Avui hem sentit: Quartet de corda núm. 1 "Primavera", op. 49; Quintet amb piano en sol menor, op. 57 (selecció); Sonata per a violoncel i piano, op. 40 (selecció). Dmitri Xostakóvitx (1906-1975) és l'exemple paradigmàtic d'artista constantment vigilat pel poder, sempre sota sospita, amenaçat, censurat i castigat per la policia cultural soviètica, especialment durant l'època de Stalin, però també en plena guerra freda. Xostakóvitx, però, va acabar convertint la seva música en una arma expressiva de gran potència, per denunciar aquella situació sinistra i opressiva, per protestar i cridar a través de la música, i també per exorcitzar els dimonis i vehicular la seva por, les decepcions, els neguits i la ràbia. Amb motiu del cinquantè aniversari de la seva mort, sentirem i contextualitzarem una selecció d'obres directament vinculades a aquests episodis crucials i a les situacions dramàtiques que va viure.
ESCOLTA-HO ARAAvui hem sentit: Simfonia núm. 5, op. 47. Dmitri Xostakóvitx (1906-1975) és l'exemple paradigmàtic d'artista constantment vigilat pel poder, sempre sota sospita, amenaçat, censurat i castigat per la policia cultural soviètica, especialment durant l'època de Stalin, però també en plena guerra freda. Xostakóvitx, però, va acabar convertint la seva música en una arma expressiva de gran potència, per denunciar aquella situació sinistra i opressiva, per protestar i cridar a través de la música, i també per exorcitzar els dimonis i vehicular la seva por, les decepcions, els neguits i la ràbia. Amb motiu del cinquantè aniversari de la seva mort, sentirem i contextualitzarem una selecció d'obres directament vinculades a aquests episodis crucials i a les situacions dramàtiques que va viure.
Avui hem sentit: "I masnadieri" (selecció); "Il Corsaro" (ària "Eccomi, priggioniero"); "La battaglia di Legnano" (selecció). "Nabucco" (1842) va ser l'òpera que va ressuscitar musicalment Giuseppe Verdi (1813-1901) després de la tragèdia que havia viscut (en tres anys se li van morir dos fills i l'esposa) i dels fracassos en les seves primeres dues òperes. En plena dominació austríaca, aquella òpera va despertar l'orgull patriòtic dels italians per l'intens caràcter nacionalista de l'argument i per l'esperit enardit de la música. I a partir d'aleshores, en set anys, va compondre deu òperes més, totes de caràcter patriòtic, que provocaven aclamacions delirants i encenien l'afany de llibertat d'un poble que s'identificava amb aquelles històries i amb la seva música èpica, enèrgica i apassionada. Anys més tard, Verdi va definir aquella voràgine creativa com "els anys de galeres".
Avui hem sentit: "I due Foscari" (selecció); "Attila" (selecció); "Macbeth" (selecció). "Nabucco" (1842) va ser l'òpera que va ressuscitar musicalment Giuseppe Verdi (1813-1901) després de la tragèdia que havia viscut (en tres anys se li van morir dos fills i l'esposa) i dels fracassos en les seves primeres dues òperes. En plena dominació austríaca, aquella òpera va despertar l'orgull patriòtic dels italians per l'intens caràcter nacionalista de l'argument i per l'esperit enardit de la música. I a partir d'aleshores, en set anys, va compondre deu òperes més, totes de caràcter patriòtic, que provocaven aclamacions delirants i encenien l'afany de llibertat d'un poble que s'identificava amb aquelles històries i amb la seva música èpica, enèrgica i apassionada. Anys més tard, Verdi va definir aquella voràgine creativa com "els anys de galeres".
Avui hem sentit: "Ernani" (selecció). "Nabucco" (1842) va ser l'òpera que va ressuscitar musicalment Giuseppe Verdi (1813-1901) després de la tragèdia que havia viscut (en tres anys se li van morir dos fills i l'esposa) i dels fracassos en les seves primeres dues òperes. En plena dominació austríaca, aquella òpera va despertar l'orgull patriòtic dels italians per l'intens caràcter nacionalista de l'argument i per l'esperit enardit de la música. I a partir d'aleshores, en set anys, va compondre deu òperes més, totes de caràcter patriòtic, que provocaven aclamacions delirants i encenien l'afany de llibertat d'un poble que s'identificava amb aquelles històries i amb la seva música èpica, enèrgica i apassionada. Anys més tard, Verdi va definir aquella voràgine creativa com "els anys de galeres".
Avui hem sentit: "I Lombardi alla prima crociata" (selecció). "Nabucco" (1842) va ser l'òpera que va ressuscitar musicalment Giuseppe Verdi (1813-1901) després de la tragèdia que havia viscut (en tres anys se li van morir dos fills i l'esposa) i dels fracassos en les seves primeres dues òperes. En plena dominació austríaca, aquella òpera va despertar l'orgull patriòtic dels italians per l'intens caràcter nacionalista de l'argument i per l'esperit enardit de la música. I a partir d'aleshores, en set anys, va compondre deu òperes més, totes de caràcter patriòtic, que provocaven aclamacions delirants i encenien l'afany de llibertat d'un poble que s'identificava amb aquelles històries i amb la seva música èpica, enèrgica i apassionada. Anys més tard, Verdi va definir aquella voràgine creativa com "els anys de galeres".
