·lecció important, "Imprescindibles", a l'editorial Barcino, clàssics de la literatura catalana en edicions curades, rigoroses i argumentades. Neix es diu aviat amb el Tirant lo Blanc", de Josep Pujol, i amb "La punyalada", l'obra mestra de Vayreda en una lectura lluminosa i actualitzada de Margarida Casacuberta. Llarga vida als clàssics.
Una filòloga tancada en un mas aïllat podria ser l'arrencada d'un thriller o una teràpia de desintoxicació del Paraulògic. En mans de Carlota Gurt, en canvi, la història de la Remei esdevé una exploració en forma de crescendo de fantasmes de tota mena, en una reescriptura intel·ligent (i no mimètica) de la Mila de "Solitud". Una indagació al voltant del jo i de la creació amb una prosa cristal·lina.
A la Nyala del segle primer ens fa viatjar aquest cop Joan-Lluís Lluís, en una història de volada èpica i aroma de rondalla que acaba configurant un cant llibertari a les llengües i les cultures en una celebració de l'ofici de fabular.
Una editorial de còmics d'autor en català era més que necessària i, alehop, ha arribat Finestres. Per obrir foc, aquest "accident de caça" del tàndem Carlson/Blair, una novel·la gràfica abracadabrant que fa dialogar el true crime amb grans referents de la literatura universal, amb menció especial per a Dante i el substrat de la Commedia. Trames i textures en un blanc i negre ple de matisos en un àlbum que explora, entre altres temes, les relacions pares-fills.
Premis al marge, ja fa temps que Aina Bestard demostra en cada llibre que no es cansa de buscar, d'explorar, de provar i de reinventar-se com a artista. Després del celebrat "Paisatges perduts de la Terra", hi torna amb un triple mortal: un llibre de viatges que ens porta del Japó a Nova Zelanda en un recorregut de finestres estrellades on s'amaga un animal que pots descobrir a través d'un llum o de l'endevinalla. Detallisme etnogràfic marca de la casa al servei d'una il·lustració riquíssima.
Impossible resumir en quatre ratlles per què "Els angles morts" és la novel·la de l'any. Potser perquè reformula i tensiona la mateixa idea de "novel·la" com només pot fer-ho el lector exigentíssim i l'escriptor hipercodificat que és Borja Bagunyà. Més que un llibre, és una experiència de lectura. Una història que efectivament qüestiona qualsevol institució esclerotitzada, que erosiona certeses, desmunta impostures, a estones fa riure, a estones fa implosionar les sinapsis. Personatges "bigger than life" i una llengua hipervitaminada en una obra que va néixer perdurable.