Les vacances d'agost són sinònim d'augment del preu dels carburants. Al començament d'aquest mes, la gasolina de 95 ha batut el rècord anual: ha marcat el preu més alt del 2023 i ara val 1,69 euros el litre, segons dades del Ministeri per a la Transició Ecològica. Des del 15 de juliol, s'ha encarit un 4,5%. El gasoil A, el més consumit, no ha arribat al màxim que va assolir al març, però també ha anat pujant de preu, cèntim a cèntim, els últims dies, i ara el litre costa 1,53 euros, amb un augment del 6,6% en tres setmanes. Tot i aquestes pujades, els preus no s'han enfilat tant com l'estiu passat.   L'Aràbia Saudita, l'estiu i els marges de les grans empreses petroleres L'increment del preu dels carburants, explica Jordi Perdiguero, professor d'Economia Aplicada de la UAB, té un doble motiu. Si baixa la producció de petroli, pugen els preus (Unsplash / Robert Laursoo) Primer, per la decisió de l'Aràbia Saudita de rebaixar la producció de petroli, que es tradueix en un encariment del producte: "El preu del petroli en els últims mesos s'ha anat encarint una mica, uns 10-11 dòlars i això més aviat que tard acaba arribant al sortidor." I, en segon lloc, la política de preus de les petroleres, que aprofiten l'estirada de la demanda per apujar-los: "Som al mes d'agost, el de més consum de productes petrolífers de tot l'any, i això fa que a més demanda els preus també puguin encarir-se." Els dos factors es combinen per encarir els carburants, i les empreses petroleres repercuteixen immediatament l'increment del preu del barril Brent en el preu final que paga el consumidor. És el que es coneix com a efecte coet. En canvi, quan el preu baixa, les gasolineres triguen més a traslladar l'abaratiment als carburants. Aquest moviment és el que es coneix com a efecte ploma. Les gasolineres traslladen immediatament al consumidor l'augment de preu dels carburants (Europa Press / A. Pérez Meca) Aquestes oscil·lacions dels preus dels carburants són comunes a tots els països europeus. El que ja no es veu a tot arreu, adverteix Jordi Perdiguero, són els grans marges de beneficis de les companyies que operen a Espanya. I això, diu el professor d'Economia, sí que és alarmant: "El que ens hauria de preocupar és que, a l'estat espanyol, els preus abans d'impostos sempre estan per sobre de la mitjana europea, que les companyies, principalment les grans, sempre tenen marges de distribució més alts que en altres països europeus." En qualsevol cas, el pronòstic és que el preu dels carburants tornarà a baixar quan passi l'estiu i que no tornarà a nivells rècord del 2022, quan va esclatar la guerra contra Ucraïna, si no hi ha cap nou ensurt.   Gasolineres més barates Per estalviar-se alguns cèntims hi ha l'opció d'omplir el dipòsit a les gasolineres automàtiques, on el client gestiona directament la compra de carburant en el mateix sortidor. Algunes d'aquestes estacions són la versió de baix cost de les grans marques i d'altres estan vinculades a grans cadenes de supermercats. Les estacions d'autoservei venen la gasolina uns cèntims més barata (EFE) La diferència de preu pot ser d'uns 15 cèntims per litre, però el carburant de les unes i les altres tenen algunes particularitats que justifiquen la diferència de preu, explica Esther Lorente, de l'OCU: "La benzina és la mateixa per a tothom, però en les gasolineres on el producte és més car hi posen additius especials per, per exemple, protegir el motor, que l'encareix." També s'han de tenir en compte altres factors, com el cost de personal de les gasolineres més cares.