Avui hem sentit: "Nabucco" (selecció). "Nabucco" (1842) va ser l'òpera que va ressuscitar musicalment Giuseppe Verdi (1813-1901) després de la tragèdia que havia viscut (en tres anys se li van morir dos fills i l'esposa) i dels fracassos en les seves primeres dues òperes. En plena dominació austríaca, aquella òpera va despertar l'orgull patriòtic dels italians per l'intens caràcter nacionalista de l'argument i per l'esperit enardit de la música. I a partir d'aleshores, en set anys, va compondre deu òperes més, totes de caràcter patriòtic, que provocaven aclamacions delirants i encenien l'afany de llibertat d'un poble que s'identificava amb aquelles històries i amb la seva música èpica, enèrgica i apassionada. Anys més tard, Verdi va definir aquella voràgine creativa com "els anys de galeres".
Avui hem sentit: "Giverola (sardana); Sonata per a piano, en do menor (selecció); "Les illes Medes", per a orquestra.Juli Garreta és un dels compositors catalans més singulars i fascinants. Rellotger d'ofici i músic per vocació, de formació autodidacta i bregat en ambients de música popular i de carrer, però amant de la música de Wagner i de Strauss. Té una producció on trobem música simfònica, de cambra, cançons per a veu i piano, però on destaquen poderosament les seves sardanes: una cinquantena de peces inspiradíssimes i del tot originals, algunes de les quals autèntics poemes simfònics per a cobla, que van seduir personalitats com Pau Casals, Eduard Toldrà o Igor Stravinsky. Explorem la seva biografia i la seva producció amb motiu del 150è aniversari del seu naixement i del centenari de la mort.
Avui hem sentit: "Nocturn" (per a piano a quatre mans); "Juny" (sardana); "Suite empordanesa" (selecció); Tres cançons: "Orfe!", "Corranda" i "Primaveral"; "Pastoral", poema simfònic per a orquestra. Juli Garreta és un dels compositors catalans més singulars i fascinants. Rellotger d'ofici i músic per vocació, de formació autodidacta i bregat en ambients de música popular i de carrer, però amant de la música de Wagner i de Strauss. Té una producció on trobem música simfònica, de cambra, cançons per a veu i piano, però on destaquen poderosament les seves sardanes: una cinquantena de peces inspiradíssimes i del tot originals, algunes de les quals autèntics poemes simfònics per a cobla, que van seduir personalitats com Pau Casals, Eduard Toldrà o Igor Stravinsky. Explorem la seva biografia i la seva producció amb motiu del 150è aniversari del seu naixement i del centenari de la mort.
Avui hem sentit: "Licorella" (sardana); "Joguina" per a violoncel i piano; "Romança" per a violí i piano; "Isabel" (saradana): Dues cançons: "Scherzo" i "En l'enterro d'un nin"; Sonata per a violoncel (selecció). Juli Garreta és un dels compositors catalans més singulars i fascinants. Rellotger d'ofici i músic per vocació, de formació autodidacta i bregat en ambients de música popular i de carrer, però amant de la música de Wagner i de Strauss. Té una producció on trobem música simfònica, de cambra, cançons per a veu i piano, però on destaquen poderosament les seves sardanes: una cinquantena de peces inspiradíssimes i del tot originals, algunes de les quals autèntics poemes simfònics per a cobla, que van seduir personalitats com Pau Casals, Eduard Toldrà o Igor Stravinsky. Explorem la seva biografia i la seva producció amb motiu del 150è aniversari del seu naixement i del centenari de la mort.
Avui hem sentit: Quartet amb piano (selecció); "Mar plana" per a violoncel i piano; Dues cançons: "Records i somnis" i "El reliquiari"; "Impressions simfòniques" (selecció). Juli Garreta és un dels compositors catalans més singulars i fascinants. Rellotger d'ofici i músic per vocació, de formació autodidacta i bregat en ambients de música popular i de carrer, però amant de la música de Wagner i de Strauss. Té una producció on trobem música simfònica, de cambra, cançons per a veu i piano, però on destaquen poderosament les seves sardanes: una cinquantena de peces inspiradíssimes i del tot originals, algunes de les quals autèntics poemes simfònics per a cobla, que van seduir personalitats com Pau Casals, Eduard Toldrà o Igor Stravinsky. Explorem la seva biografia i la seva producció amb motiu del 150è aniversari del seu naixement i del centenari de la mort.
