Volar en avió sol ser una experiència tranquil·la i silenciosa que, com a molt, se sol veure alterada per alguna turbulència o pel plor d'un nadó. Els últims anys, però, es veuen cada cop més aldarulls a bord causats per passatgers esvalotadors. Segons dades de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), cada dos dies denuncien un passatger d'avió per comportaments inadequats o conflictius als aeroports catalans. El 2022 es van comptabilitzar 157 denúncies a l'aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat, set al de Girona-Costa Brava i tres al de Reus. Una de cada quatre van ser per fumar a bord i, la resta, per passatgers esvalotadors que sovint van beguts. Fins a l'agost d'aquest any, ja s'han imposat 124 sancions, amb imports que poden arribar als 5.000 euros. Abans que el lliguessin al seient, un passatger va clavar un cop a un dels assistents de vol (Reuters/Alfredo Rivera) Aquest augment de la conflictivitat a bord preocupa l'Agència Estatal de Seguretat Aèria i les companyies, segons reconeix la directora de Seguretat d'Aeronaus d'AESA, Marta Lestau. "Preocupa la freqüència, la gravetat i l'increment d'aquests incidents els últims anys. Des de principis d'estiu estem incidint a través dels nostres canals per conscienciar els passatgers que han de comportar-se adequadament a bord i seguir en tot moment les indicacions dels tripulants de cabina." Al conjunt dels aeroports espanyols s'ha passat de les 718 sancions del 2017 a les 1.361 del 2022, moltes per la negativa a dur la mascareta dins l'avió. L'excepció va ser el 2020, amb només 338 denúncies per la cancel·lació de milers de vols i les restriccions de mobilitat durant la pandèmia.  Fins a l'agost d'aquest any, les denúncies ja superen el miler, i la previsió d'AESA és que se superin les xifres de l'any passat. Per nacionalitats, els britànics encapçalen el rànquing de sancions, amb 365, seguits dels espanyols, amb 175, i els alemanys, amb 79.  Comiats de solter i aficionats de futbol violents  Aquest 2023 s'estan observant més incidents protagonitzats per grups de passatgers que viatjaven en el mateix vol. Són situacions com les que detalla Antonio Escobar, portaveu del Sindicat Independent de Tripulants de Cabina de Passatgers de Línies Aèries (SITCPLA): "A més dels comiats de solters també hi ha el trasllat d'aficions de diferents competicions esportives. Ens trobem que podem transportar 45 aficionats d'un club concret i que, d'aquests, n'hi ha 15 que venen completament beguts. Són un exemple de les situacions amb què ens trobem massa sovint." Aquest 2023 s'observen més incidents amb grups grans que viatgen junts. (Reuters/Hannah Mckay) Aquest octubre han circulat per les xarxes diverses imatges on es veu la policia francesa desallotjant un passatger begut que amb prou feines s'aguanta dret. L'avió cobria la ruta entre Liverpool (Regne Unit) i Eivissa, però es va haver de desviar a Bordeus (França) per evitar mals majors i garantir la seguretat de tothom. Ryan air Liverpool to Ibiza, diverted to Bordeaux 😂 ffs don't do drugs kids! #ryanair #ibiza pic.twitter.com/2CQJFEpley Joanne (@Jostanley936) October 3, 2023 Al setembre, dues persones van ser detingudes en aterrar a l'aeroport d'Eivissa per haver mantingut relacions sexuals al lavabo d'un avió en ple vol. I, a l'octubre, diversos policies fora de servei van arrestar un passatger molt agressiu com a presumpte autor d'una agressió sexual a una hostessa en un vol que anava de Madrid a Cancún (Mèxic). Llistes negres i mà dura a l'aeroport El comportament inadequat o delictiu de passatgers com aquest té diverses conseqüències. A banda de retards, interrupcions operatives i costos econòmics significatius per a les companyies, aquesta mena d'incidents suposen una seriosa amenaça per a la seguretat de la tripulació, la resta del passatge i les mateixes operacions aèries, segons Marta Lestau, d'AESA: "Sovint es produeixen actes de violència o d'assetjament verbal contra la tripulació, a més de l'incompliment de les instruccions de seguretat. En el cas dels fumadors, es podria fins i tot desencadenar un incendi a bord que posés en risc la integritat de l'aparell i dels seus ocupants." Alguns comportaments prohibits, com fumar, poden posar en risc la seguretat a bord. (Unsplash) Evitar que un passatger conflictiu acabi embarcant en un avió és una feina que comença a terra, a la terminal. Per això, els protocols d'actuació incideixen en la coordinació entre el personal de terra i les tripulacions per poder identificar aquest tipus de persones durant el procés d'embarcament.  Amb tot, segons Antonio Escobar, del sindicat de tripulants SITCPLA, els protocols no sempre funcionen bé: "Cal tolerància zero amb aquests comportaments des del primer moment. Hi ha hagut vegades que les persones que han ocasionat aldarulls a l'avió ja s'havien comportat malament a la facturació i a l'embarcament, i han acabat passant tots els filtres inexplicablement."  A més, el sindicat reclama a la Unió Europea una base de dades única de passatgers conflictius perquè no totes les companyies fan servir una llista negra. Això fa que, a la pràctica, persones que ja han protagonitzat algun aldarull tornin a pujar a un avió com si res. Tornar a la terminal o desviar-se a un altre aeroport En cas que els problemes es produeixin abans de l'enlairament, l'avió hauria de tornar a l'aparcament, avisar les autoritats i desembarcar el passatger.  Si el passatger no està begut però es mostra violent, el comandant l'advertirà i, si no li fa cas i la tripulació no pot reduir-lo, es preguntaria si hi ha algun agent de l'autoritat a bord. En últim cas, es podria demanar l'ajuda de la resta del passatge. Els incidents poden comportar problemes, com retards en els vols (Vicente Zambrano González/Ajuntament de Barcelona) A més, el comandant pot coordinar l'assistència en terra de la policia per desallotjar els passatgers conflictius i fer la corresponent denúncia segons el testimoni de la tripulació. En els casos més extrems, si la situació és insostenible i la tripulació ho considera oportú, es podria arribar a desviar l'avió per aterrar a l'aeroport més proper i desembarcar el passatger conflictiu.  Una de les curiositats d'aquests protocols és que si es detecta un passatger begut, la venda de begudes alcohòliques a bord s'atura immediatament, atès que l'altitud potencia els efectes de la beguda. I és que la disminució de l'oxigen i la pressió fan que l'alcohol provoqui un major efecte en el cervell i el cos l'absorbeixi amb més rapidesa.