Les darreres proves de competències bàsiques demostren que pràcticament tots els alumnes d'ESO fan faltes, amb una mitjana de 7. De fet, és l'aspecte de la prova de llengua escrita on els alumnes obtenen els pitjors resultats: només un terç dels alumnes van fer un màxim de 3 faltes a l'exercici mentre que, per contra, un altre terç en van fer 9 o més. Tradicionalment, quan parlem de llengua escrita, sempre s'ha donat un paper central a l'ortografia. Però en l'època dels correctors automàtics, això ha canviat. No tots els alumnes veuen sentit a conèixer la normativa de memòria i, encara que l'ús del corrector automàtic abans d'entregar els treballs s'ha integrat amb normalitat a l'aula, Iris Cort, professora de català a l'institut des de fa 5 anys, hi veu molta deixadesa per part dels alumnes: "Hi ha alumnes que passen el corrector però que no detecten allò que el corrector no pot veure, però a mi m'han entregat treballs que és impossible que estiguin passats pel corrector." A més, les proves de competències també mostren que els resultats són pitjors en català que en castellà. Pel centre, això va vinculat amb el fet que a comarques com el Baix Llobregat la població és majoritàriament castellanoparlant. La Mireia, alumna de l'Iris, explica que té el corrector en castellà i, per tant, quan fa un treball en català comet més faltes. Per normativa, les faltes d'ortografia resten nota als exàmens. Se'n poden fer fins a 20 i el màxim que es resta és un punt. Una xifra que des de fora pot semblar molt generosa però que amaga una altra realitat: "Vam detectar que els alumnes no prestaven atenció a l'ortografia. Per donar un toc d'alerta ho vam baixar a un màxim de 10 faltes, però si aplicava aquest criteri a català es feia complicat que els alumnes que van més justos poguessin aprovar els exàmens." La majoria creuen que l'ortografia no hauria de restar punts als exàmens (Iris Cort) Quan es pregunta als alumnes si a l'escola o al llarg de la secundària els han ensenyat les normes ortogràfiques de forma explícita, asseguren que depèn del centre i de la metodologia que aplica. Per Corts, l'ensenyament de la normativa té un encaix difícil en l'ensenyament competencial: "Jo penso que hi ha una part de contingut que només es pot assolir a nivell memorístic, aprendre-t'ho i practicar. I això passa amb les normes ortogràfiques." Una de les solucions que ha introduït a l'aula per millorar l'ortografia dels alumnes és tornar a escriure més a mà perquè això obliga a pensar com s'ha d'escriure i a fixar l'ortografia. El treball amb ordinadors facilita l'autocorrecció "sense reflexionar el perquè ho he escrit malament", conclou. Escriure primer a mà està ajudant els alumnes a millorar els resultats en ortografia (Sara Cañete/Catalunya Ràdio) Una estratègia que té efecte entre els alumnes, que expliquen que escrivint a mà s'hi fixen més perquè ho fan més a poc a poc i que detecten millor les errades. El problema de l'ortografia, però, no és aïllat sinó que forma part d'uns resultats en competència lingüística que els últims anys no han fet més que baixar.