Avui, entre altres destins, us proposo fer un tour per les muntanyes de Galícia. Hi anirem amb la música del compositor gallec Andrés Gaos, la seva Simfonia n. 2 i que el compositor va escriure des de la llunyania. Una evocació nostàlgica de la seva terra escrita des de l'Argentina. Com a souvenir us he portat "Rosa d'abril", una obra pòstuma per a veu i piano escrita per Gaos, l'any de la seva mort el 1959, i basada en un dels "Cantares gallegos" de Rosalía de Castro. Una obra plena de nostàlgia!
Avui el nostre particular tour, entre altres destins, ens ha portat al mateix lloc on vam anar la setmana passada amb el Club de lectura: "La música com a pensament", de Mark Evan Bonds. I direu: "Per què?" Doncs perquè la setmana passada vaig cometre un error quan, parlant d'aquest llibre, vaig anunciar la Simfonia n.1 de Beethoven i va sonar la de Brahms. Les presses, quan hi ha dies de festa pel mig, no són bones companyes de viatge, però, en tot cas, això no és cap excusa. Ho sé gràcies a un oient, a qui direm Carles, que em va escriure un mail on amb molta amabilitat m'advertia de l'error. Reconèixer els errors i que hem ensopegat ens causa vertigen, com en aquest cas, però, segons com t'ho diuen et venen ganes de donar-li les gràcies i posar-hi remei. Discrepo de les actituds agressives que ens trobem sovint a les xarxes i de la violència d'envestir la gent amb autoritat moral. Com a souvenir "Les Meditacions", de Marc Aureli. Ajuden a reflexionar sobre el món que volem!
Avui el nostre particular tour l'hem començat amb un poema: "Tenir un fill, escriure un llibre, plantar un arbre o tastar el verí, matar un home, enamorar-se fins al deliri. (I potser publicar un llibre de versos coixos.) (...)" És de la mataronina Marta Pera Cucurell, qui es defineix com a barquera, traductora, poeta...! Amb música de Purcell com a música d'acompanyament, a partir d'aquí hem agafat aire i hem seguit per aquest inabastable univers musical i poètic. Un dels llocs ens ha deixat a París el 1928. Hi hem anat amb una carta que George Gershwin escriu a Nadia Boulanger: "Estimada senyoreta, soc a París i m'agradaria molt veure-la (...)". Què volia d'ella? Doncs hauràs de fer el viatge.
Avui el nostre particular viatge, entre altres destins, ens ha portat a l'illa dels oblidats per recuperar una escriptora i música que participar activament en la vida cultural de la seva ciutat natal, Varsòvia. Havia nascut el 1807 i va ser la gran de quatre germans, tres noies i un noi. De tots, va ser la més propera al noi, Frédéric, i va esdevenir la seva confident i protectora de per vida. De petita, ella li va ensenyar a llegir i escriure en polonès i francès, i a tocar el piano. Ella també va escriure música, tot i que les seves composicions no s'han conservat. El precoç geni musical de Frédéric Chopin sempre va tenir el seu suport i, un cop mort, ella es va fer càrrec del seu llegat. Es deia Ludwika Chopin.
Avui el nostre viatge ha començat amb uns aires de festa major molt particulars: "Mil banderes de ginesta guarneixen el meu terrat. El dissabte ha fet neteja. El diumenge campaneja dins el cel esbatanat. És festa perquè ets bonica, i el món, tot sencer, somriu. Se sent, qui sap on, música d'un envelat d'estiu. És festa perquè t'estimo i em perdo dins els teus ulls." És "Festa major de tu", de Jordi Sarsanedas. Una manera, com una altra, de començar i celebrar un dia de festa. Per cert, per acabar, hem tret els gegants a fer un passeig per la ciutat!
Avui el nostre particular viatge l'hem començat amb Alfredo Rodrigues, conegut com a Marseneiro, un dels grans fadistes portuguesos. La lletra la va escriure la reina del fado, Amalia Rodrigues, i diu així: "Era la voluntat de Déu que jo visqui en aquesta ansietat, que totes les penes siguin meves, que la tristesa sigui tota meva era la voluntat de Déu. Quina estranya forma de vida té aquest cor meu, viu una vida perduda. Qui li devia donar el do?". A partir d'aquí el tour ha anat per altres camins, terres, músics i músiques. Una d'elles ens ha deixat a Barcelona el 1787, un any trascendental en la vida d'un teatre. Quin? Haureu de fer el viatge i us asseguro que us interessarà!
