Una de les preguntes que es fan molts teleespectadors és com es mesuren les audiències. Una bona resposta l'hem trobada al YouTube, on des del 20 de juliol hi ha penjat el reportatge "
¿Quién está ahí?", realitzat per Alejandro Pérez Blanco. En el vídeo, de deu minuts, s'entrevista el posseïdor d'un dels audímetres que l'empresa
Kantar-Media (abans Sofres) fa servir per fer les seves estadístiques i extrapolar les dades globals de
l'audiència televisiva a Espanya. Unes dades que després serviran per avaluar l'èxit d'un programa i per determinar-ne les tarifes publicitàries. L'entrevistat, que conserva l'anonimat, amb la cara "amagada" i la veu doblada, explica com funciona l'aparell i diu que el van escollir perquè buscaven algú del barri on viu; i que no rep diners, sinó punts, que bescanvia per objectes diversos. A Espanya hi ha actualment 4.625 llars dotades amb
audímetres, on viuen unes 20.000 persones, que se suposa que representen els 47 milions d'habitants i els seus gustos televisius. Aquest nombre s'ha incrementat fa molt poc, ja que fins al mes passat hi havia 4.500 audímetres. Segons Kantar Media, Espanya és el setè país del món en nombre d'audímetres (i el quart d'Europa), d'una llista encapçalada pels Estats Units, la Xina, l'Índia, Alemanya, Itàlia i el Regne Unit.
A la xarxa, hi hem trobat un altre document que també explica com funcionen els audímetres, si bé des d'un punt de vista humorístic. Es tracta del curtmetratge de ficció
"GRP", i els protagonistes són els membres d'una família amb audímetre que són subornats per les cadenes televisives perquè vegin uns determinats programes.
La mesura d'audiències pel sistema d'audímetres es considera habitualment de les més fiables segons els criteris de l'estadística, tot i que últimament han aparegut altres sistemes, com ara el del
Baròmetre de la Comunicació i la Cultura de Catalunya, que es basa en entrevistes porta a porta al llarg de tot l'any. Cal suposar que, si en un futur s'implantés el costum de consumir televisió per internet, via "streaming", seria molt més fàcil i fiable saber exactament què està mirant l'audiència en cada moment, tot i que tampoc es tindrien dades sobre qui és qui mira cada programa en cada moment.
ALTRES ENLLAÇOS Espoiler, primer blog on es va estrenar "¿Quién está ahí?" Article sobre el curt "GRP" Butlletins d'audiències de Kantar Media Nielsen, l'empresa d'audímetres als Estats Units (en anglès) Article: Cóm es medeixen les audiències? Testimoni d'una persona que té l'audímetre a casa seva Un altre testimoni d'un teleespectador amb audímetre Entrevista a "El Periódico" a una dona que ha tingut un audímetre a casa (13/2/2008)