La música litúrgica va acompanyar Schubert al llarg de la seva vida. Va escriure sis misses romanes, una d'alemanya i altres obres litúrgiques menors. Avui dedicarem el programa a sentir la primera missa completa que ens ha arribat, composta l'any 1814.
La mort de Rossini, el 13 de novembre de 1868 va motivar una proposta de Verdi a l'editor Ricordi per donar forma a una obra col·lectiva. Diversos compositors italians van participar en aquest projecte, però l'obra final no es va arribar a estrenar fins un segle més tard.
La mort de Rossini, el 13 de novembre de 1868 va motivar una proposta de Verdi a l'editor Ricordi per donar forma a una obra col·lectiva. Diversos compositors italians van participar en aquest projecte, però l'obra final no es va arribar a estrenar fins un segle més tard.
Avui completarem l'audició de "La Petita Missa Solemne" de Gioachino Rossini. Va ser escrita el 1865, tres anys abans de morir Rossini. La va escriure pensant en la participació de corals de tots els tipus, castratis, homes i dones. És una obra religiosa que mostra les característiques compositives i dramàtiques del compositor.
En el programa d'avui us descobrim una obra peculiar de l'àmbit litúrgic, es tracta de l'última missa de Gioachino Rossini, "La Petita Missa Solemne", escrita l'any 1865. Rossini va deixar d'escriure en el punt més àlgid de la seva carrera, tot i que va trencar la seva promesa i va escriure algunes obres per a música de cambra o "La Petita Missa Solemne", aquesta última, potser, pensada perquè esdevingués el seu propi memorial. Aquesta missa és una mostra de les característiques compositives de Gioachino Rossini. Avui us proposem sentir-ne la primera meitat.
En el programa d'avui completem l'audició de l'"Stabat Mater" de Gioachino Rossini. És un dels arranjaments musicals inspirats en el poema sobre el patiment de Maria, mare de Déu, als peus de la creu que data de finals del segle XIII. La versió de Rossini, que data de la dècada de 1830, s'apropa a l'àmbit operístic i va contribuir a la fama del compositor, tot i que en aquell moment ja havia abandonat la seva etapa operística.
En aquesta edició recuperem el programa passat i reprenem la "Missa de Glòria" de Gioachino Rossini. La "Missa de Glòria" és considerada una de les obres de gran bellesa del compositor i va tindre una gran rebuda en què Rossini entra en la seva etapa més esplendorosa. La va estrenar el 24 de març del 1820 a l'església de San Ferdinando de Nàpols. Avui reprenem l'audició des del "Glòria".
Gioachino Rossini va ser, a més d'un dels compositors més importants de l'escena operística del segle XIX, compositor de música religiosa. En el programa d'avui us proposem una de les obres de grans dimensions de l'autor, la "Missa de Glòria". La podem considerar una obra de joventut, la va escriure només amb 28 anys durant la seva estada a Nàpols. També podem dir que amb aquesta missa marca l'inici de la seva etapa de màxima esplendor. La va estrenar el 24 de març del 1820 a l'església de San Ferdinando de Nàpols.
En el programa d'avui us presentem Gioachino Rossini, un dels màxims representants de l'escena operística italiana de la primera meitat del segle XIX. Gioachino Rossini també va compondre música sacra, però la seva producció en aquest àmbit no és gaire coneguda. Avui us descobrim la composició de música sacra amb una de les seves misses, la "Missa de Milà".
Va ser una de les figures dominants de la música europea, es va formar al nord d'Itàlia i va coincidir amb Mozart. Entre els seus alumnes hi ha Schubert, Beethoven i Liszt. Actualment, la seva música s'interpreta poc, tot i que és conegut sobretot per la pel·lícula "Amadeus" de Milos Forman. Avui us proposem fer un recorregut per la seva música religiosa i en sentirem misses, graduals i ofertoris.
