Pecco Bagnaia ha sortit endollat, i Martín al darrere. Però les ganes han portat el madrileny a acostar-se massa a l'aspiració de l'italià a l'inici de la tercera volta. Sortida de pista i retorn en la vuitena posició. A la sisena volta, Martín impacta pel darrere amb Márquez, i tots dos queden fora de joc. A la sortida, el Tro de Cervera havia tingut un considerat "incident" de cursa amb Bezzecchi, i hi ha hagut espurnes ("crec que es penedirà del que m'ha dit al camió, quan maduri més", ha explicat el cerverí). Bezzecchi és, dels deixebles de Valentino, el que més se li assembla.   L'inici de la tercera volta (MotoGP) Un títol guanyant la cursa Quan Pecco ha sabut que Martín estava "out", ha afluixat, ha deixat passar les KTM i diu que el seu neumàtic ha respost millor. Després Miller s'ha estimbat i un Binder embogit ha estat sancionat per una jugada temerària sobre Àlex Márquez. Martín ha plorat tot el que ha volgut, amb casc i sense, envoltat del seu equip. El seu discurs previ havia estat de creure-hi, però quan perds és quan t'adones de la dimensió del fet. Ho ha resolt prometent al seu equip que serà campió. Si continua amb aquesta Ducati, té números. Però Bagnaia, que sembla que no hagi trencat mai cap plat, s'apunta per segona vegada al carro de la història. Pilot italià (de l'Academy de Valentino) amb moto italiana: la combinació guanyadora en aquesta era que ens toca de viure.  Avui ha aconseguit la 9a victòria consecutiva de Ducati, rècord de la fàbrica de Bolonya; que han estat 17 aquesta temporada, que és rècord històric de la categoria de més victòries d'una sola marca. I una altra estadística curiosa: no hi ha hagut cap pilot aquesta temporada que pogués encadenar dues victòries seguides el diumenge; això només havia passat el primer any del campionat, el 1949.   Marc Márquez s'acomiada d'HRC (Foto Repsol) Qui sap si l'arribada de Marc Márquez a Ducati obre un nou període. Pecco és l'únic capaç de repetir títol des de Rossi o Márquez. En les mans de Martín, Bastianini o Bezzecchi hi ha que el torinès no faci el triplet. En les mans de Márquez? Ell ho vol, però en el moment d'escriure aquestes ratlles no sap si podrà. Quan provi la Ducati ho sabrà, encara que no ens ho dirà.   Marc Márquez no seria el Tro de Cervera si no es fiqués en tots els merders. Martín al final subcampió, enhorabona. I enhorabona a Pecco Bagnaia. S'acaba un llarguíssim mundial 2023, i dimarts comença el 2024, que amenaça amb ser més llarg. @MotoGP pic.twitter.com/7zboo52RmZ Damià Aguilar 🎙️ (@damCR) November 26, 2023   40 curses S'acaba un mundial llarguíssim i molt intens. La primera experiència de les curses esprint ha generat molt d'estrès i un 10% de baixes (més de 90 absències); 352 caigudes a la classe reina d'un total de 1012 a les tres categories. En cap moment de la temporada han coincidit tots els titulars en pista, ni a la primera esprint de Portugal. La pròxima temporada seran 22 caps de setmana a partir del 10 de març, 44 curses. Abans, el test d'aquest dimarts a Xest, amb el debut del Marc amb Ducati, en Rins amb Yamaha i l'Acosta amb Gas Gas. Després el test de Sepang per a debutants de l'1 al 3 de febrer, el test per a tots del 6 al 8 de febrer i el test de Qatar previ a l'inici, els dies 19 i 20 de febrer. Durant la temporada hi haurà testos postcursa a Jerez, Mugello i Misano (i València, és clar).