Avui el nostre particular tour l'hem començat amb un pensament de Borges: "Quan una persona enyora un lloc, el que realment enyora és l'època que correspon a aquell lloc". I amb aquest pensament hem seguit la ruta per diferents indrets. Un l'hem trobat amb la lectura de l'assaig del musicòleg Mark Evans Bonds "La música com a pensament. El públic i la música instrumental en l'època de Beethoven". Es tracta d'una interpretació singular i rigorosa de les causes i els efectes de la revolució en l'escolta i la recepció musical. I això ens ha portat a la novel·la del 1910 d'E. M. Forster, "Howards End". Hem anat al cèlebre passatge que capta perfectament la varietat de maneres d'escoltar una mateixa obra. Sis personatges de la novel·la es troben en un concert de la simfonia n. 5 de Beethoven i cadascú reacciona diferent. Sis maneres d'escoltar la mateixa música.
Aquesta tarda el nostre particular tour, entre altres destins, ens ha fet viatjar amb una carta que Saint-Saëns va escriure a un amic i on es lamenta que el seu estimat alumne Gabriel Fauré s'ha fet gran i ja no el necessita. Per situar la carta hem de saber que el 1872 Saint-Saëns havia començat a donar classes al jove alumne. I la carta té a veure amb l'estrena de la melodia de posta d'avui, la Sonata op. 13. L'èxit va ser molt gran i per aquest motiu, el mestre percep que ja no serà necessari seguir lligat al seu pupil. La carta ho expressa: "Sento una gran tristesa. La mateixa que les mares deuen sentir quan saben que els seus fills són massa grans per necessitar-les." Aquesta sonata ho té tot per temptar un gourmet. Amb aquesta obra el senyor Fauré agafa el seu lloc entre els mestres! Com a souvenir hem conegut la violinista que va estrenar la Sonata, Mademoiselle Tayou!
Avui, el nostre particular tour, entre altres destins, ens ha portat al París dels anys vint. Hi hem anat amb una dona que no només va ser coneguda com a compositora, sinó que també es va alçar a la categoria d'icona femenina i model per a altres dones. Va escriure música per a les seves contemporànies, perquè poguessin interpretar-la i fer música de saló, i aviat els Estats Units la van reclamar i aclamar. El seu nom, Cécile Chaminade.
Avui el nostre tour particular, entre altres destins, ens ha portat fins a Weimar. Hi hem anat per assistir a l'estrena del Concert per a piano n. 2 de Franz Liszt. Va ser un dia de gener del 1858, i aquell dia el virtuós pianista i gran compositor hongarès va preferir posar-se al capdavant de l'orquestra i donar la part solista al seu brillant alumne Hans von Bronsart. Com a souvenir hem conegut la part més mística de Liszt.
Avui el nostre tour particular ens ha acostat, entre altres destins, a Turíngia (Alemanya). Hi hem anat per assistir a una típica Escola Llatina dels anys en què va néixer i créixer J. S. Bach. Si ens poguéssim traslladar a finals del segle XVII i principis del XVIII, el que ens criadaria més l'atenció seria la importància que tenien dues assignatures: la religió i la música. El teòleg Martí Luter deia que tot mestre d'escola havia de saber música; si no, ell no els reconeixia com a mestres. I també deia: "Qui resa cantant, resa dos cops." I la cosa no acaba aquí!
Avui el nostre particular tour, entre altres destins, ens ha fet viatjar al 1530. Hi hem anat amb la lectura d'un llibre de l'escriptor i polític florentí Francesco Guicciardini. És "Ricordi" (Records), i es tracta d'un compendi de la seva obra, és a dir, dels llibres de viatges, de política, d'història... De fet, la concepció de l'escriptura d'aquest autor està molt unida al comportament humà perquè li dona pistes de com som: "No us sorprengueu que no sapigueu les coses del passat, perquè si ho considereu bé, no tenim notícia veritable del present. Sovint entre el Palau i la plaça hi ha una boirina tan espessa i un mur tan gruixut que en no poder penetrar-hi els ulls dels homes, el poble sap tant d'allò que està fent el que governa, o del perquè, com de les coses que passen a l'Índia." És a dir, en el segle XVI, res, tot i que avui dia, dels intríngulis de Palau, tampoc en sabem gaire res. Com a souvenir, "Èdip, la primera novel·la negra". I per què? Doncs haureu de fer el viatge.
