Què passa si ens cancel·len un vol? Primer de tot, hem de saber que tot vol cancel·lat amb menys de 14 dies genera uns drets a favor del consumidor. És com si ens cancel·lessin un vol a última hora un cop estem a punt d'embarcar. Si ens el cancel·len amb més de dues setmanes de marge, aleshores podem triar entre acceptar la devolució completa de l'import o un canvi de vol. Quins drets tenim com a consumidors? Hem de rebre una compensació automàtica i directa, sempre que no ens estiguem referint a una cancel·lació per causes de força major. La quantia de la indemnització serà de 250 euros, 400 o 600 depenent dels quilòmetres del vol que teníem. A banda, estan obligats a donar-te una alternativa el més ràpidament possible, és a dir, el mateix dia o l'endemà. Si no hi ha cap alternativa satisfactòria, el passatger afectat té dret a la devolució íntegra de l'import. Què passa si la cancel·lació ens fa perdre una connexió? Aquí ens trobem amb dos escenaris: si hem comprat el vol en una agència de viatges o directament a l'aerolínia. Aleshores, en aquest escenari, si el primer vol va amb retard i perds el segon, la companyia aèria és qui s'ha de fer càrrec de tot. Un cas ben diferent és quan el consumidor compra pel seu compte dos vols que es poden enllaçar. És el que es coneix com vol punt a punt. En aquest cas, si el retard del primer vol no supera les 3 hores, el passatger perdrà tot l'import del segon bitllet. Legalment es considera que és ell qui no es presenta a l'embarcament i qui no ha planificat els horaris. En canvi, si el primer avió surt amb més de 3 hores de retard (180 minuts), sí que podem reclamar la responsabilitat material del segon vol que hem perdut. Quines aerolínies ens ho posen més fàcil per reclamar? És una pregunta difícil de respondre. Totes sempre posen dificultats per presentar reclamacions. Una de les que, ara per ara, té més bon servei d'atenció al client és Wizz Air, la companyia que es considera per a molts la bèstia negra de Ryanair, i que durant els darrers anys ha crescut bastant. Consells bàsics per viatjar: Són dos consells útils aplicables si viatgem amb Ryanair: 1) Sempre hem de fer una captura de pantalla de la targeta d'embarcament. Sorprenentment les de l'aerolínia irlandesa són les úniques que desapareixen i, per tant, no es pot fer la reclamació. La targeta d'embarcament és l'únic document que et genera una compensació. 2) Mai hem de clicar a l'enllaç del missatge que t'envien per reclamar l'import del bitllet del vol que ens han cancel·lat. Si ho fem, la jurisprudència entén que ja hem desestimat la reclamació per demanar un vol alternatiu. En casos així cal exigir que et donin una alternativa raonable o el reemborsament de l'altre vol que t'has hagut de comprar.