El pianista Ricard Viñes va ser un gran virtuós, però també va tenir molt d'interès a difondre el repertori contemporani. A més a més, va portar a Europa la música per a piano de grans compositors russos, alguns de coetanis. Aquesta setmana commemorem el 150è aniversari del naixement del pianista Ricard Viñes, amb "Els homes clàssics", Albert Galceran i Pedro Pardo.
ESCOLTA-HO ARARicard Viñes va ser determinant per a la creació d'obres de compositors tan rellevants com Ravel, Debussy, Satie o, entre d'altres, Manuel de Falla. En aquest capítol fem un repàs d'algunes de les obres més importants que Viñes va estrenar al llarg de la seva cèlebre carrera.
En els seus diaris personals, Ricard Viñes va deixar constància de l'interès que li despertaven les músiques folklòriques i les tradicions musicals sud-americanes. Va destacar la riquesa rítmica i melòdica d'aquestes cultures, que admirava i volia donar a conèixer als cercles musicals europeus, cosa que faria de tornada a Europa. Avui en fem un repàs amb "Els homes clàssics".
Malgrat tenir una vida plena d'èxits i ser una de les personalitats més importants de la història de la música del segle XX, Ricard Viñes va morir pràcticament en la misèria a causa dels conflictes bèl·lics de principis de segle. T'ho expliquen "Els homes clàssics" en aquest capítol.
Si, al segle XIX, els compositors d'òpera italians van marcar un segell propi, al segle XX, van ser les bandes sonores les que van fer famosos alguns dels més importants, com ho va ser el genial Nino Rota. Spaghetti westerns, mafia italoamericana i molt més amb Albert Galceran i Pedro Pardo.
L'altre gran geni de la música contemporània italiana, col·lega de Pierre Boulez va ser Luciano Berio que, més enllà de les composicions pròpies, també va fer grans arranjaments arribant a acabar l'òpera "Turandot" de Puccini. El coneixem amb els Homes Clàssics.
Aquesta setmana, "Els homes clàssics" volen celebrar el centenari del naixement d'una de les veus més llegendàries de la història, la del baríton alemany Dietrich Fischer-Dieskau. El cantant va tenir una vida de pel·lícula, i en aquest capítol la pots conèixer.
Fischer-Dieskau va esdevenir una referència en molts dels rols i obres que va interpretar, com és el cas de "Das Lied von der Erde" (La cançó de la terra) de Mahler. Des de la seva interpretació del cicle, és habitual que la part original, concebuda per a una contralt, sigui interpretada precisament per un baríton.
Dietrich Fischer-Dieskau va mostrar sempre un gran interès per col·laborar amb compositors contemporanis, cosa que el va portar a establir una relació professional molt intensa amb l'anglès Benjamin Britten. En aquest capítol, us descobrim les obres que Britten va concebre per a la veu del baríton alemany.
Fischer-Dieskau va ser, sense cap mena de dubte, un dels més grans liederistes de tota la història, i per assolir l'èxit en aquest repertori va comptar amb la col·laboració d'un pianista acompanyant de luxe, l'anglès Gerald Moore.