Avui el nostre tour particular, entre altres destins, ens ha portat a l'univers més íntim de Federico García Lorca. Hi hem anat amb una carta que l'escriptor va rebre de casa, en concret de la seva mare, Vicenta Lorca, mentre vivia a la Residencia de Estudiantes de Madrid. La carta és tendra, és íntima i propera, com la de qualsevol mare que escriu a un fill: "La teva capseta de bombons lírics m'ha resultat un obsequi preciós, d'un gust exquisit i sentimental, com a mi em sembla tot el que tu fas. Ja tinc ganes de llegir el teu llibre, perquè suposo que l'estàs editant, encara que no diguis res. El teu retrat està bé, però el que no m'agrada, ja ho saps, són els cabells tan llargs." Com a souvenir hem descobert els haikus de Lorca. Aquests breus poemes japonesos s'havien posat de moda a finals del segle XIX a París, i uns quants escriptors es van apuntar a la moda. Una d'aquestes composicions es titula "Sakura" i està dedicada a la seva estimada mare.
Avui el nostre tour particular l'hem començat amb un poema de Josep Maria Llompart, després hem seguit la ruta per l'univers de Mozart, de Graun i de Vivaldi i finalment ens hem aturat una bona estona per parlar d'una de les dones oblidades de la història. Era anglesa, filla d'un dels grans noms de la música d'aquell país. Es deia Imogen Holst. Un nom que cal recordar i una dona que cal conèixer. Us agradarà.
Avui el nostre particular tour, entre altres destins, ens ha portat d'estrena, a Düsseldorf, un dia de març del 1853. De fet, aquella va ser una estrena parcial perquè Robert Schumann, ja greument malalt, només va poder donar a conéixer dues parts de l'obra. Es tracta d'una obra tardana poc coneguda, la Missa sacra, op. 147, un descobriment no només per a nosaltres, els oients, sinó sovint per als mateixos intèrprets. La gestació de l'obra explica per què es va endinsar en la música religiosa ja al final de la seva vida. T'agradarà, la història i la música!
Avui el nostre particular tour, entre altres destins, ens ha fet viatjar a la ciutat ucraïnesa de Mariúpol. Ho hem fet amb una obra dedicada a aquesta ciutat, "Maria's city", de l'ucraïnès Zoltan Almashi. Mariúpol des del 2022 ha estat assetjada i atacada per les tropes russes, i avui dia és una ciutat totalment destruïda. Com a souvenir us he portat el poema "Pare nostre", de l'uruguaià Mario Benedetti, que comença: "Pare nostre que esteu en el cel amb les orenetes i els míssils."
Avui el nostre particular tour ens ha portat per terres i autors/es ben diferents i igual de fascinants. Hem començat amb un poema de Gloria Fuertes: "La meva professió, les lletres. La meva vocació, viure. Soltera, per caprici. Universal, per votació. Amant de les feres, dels nens i dels que em vulguin més que jo". A partir d'aquí, hem agafat embranzida per altres camins. Hem estat amb Dvorak, amb Erroll Garrell, amb Delibes, amb Federico Jusid i entre d'altres, amb Marin Marais, que ens ha servit de banda sonora pel llibre que avui us he portat. És de Jesús del Campo i porta per títol "Aguafuertes". Es tracta de 46 relats on l'autor pinta amb finesa un estampa del Barroc, un temps com diu l'autor "on l'aire feia olor de pólvora i el mar d'espècies". Són relats de camperols, exploradors, soldats, comerciants, i també músics. Un d'ells diu: "Tot el que vull es prolongar els meus estudis amb Marin Marais, va dir el jove. Quan ell em parla, el món se'm para"! Meravellós viatge al barroc!
Avui el nostre tour particular, entre altres destins, ens ha fet viatjar amb dues cartes de Giacomo Puccini, un dels compositors d'òpera més importants de tots els temps. Es tracta de dues cartes ben diferents, però amb el mateix denominador comú: estaven escrites a l'estimada. Una és real, l'altra apareix en una de les seves òperes, però totes dues deixen veure la cara més romàntica del músic. De fet, Puccini va escriure més de 10.000 cartes al llarg de la seva vida i moltes estan adreçades a les seves amants. Li agradava escriure'n perquè és quan se sentia més lliure. El compositor estava casat, però això no va imperdir que transités camins arriscats i fascinants en el que ell anomenava "petits jardins". Les dues cartes són declaracions d'amor, confidències musicals i paraules boniques..."I brillaven les estrelles"!
Avui el nostre tour, entre altres destins, ens ha fet conèixer dos guitarristes i compositors completament diferents. Ho són per època, pels gèneres que van escriure i pels llocs on van viure i actuar, però tenen el mateix denominador comú, i és que el pas del temps ha esborrat el seu nom i el seu llegat. El primer és l'italià Marco Aurelio Zani de Ferranti, nascut el 1801, i l'altre és Paul "Tchan Tchou" Vidal, francès d'origen català, gitano, nascut el 1923. Tots dos amb unes vides molt viscudes, aplaudides i oblidades. Per cert, el cognom Tchan Tchou té història!
