Catalunya nit
Redactora d'informatius
17/10/2022 - 22.15 Actualitzat 18/10/2022 - 08.22
Privacitat i immediatesa. Són els dos avantatges principals de la bestreta digital que permet al treballador cobrar el temps ja treballat en qualsevol moment del mes.
Es tracta d'una modalitat de flexibilitat salarial habitual en països com els Estats Units, Mèxic o el Regne Unit que va inspirar els fundadors de l'empresa catalana Payflow, que ho van traslladar fa dos anys a l'estat espanyol.
El mecanisme és molt senzill. El treballador demana l'avançament en un formulari a través del mòbil i de seguida rep la quantitat sol·licitada al seu compte bancari, com si fos un bizum.
No hi ha necessitat de passar per diversos departaments per rebre permisos i autoritzacions que retardarien dies la concessió dels diners.
Però aquesta quantitat sempre ha de ser d'acord amb els dies treballats del mes corrent, per evitar que si l'empleat agafa una baixa es paguin diners que no s'han meritat.
Segons el director de vendes de Payflow, Ramon Coll, és un servei gratuït per al treballador i és l'empresa qui paga per implementar i mantenir l'aplicació:
"Nosaltres guanyem diners com amb qualsevol altre software de gestió a través del pagament mensual fix de les empreses."
Per tant, Payflow avança els diners als treballadors i les empreses els hi reemborsen a finals de mes. Tot es fa automàticament, perquè l'app està integrada al software de gestió de nòmines:
"Estic segur que d'aquí uns anys tothom cobrarà així, i als meus fills els sorprendrà saber que havíem d'esperar a finals de mes per cobrar una nòmina."
Coll està convençut que aquesta tendència s'acabarà imposant en totes les empreses.
La bestreta digital de Payflow és al mercat des del 2020, poc abans del confinament. En aquests dos anys ja la fan servir 400 empreses a l'estat espanyol i se'n beneficien 200.000 treballadors. Els usuaris tenen com a denominador comú que cobren un sou modest.
La fan servir empreses de molts sectors de logística, transport, retail, supermercats (com Alcampo), hospitals (com el Grup Quiron) o hotels (com el grup NH hotels).
Una de les que la utilitzen des de l'octubre del 2020 és Ara Vinc, una empresa de logística i missatgeria d'última milla amb més de 500 treballadors.
Tres de cada deu treballadors d'Ara Vinc fan servir l'app per demanar avançaments salarials. Al setembre Payflow els va avançar 30.000 euros.
La seva directora de recursos humans, Ana López, està molt satisfeta per l'acollida que té l'aplicació en la plantilla i creu que amb aquest servei hi guanya l'empresa i el treballador:
"A nosaltres ens estalvia haver de destinar personal a una feina de gestió de nòmines molt rudimentària que no ens aporta cap benefici, i als treballadors els dona tranquil·litat i un espai de privacitat per demanar els diners. En resum, facilita el procés i evita la vergonya."
També permet, segons López, que els treballadors no hagin de recórrer a productes financers com crèdits trampa, amb uns interessos elevats.
Per la directora de recursos humans d'Ara Vinc, la possibilitat de poder demanar quan vulguis els teus diners també és un reclam per atraure personal a la seva empresa. I els seus treballadors ho posen en valor.