En el programa d'avui, reprenem l'audició d'una de les misses més grans de la història de la música, el mateix Beethoven afirma: "és la més gran que he escrit mai". L'origen de la composició és l'alabança al cardenal de l'arxiduc Rodolf. Avui sentirem els dos últims moviments de l'obra.
En aquesta edició de Cicle Coral us oferim l'audició de la Missa en Do op. 86 de Ludwig van Beethoven. Els compositors del segle XIX no apreciaven gaire la música litúrgica, més enllà del seu àmbit històric. En aquell moment, la major part d'obres litúrgiques eren encàrrecs per ocasions especials. Aquesta Missa en Do va ser un encàrrec del príncep Nikolaus Esterházy l'any 1807.
En aquesta edició continuem amb la música sacra de Johann Nepomuk Hummel. La Missa Solemnis va ser un encàrrec per a la celebració del casament de la princesa Leopoldina, filla de Nicolau II. És una obra que segueix la línia compositiva de Haydn, predecessor de Hummel a la cort dels Esterházy.
En el programa d'avui us oferim l'audició de la Missa en Si b d'un dels compositors del darrer classicisme vienès. Amb només 26 anys va esdevenir el director de la cort dels Esterházy per substituir Haydn. Va ser un pianista, compositor i director austrohongarès. Mozart va ser el seu professor de piano. La música sacra de Hummel constitueix la millor part del seu catàleg. Les seves composicions són elegants, melòdiques i transparents. Aquesta missa va destinada a la celebració del sant del príncep Nicolau II de l'any 1810.
En el programa d'avui us oferim una de les composicions més emblemàtiques de la música litúrgica, el "Rèquiem" KV 626 de Wolfgang Amadeus Mozart. La història explica que un missatger misteriós li va fer l'encàrrec l'estiu de 1791, moment en què el compositor estava immers en diversos projectes compositius. Avui dia sabem que l'encàrrec el va fer el comte Franz von Walsegg a causa de la mort de la seva dona. Mozart va començar la seva composició l'estiu de 1791 i, poc després, va caure malalt. Finalment, va morir la matinada del 5 de desembre de 1791 i va deixar l'obra inacabada.
Avui reprenem el recorregut per l'obra sacra de Wolfgang Amadeus Mozart. Us proposem l'audició de la "Missa Solemnis" en do KV 337, una obra que ens mostra la primera etapa de maduresa de l'autor. Coneguda també com "Missa àulica" és de les seves últimes composicions litúrgiques i l'última que va poder completar.
En l'edició d'avui us presentem la "Missa Brevis" en Do M, KV 259 de Wolfgang Amadeus Mozart. Data de l'any 1776 i va ser composta juntament amb dues misses més, amb què comparteix la mateixa tonalitat i el número de catàleg és successiu. Aquesta "Missa Brevis" ens mostra els esforços i la capacitat del compositor per concentrar el material i complir els requisits formals que l'arquebisbe li havia marcat.
En aquesta nova edició seguim amb l'obra de Michael Haydn. Avui parlarem de la "Missa a due cori" que data del 4 d'agost de 1786. Probablement va ser un encàrrec de la Cort espanyola, és per això que porta el sobrenom "Missa hispànica". Podria estar relacionada amb les set paraules de Crist a la creu que, el seu germà, Franz Joseph Haydn, va musicar per a la catedral de Cadis. Michael Haydn va incorporar dos cors per executar-la, una pràctica arrelada a la tradició veneciana.
En el programa d'avui parlarem del classicisme vienès, concretament, de l'obra de Michael Haydn, el germà petit de Franz Josep Haydn. La major part de la seva producció va ser música vocal litúrgica. Aquesta missa també és coneguda com a "Missa pro defunctis" o "Rèquiem en do menor". És la primera obra de música sacra significativa del compositor i la va escriure com a resposta a la mort del cardenal Sigismund von Schrattenbach, patró de les arts.