Avui el nostre particular tour, entre altres destins, ens ha fet viatjar a la bonica Knoxville i que és on hem parat. Hi hem anat per passar l'estiu del 1915 amb els records d'infantesa de l'escriptor James Agee i la música de Samuel Barber. Es tracta d'un text poètic evocat des de la perspectiva d'un nen de sis anys que descriu una nit d'estiu nostàlgica, a casa seva, a Knoxville, al sud dels Estats Units. Anys més tard, aquests records van ressonar en el compositor Samuel Barber qui li posaria la música. El resultat és pura màgia que ens parla d'un barri insignificant de classe mitjana/baixa de cases de fusta i grans jardins plens de cotó: "És aquell moment màgic just després de sopar, quan tots els nens han estat alliberats per gaudir de l'última llum del dia, enmig de llagostes, lluernes i granotes, i els homes emergeixen per regar la gespa, les dones balancejant-se tranquil·lament als seus porxos. Recordo el pare, la mare, la tieta, l'oncle, estirats al porxo amb edredons".
Avui hem encetat una nova temporada d'"El gran tour" com és habitual en aquest programa, amb música bona, destins inesperats i versions de qualitat. Avui ens ha donat la benvinguda el mestre de ceremònies de "Cabaret", perquè l'esperit d'aquest musical de John Kander és exactament el que busco en aquest gran viatge: gaudi i coneixement. I amb aquest esperit hem començat el tour, que després de portar-nos per llocs diferents ens ha fet fer una parada amb un text de l'escriptor Josep Pla. Pertany al seu llibre "Les hores", del 1953, i es titula "Turistes, turistes": "En les poblacions vora el mar, les famílies tendien a anar a estiuejar una mica a l'interior i les famílies de l'interior solien anar arran de mar..."
Avui el nostre tour particular, com que és l'últim de la temporada, ens ha portat alguna confessió. Tot i això, no ens hem alterat i hem seguit la ruta dels divendres, que és la que ens porta al club de lectura d'"El gran tour". Avui he escollit un llibre preciós de Francesc Parcerisas, "Un estiu", on l'autor ens parla dels estius de la seva infantesa, joventut i també els del present, en concret l'estiu del 2014, que és quan va escriure el text. Un viatge fascinant, ple d'ironia, elegància i erudició que et deixa a mig camí entre la nostàlgia i les ganes de viure. Com a souvenir us he proposat marxar plegats a una illa gairebé a la fi del món, a una terra on desapareixen les ansietats i on tot és plaer i felicitat. El paradís perdut! I també us he convidat a escriure'm. Per què? Si ho escoltes, t'ho explico. Estimats i estimades, que tingueu un bon estiu! Si teniu algun suggeriment em podeu escriure a elgrantour@catmusica.cat
Avui el nostre particular tour, entre altres destins, ens ha fet viatjar amb un dels epistolaris més bonics que ha donat la literatura. Es tracta d'un recull de les cartes que es van escriure durant l'estiu del 1926 tres grans poetes, els joves russos Marina Tsvietàieva i Borís Pasternak, i l'astríac Rainer Maria Rilke. Es tracta d'un veritable llegat d'idees que governen el torrent admiratiu i filial entre els tres poetes i que ens fan viatjar als racons més amagats de les seves ànimes. Com a souvenir us he portat un poema de Joan Margarit. Per què? Doncs heu de fer el viatge.
Avui, el nostre particular tour, entre altres destins, ens ha fet viatjar amb la música d'un compositor que representa clarament la fractura que va patir la creació artística espanyola amb la tragèdia de la Guerra Civil. Evaristo Fernández Blanco va ser un músic d'un gran talent creatiu. Havia començat a tenir reconeixement i visibilitat durant la Segona República, però la seva carrera es va veure truncada bruscament després de la guerra, per la falta de continuïtat en el desenvolupament vital, i també per la seva simpatia amb el bàndol perdedor. Després del conflicte bèl·lic, abatut i desmoralitzat per la mort de la seva dona, es va desplaçar a viure a Barcelona, on treballava com a músic al Teatre Tívoli. La seva història i la seva música no et deixarà indiferent. T'ho asseguro!
