Els alumnes catalans de quart de primària baixen 15 punts en comprensió lectora des del 2016 i situen Catalunya a la cua de l'Estat, només per sobre de les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla. Són dades de l'informe internacional PIRLS (Estudi Internacional de Progrés de Comprensió Lectora), que ha analitzat la capacitat d'interpretar textos dels alumnes que tenien 10 anys l'any 2021. Lluny de la mitjana espanyola Els resultats representen un clar toc d'atenció i és que situen Catalunya lluny de la mitjana espanyola. Concretament, 14 punts per sota: la mitjana catalana és de 507 punts i la de l'Estat, de 521. En canvi, Astúries se situa al capdavant de l'Estat (amb 550 punts) i la Comunitat de Madrid (539), Castella i Lleó (538), Navarra (524) i Andalusia (523) superen la mitjana. Només un 3% dels estudiants catalans tenen un nivell avançat en comprensió lectora (iStock) A més, segons les dades, els alumnes catalans anirien més d'un curs enrere en comprensió lectora que els asturians i gairebé un curs enrere respecte als madrilenys. I és que si comparem els resultats amb l'informe anterior, el del 2016, Catalunya és la comunitat que experimenta la caiguda més dràstica, 15 punts. Això és més del doble dels 7 que ha baixat el conjunt d'Espanya. Els alumnes catalans també estan per sota de la mitjana de la Unió Europea (528) i els països de l'OCDE (533). Només un 3% tenen un nivell avançat Pel que fa a nivells de comprensió, un 6% de l'alumnat té un nivell baix, pràcticament com a la resta de l'Estat. En canvi, un 6% dels alumnes espanyols el tenen alt, mentre que a Catalunya aquesta dada és només del 3%. Segons les dades, els alumnes catalans anirien més d'un curs enrere en comprensió lectora que els asturians (Canva) Aquest estudi es fa cada 5 anys, i hi han participat una seixantena de països. Les proves es van fer en plena pandèmia, i a dos terços dels països els resultats de comprensió lectora han baixat. Una part important dels punts perduts s'explica pel tancament d'escoles durant la pandèmia, que aquí va durar 45 dies. Mesures per revertir la situació Davant dels mals resultats obtinguts en el PIRLS, el Departament d'Educació ha avançat el desplegament d'algunes de les mesures previstes en el Pla nacional del llibre i la lectura, que es presentarà al juliol. Entre altres, hi ha una prova pilot en 50 centres per al curs vinent per reactivar les biblioteques escolars. En aquest sentit, es busca dinamitzar no només aquest espai, sinó també, actualitzar-ne els fons, que s'obri fora de l'horari lectiu i que s'hi facin activitats de foment de la lectura. També es vol sensibilitzar les famílies sobre la importància i els beneficis de l'hàbit lector i es proposen clubs de lectura, activitats compartides i tallers de suport educatiu. D'altra banda, segons Educació, els nous currículums situaran la lectura com a principi pedagògic, i es garantiran 30 minuts diaris de lectura a primària, i un espai setmanal de lectura a tots els cursos de l'ESO. Des del departament reconeixen que els resultats són dolents i es mostren preocupats. Tot i això, asseguren que no els sorprenen, perquè abans de la pandèmia els nivells ja eren baixos. Amb tot, l'informe PIRLS fa referència al 2021 i els mateixos alumnes són els que aquest any han fet les proves de competències bàsiques de sisè de primària. Això, doncs, permetrà saber si han millorat el nivell.