La música per a corda pinçada de finals del Renaixement principis del Barroc. Veurem com els llenguatges se solapen: el llenguatge de la polifonia, tant utilitzat en el llaüt, amb el nou llenguatge del baix continu més proper a la tiorba. Avui compartim estètiques sempre amb el motiu de la corda pinçada.
Diego Ortiz en el seu "Tratado de Glosas" de 1550 ja usava la tècnica del basso ostinato en el que ell anomenava "Recercadas sobre tenores". La repetició en forma de roda d'un mateix baix al damunt del qual s'hi van construint les variacions o disminucions, esdevindrà una tècnica popular a l'Europa del barroc i també el tema d'"El Gran Segle" d'aquesta setmana.
Pietro Metastasio va ser un cèlebre llibretista, poeta i escriptor italià que va néixer a Roma el 1698. Va ser a Nàpols, però, on va publicar algunes de les seves obres més cèlebres: "Artaserse" o "Didone abbandonata", entre d'altres. La fama que li van donar aquestes obres incipients va fer que l'emperador Carles VI d'Àustria el convidés a treballar a la cort austríaca com a poeta palatí.
El Te Deum, cant d'acció de gràcies de l'església catòlica per antonomàsia, va trobar entre els temps de Lluis XIV "El rei sol" i l'etapa de Napoleó, la seva màxima expressió en el panorama musica parisenc. Completem el nostre recorregut sonor per aquesta forma sacra.
El 31 d'octubre del 2017, es van celebrar 500 anys de la declaració de la Reforma protestant per part de Martí Luter. La data ve donada per un esdeveniment que va transcendir la història i l'Europa del seu temps. Luter, el 31 d'octubre del 1517, va clavar les seves 95 tesis a la porta de l'Església de l'Esperit Sant de la ciutat de Wittenberg. S'iniciava així una nova manera d'entendre la fe i el culte. Després d'aquell fet la música lligada al protestantisme també va canviar.
El 31 d'octubre del 2017, es van celebrar 500 anys de la declaració de la Reforma protestant per part de Martí Luter. La data ve donada per un esdeveniment que va transcendir la història i l'Europa del seu temps. Luter, el 31 d'octubre del 1517, va clavar les seves 95 tesis a la porta de l'Església de l'Esperit Sant de la ciutat de Wittenberg. S'iniciava així una nova manera d'entendre la fe i el culte. Després d'aquell fet la música lligada al protestantisme també va canviar.
Les tonades i danses populars escoceses i irlandeses venen despertant la fascinació dels músics des de fa molts segles. Aquesta vegada us proposem un recorregut per alguns compositors del s. XVIII com Barsanti, Geminiani, Bocchi, Oswald, Gow... Tots ells inspirats en la música popular a l'hora d'escriure un repertori tan sorprenent com poc habitual. Un veritable viatge a la música celta del s. XVIII.
Com es va produir la implantació del barroc musical a Roma que havia començat a finals del s. XVI a Florència? Avui viatgem a la Roma del primer barroc. Resseguim el paper que va tenir aquesta ciutat, capital dels estats pontificis, en el naixement del barroc.
Les investigacions musicològiques han demostrat que tota aquella música que es va anar atribuint a Bach de manera generosa i entusiasta després de la seva mort, s'ha anat descobrint que en realitat eren obres d'altres autors. Aquest és el segon dels dos programes que dediquem a l'espai "El gran segle" a descobrir les Cantates, l'autoria de les quals va ser atribuïda al gran mestre de Leipzig de forma errònia.