Joves de cinc instituts de Catalunya han participat en el Projecte de Recerca, Creació i Servei del Departament d'Educació, amb "L'ofici d'educar" i Catalunya Ràdio. Amb ells hem fet un curs per aprendre a fer ràdio, a partir d'una pregunta: món virtual i món real són el mateix per als joves? I ho hem culminat amb un programa de ràdio des de Reus amb tots ells. Fascinats per les xafarderies i els influenciadors Són joves tafaners, els agrada saber què estan fent els altres en tot moment a través d'Instagram. Senten atracció pels rumors i les polèmiques dels famosos i viuen sota els dictats dels seus influencers preferits, conscients de la terrible pressió de les xarxes socials. Asseguren que conèixer el defecte de l'altre els entreté i els ajuda a encaixar els seus propis defectes, però també s'adonen que el que hi ha a les xarxes és idíl·lic i perfecte, allunyat del món real. L'Asier, l'Èric, la Yaissa i la Valentina, periodistes a "L'ofici d'educar" per un dia (Núria Ventura) Temorosos de les xarxes Als adolescents els preocupen reptes com la balena blava, de fàcil accés a les xarxes. Són 50 proves en 50 dies: les primeres són fàcils, com ara llevar-se a mitjanit, i cada vegada es van fent més difícils i perilloses. L'última prova és suïcidar-se, sota l'amenaça de fer mal a la família, perquè tenen les teves dades i et poden localitzar. I no entenen com això no és il·legal. Els fa por que algú manipuli les seves imatges a xarxes i que sigui tan fàcil accedir al porno. I, tot i això, intercanvien imatges íntimes per les xarxes amb la convicció que l'altre no en farà mai un mal ús i s'obliden dels perills. Enganxats al mòbil Els joves reconeixen que estan enganxats al mòbil perquè els apropa el món en un segon. Però també perquè els connecta als seus iguals, a qui poden dir el que no s'atrevirien en el cara a cara per vergonya. Prefereixen que en lloc de prohibir els mòbils els ensenyem a fer-ne un ús responsable, i reivindiquen formació. Expliquen que hi ha qui encara mira el mòbil d'amagat a l'aula, però si els enxampen s'exposen a l'expulsió, perquè les restriccions als mòbils ja s'estan generalitzant als centres de secundària. Preocupats per la tecnologia i el futur Asseguren que la intel·ligència artificial els facilita els treballs de l'institut, però alerten que, en excés, els podria fer ganduls, dependents i esclaus. I proposen aprendre a ser conscients de la tecnologia en comptes de ser-ne dependents. Els preocupa també el futur del planeta, perquè els tocarà arreglar el que hem espatllat els adults. Adolescents dels cinc instituts de Catalunya que han participat en el projecte Recerca Creació i Servei del Departament d'Educació (Núria Ventura) Amoïnats per fer-se adults! Els adolescents se senten poc preparats per fer-se adults. Afirmen que amb les coses importants que els ensenyen a l'institut no en tenen prou per a la vida adulta. Lamenten que no tenen ni idea de com llogar un pis, omplir i signar documents o pagar les despeses. Argumenten que l'adolescència és una etapa dolorosa i complicada en què experimenten coses noves, riscos, autoexigència, por del que diran i d'equivocar-se. I per aquesta raó ens demanen a Catalunya Ràdio un programa que els ho expliqui.