Avui el nostre particular tour ens ha portat, per començar, records de joventut i dies d'estiu: "Van ser llargs i ardents, els estius! Estàvem nus davant del mar, i el mar encara més nu. Amb els ulls, i en uns cossos àgils, posseíem el món de la manera més feliç. Ens sonaven les veus enceses de lluna, la terra era càlida i violenta, transcorríem ingrats amb el son. El ritme tan obscur de les onades ens abrasava eterns, i només érem temps. A l'alba s'esborraven els astres, i amb l'arribada de la llum s'iniciava l'amor furiós i delicat. Avui sembla un engany que fóssim feliços a la manera immerescuda dels déus. Que estranya i que breu va ser la joventut!" Traducció del poema "Els estius" del valencià Francisco Brines. Després hem seguit per l'inabastable univers musical fins a trobar Fauré. Hem estat amb ell, els seus estius, els seus problemes i la seva música. Meravellós!
Avui el nostre particular tour, entre altres destins, ens ha fet viatjar al mont Athos, al nord de Grècia. És tracta del marc geogràfic de vint monestirs ortodoxos (grecs, russos, serbis, georgians, búlgars i romanesos) que conformen un territori autònom sota sobirania grega. Al mont Athos només poden viure-hi monjos ortodoxos de sexe masculí. Doncs en un d'aquests monestirs hi feia estades el director d'orquestra, pianista i compositor grec, nacionalitzat nord-americà, Dimitri Mitrópoulos. Fervent devot de l'Església ortodoxa grega, va portar una vida ascètica i monacal (els oncles eren monjos al mont Athos). Nen prodigi, amb memòria fotogràfica, no necessitava la partitura per dirigir ni per tocar, i la seva visió de la música era molt singular. Si voleu saber més coses d'aquest prestigiós músic, haureu de fer el viatge d'avui. No us decebrà!
Avui el nostre particular tour, entre altres destins, ens ha fet viatjar amb les memòries d'un fotògraf i publicista indiscutible del nostre país, de la segona meitat del XX: "El més important en la meva vida ha estat mirar." Nascut a Barcelona el 1913, es deia Leopoldo Pomés i la seva autobiografia es titula "No era pecat. Experiències d'una mirada". La seva va ser una vida dedicada a mirar, a observar, a perfilar, retratar i gaudir de l'univers que l'envoltava: "Soc un hedonista que gaudeix del plaer i el plaer és la meva doctrina." Com a banda sonora, dues músiques relacionades amb la seva vida: la banda sonora del film "Casablanca", i "L'appuntamento", d'Ornella Vanoni. Per què? Doncs haureu de fer el viatge per descobrir una altra manera de mirar.
Avui el nostre particular tour, entre altres destins, ens ha fet viatjar amb una carta que va escriure el poeta i gran escriptor argentí José Luis Borges poc abans de morir. És una carta d'un home que es vol sentir lliure per fer el que li plagui, on i quan vulgui. Per això decideix el que decideix: "Sempre he imaginat que el paradís seria algun tipus de biblioteca."
Avui el nostre particular tour, entre altres destins, ens ha fet viatjar a l'illa dels oblidats per conèixer una dona que, un cop més, va quedar eclipsada darrere del seu marit. La primavera del 1868 la pianista, compositora i escriptora russa Nadejda Nikoláievna Purgold va conèixer el militar i músic Nikolai Rimski-Kórsakov. En aquell moment ella estudiava al Conservatori de Sant Petersburg, fundat sis anys abans, i musicalment era una alumna brillant i molt ben preparada. Al cap de quatre anys es van casar i a partir d'aleshores ella va passar a ser coneguda com a Nadejda Rímskaia-Kórsakova. Nascuda a Sant Pertersburg el 1848, als nou anys va entrar al conservatori de la seva ciutat, on va estudiar piano i teoria musical, i al cap d'uns anys, orquestració i composició amb Rimski-Kórsakov, que n'era el director. Amb el temps la seva formació va començar a prendre forma. Si vols saber-ne més, hauràs de fer el viatge!
Avui el nostre particular tour, entre altres destins, ens ha fet viatjar amb Aleksandr Glazunov i el seu ballet "Les estacions". De fet, hem viatjat amb "L'estiu", perquè hem anat a Sant Petersburg, on va tenir lloc l'estrena l'any 1900, per això he pensat que era millor anar-hi amb bon temps que no en el gèlid hivern rus. Hem estat al Teatre de l'Hermitage i hem sabut una mica més de l'obra i del teatre que va acollir l'estrena del ballet. Com a souvenir us he portat "Brots de felicitat". És el que busquem la majoria de nosaltres, moments de pau i d'assossec. Epicur, fa més de dos mil anys, tenia una fórmula per aconseguir-ho. Quina? Vine i t'ho explico.