Avui hem sentit: Concert per a violí i orquestra. Juli Garreta és un dels compositors catalans més singulars i fascinants. Rellotger d'ofici i músic per vocació, de formació autodidacta i bregat en ambients de música popular i de carrer, però amant de la música de Wagner i de Strauss. Té una producció on trobem música simfònica, de cambra, cançons per a veu i piano, però on destaquen poderosament les seves sardanes: una cinquantena de peces inspiradíssimes i del tot originals, algunes de les quals autèntics poemes simfònics per a cobla, que van seduir personalitats com Pau Casals, Eduard Toldrà o Igor Stravinsky. Explorem la seva biografia i la seva producció amb motiu del 150è aniversari del seu naixement i del centenari de la mort.
Avui hem sentit: "Valsos nobles i sentimentals" (versió orquestral); Tzigane (per a violí i piano); Bolero. El 7 març va fer 150 anys del naixement de Maurice Ravel (1875-1937), un dels compositors més originals de la història de la música. Un geni sorprenent, inclassificable, enigmàtic, amb una música brillant i detallista, plena de subtileses, juganera i alhora extremadament sensible i commovedora, amb una producció relativament minsa, però farcida d'obres mestres, d'autèntiques joies per al piano i d'obres orquestrals enlluernadores. L'escenari de la seva vida és aquell "fin de siècle" tèrbol i excitant, però també la monstruosa Primera Guerra Mundial, que ell va viure molt de prop, i finalment els bojos anys vint, la modernitat i el deliri. I la seva música és un retrat fascinant i encisador de tot aquest món, des d'una visió emocionant i molt persona; pura orfebreria sonora.
Avui hem sentit: Concert per a la mà esquerra; Concert per a piano i orquestra en sol major. El 7 març va fer 150 anys del naixement de Maurice Ravel (1875-1937), un dels compositors més originals de la història de la música. Un geni sorprenent, inclassificable, enigmàtic, amb una música brillant i detallista, plena de subtileses, juganera i alhora extremadament sensible i commovedora, amb una producció relativament minsa, però farcida d'obres mestres, d'autèntiques joies per al piano i d'obres orquestrals enlluernadores. L'escenari de la seva vida és aquell "fin de siècle" tèrbol i excitant, però també la montruosa Primera Guerra Mundial, que ell va viure molt de prop, i finalment els bojos anys vint, la modernitat i el deliri. I la seva música és un retrat fascinant i encisador de tot aquest món, des d'una visió emocionant i molt persona; pura orfebreria sonora.
Avui hem sentit: "Le Tombeau de Couperin" per a piano; "La Valse" (versió orquestral). El 7 març va fer 150 anys del naixement de Maurice Ravel (1875-1937), un dels compositors més originals de la història de la música. Un geni sorprenent, inclassificable, enigmàtic, amb una música brillant i detallista, plena de subtileses, juganera i alhora extremadament sensible i commovedora, amb una producció relativament minsa, però farcida d'obres mestres, d'autèntiques joies per al piano i d'obres orquestrals enlluernadores. L'escenari de la seva vida és aquell "fin de siècle" tèrbol i excitant, però també la montruosa Primera Guerra Mundial, que ell va viure molt de prop, i finalment els bojos anys vint, la modernitat i el deliri. I la seva música és un retrat fascinant i encisador de tot aquest món, des d'una visió emocionant i molt personal, en pura orfebreria sonora.
Avui hem sentit: "Ma mère l'oie" per a piano a quatre mans; Trio per a violí, violoncel i piano. El 7 març va fer 150 anys del naixement de Maurice Ravel (1875-1937), un dels compositors més originals de la història de la música. Un geni sorprenent, inclassificable, enigmàtic, amb una música brillant i detallista, plena de subtileses, juganera i alhora extremadament sensible i commovedora, amb una producció relativament minsa, però farcida d'obres mestres, d'autèntiques joies per al piano i d'obres orquestrals enlluernadores. L'escenari de la seva vida és aquell "fin de siècle" tèrbol i excitant, però també la montruosa Primera Guerra Mundial, que ell va viure molt de prop, i finalment els bojos anys vint, la modernitat i el deliri. I la seva música és un retrat fascinant i encisador de tot aquest món, des d'una visió emocionant i molt personal, en pura orfebreria sonora.
Avui hem sentit: "Jeux d'eau" per a piano i Quartet de corda en fa major. El 7 març va fer 150 anys del naixement de Maurice Ravel (1875-1937), un dels compositors més originals de la història de la música. Un geni sorprenent, inclassificable, enigmàtic, amb una música brillant i detallista, plena de subtileses, juganera i alhora extremadament sensible i commovedora, amb una producció relativament minsa, però farcida d'obres mestres, d'autèntiques joies per al piano i d'obres orquestrals enlluernadores. L'escenari de la seva vida és aquell "fin de siècle" tèrbol i excitant, però també la montruosa Primera Guerra Mundial, que ell va viure molt de prop, i finalment els bojos anys vint, la modernitat i el deliri. I la seva música és un retrat fascinant i encisador de tot aquest món, des d'una visió emocionant i molt personal, en pura orfebreria sonora.