Alguns veïns del barri de Sarrià de Barcelona s'han llevat aquest dijous amb les rodes del cotxe desinflades. Ho han denunciat a les xarxes socials, on també han explicat que s'han trobat una nota firmada pel grup d'acció ecologista The Tyre Extinguishers, que vol eliminar de les ciutats els vehicles tipus SUV, com els totterreny i 4x4, perquè consideren que són un desastre per al clima. ? Aquest matí, al barri de Sarrià, ens hem llevat amb les rodes de tots els cotxes desinflades i amb aquesta carta.@VilaWeb @racocatala @tv3cat @naciodigital @mossos pic.twitter.com/K6kIt9ohEv Cristina Rúbies (@seibur_) June 8, 2023 En la seva primera acció a Barcelona (avisen, però, que "la primera de moltes"), diuen als propietaris dels vehicles que la seva acció és contra els cotxes i que no s'ho han de prendre de forma personal. A la nota, interpel·len els conductors apuntant que malgrat que "fins ara, els impactes personals sobre vosaltres probablement han estat mínims, Espanya ja s'enfronta a greus sequeres". BARCELONA: SUVS MADE SAFE IN THE SARRIA NEIGHBOURHOOD SUVs disarmed in the posh Sarria area of Barcelona. Great work! This is the first action in Barcelona - the first of many! Join us: https://t.co/cmqm5IOM5F pic.twitter.com/RHsiJjpJY6 The Tyre Extinguishers (@T_Extinguishers) June 8, 2023 Els Mossos d'Esquadra no han rebut cap denúncia per aquests fets, però han aixecat acta quan se'ls ha avisat. Aquest acte, amb tot, no és punible penalment, ja que la roda no pateix cap desperfecte. Per què ho fan? El grup The Tyre Extinguishers assegura que l'Agència Internacional de l'Energia apuntava el 2019 que aquesta mena de vehicles són la segona causa més important de l'augment global d'emissions de diòxid de carboni durant l'última dècada, per sobre de la indústria i de l'aviació: "Si els conductors de SUV fossin un país, seria el sisè emissor del món." Els culpen de ser un factor molt important de la contaminació de l'aire, relacionada amb un gran nombre de malalties, i de tenir més possibilitats de matar persones que els cotxes normals en casos de xoc: "Existeixen purament per la vanitat dels seus propietaris, que els veuen com un símbol d'estatus. Pel bé d'aquesta vanitat i consum, el canvi climàtic empitjora, respirem aire contaminat i moren més persones en accidents." El grup assegura que està duent a terme aquestes accions, la majoria als barris benestants de les ciutats, "perquè els governs i els polítics no ens han protegit d'aquests vehicles enormes". Al seu torn, el periodista de coches.net Joan Dalmau, assegura a Catalunya Ràdio que, respecte d'un cotxe de dimensions i potència equivalents, la variant SUV presenta un increment del consum només del 5%. En aquest sentit, apunta que un SUV comprat avui contamina menys que un turisme convencional de fa 15 anys:  "A Espanya, ara mateix, més del 50% dels cotxes que es venen son SUV, però no vol dir que els que es fan ara siguin cotxes extraordinàriament contaminants respecte d'un turisme. Precisament perquè la gent no els utilitza fora de l'asfalt, cada cop estan més a prop dels turismes dels quals deriven. L'única cosa que canvia és el disseny de la carrosseria i el fet que siguin una mica més alts." Dalmau avisa les persones que puguin veure's afectades per aquesta mena d'accions que, actualment, la majoria dels cotxes porten un compressor per inflar les rodes dins els kits antipunxades.  Una acció global El grup The Tyre Extinguishers va començar a actuar a diferents països d'Europa a principis del 2022 i ara ja està establert a 18 països. Segons apunten, no tenen líder i "tothom en pot formar part, des d'allà on sigui", de manera independent però seguint el mateix modus operandi. Avisen, però, que preveuen algunes excepcions: "Cal evitar cotxes clarament utilitzats per persones amb discapacitat, cotxes de comerciants (encara que siguin grans), minibusos i cotxes de mida normal." A la seva pàgina web, expliquen com distingir un vehicle totterreny o com desinflar-ne les rodes. Posen a disposició de qualsevol persona els papers per deixar als vehicles, en diversos idiomes, també en castellà. Els Mossos diuen que l'acció no és punible penalment, ja que la roda no pateix cap desperfecte (The Tyre Extinguishers) També compten amb un grup de Telegram per anar retransmetent les seves accions, que en alguna ocasió han anat més enllà: a Bristol (Anglaterra) van empastifar diversos vehicles amb la frase "criminal climàtic" o "el canvi climàtic mata". D'altra banda, a principis d'aquest mes a Copenhaguen, la capital danesa, van desinflar les rodes a 120 cotxes i també ho han fet a Boston, als Estats Units, o a diverses ciutats alemanyes com Potsdam, on calculen que un 17% dels vehicles són tipus totterreny. Què passa amb els vehicles elèctrics o híbrids? Els cotxes elèctrics o híbrids tampoc se salven de les crítiques de The Tyre Extinguishers, ja que apunten que encara necessiten més energia bruta i fan servir materials que s'extreuen de mines de països explotats: "No podem sortir de la crisi climàtica amb electricitat: no hi ha prou recursos per reemplaçar l'automòbil de tots i l'extracció d'aquests metalls causa patiment." Els vehicles elèctrics tampoc se salven de les accions del grup ecologista  I és que, segons explica a Catalunya Ràdio el youtuber expert en cotxes elèctrics, Joan Vidal,qualsevol cotxe del tipus totterreny és més contaminant, sigui elèctric o de benzina:  "Són més grans, pesen més, i --per tant-- tenen més resistència aerodinàmica i necessiten més consum de combustible o de corrent."