Un mem és la unitat mínima de coneixement. Però, com desembarca algú en el món dels mems i en els polítics especialment? En parlem amb Dolors Boatella, productora de mems d'èxit a Twitter, i impulsora, juntament amb Cris Juanico, de la productora creativa Miriscolti.
Els cent primers dies de govern són importants per marcar una mirada respecte a l'executiu que comença, però i els cent últims? La gestió d'aquest període pot influir en la ciutadania fins al punt d'ajudar a fer un balanç positiu d'un president i la seva obra? El convidat és Jordi Cuminal, director general de comunicació del Govern de la Generalitat que ho va ser en els governs d'Artur Mas, i actual diputat de Junts pel Sí.
Què es tot això que hem anomenat "postveritat"? Com ens afecta? Té a veure amb el populisme? En parlem amb Àngel Castiñeira, doctor en Filosofia i Ciències de l'Educació. Ha dirigit l'Anuari dels Valors 2016, publicat fa poques setmanes, amb el títol de "La via populista. Les incerteses de la postveritat.
Què és l'algoritme i com condiciona allò que rutlla o no i que ens arriba o no a internet? Com condiciona també allò que ens arriba de la política i com marca la política, el seu discurs, el seu èxit i el seu fracàs? En parlem amb Sílvia Cobo, periodista responsable de xarxes socials a "El Periódico de Catalunya".
Què és infografia i què no? És alguna cosa més que barres i dibuixets? Com ens pot acostar dades i discursos densos? Com pot sumar o restar a l'hora de transmetre missatges? Perquè... podria donar-se el cas que pogués despistar l'atenció? En parlem amb Guillem Carol, director de l'agència de comunicació Giny.
Quanta dosi d'una cosa i de l'altra podem assumir com a societat, com a ciutadans, com a usuaris? I per on va començar la reivindicació de la transparència aplicada, per exemple, a partits i institucions? En parlem amb Carles Agustí, president de Complocat i director de Govern Obert a la Diputació de Barcelona.
Segur que us venen al cap campanyes comunicatives potents d'entitats com ara Òmnium. Donen pistes que es puguin aplicar a escala en d'altres de més petites? Com des de la comunicació es pot contribuir a fer canviar actituds i discursos majoritaris? l el paper del líder de l'entitat en tot plegat? Ha anat a més, la seva importància? En parlaran amb Dani Gàmez, periodista. Assessor de comunicació i social media manager. I spin que ho ha estat en una institució com l'Ajuntament de Barcelona i en una entitat social com Òmnium.
Quins són els 7 elements clau que els publicitaris consideren que ajuden a configurar el valor d'una marca (també política)? Com sumen i formen part d'aquesta marca? En parlem amb Jordi Botey, professor, doctor en Publicitat i Relacions Públiques. Responsable de Relacions amb Empreses en el Vicedeganat d'Empresa i Innovació de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna.
Quan dos o més són multitud. Quan i per què va començar això que coneixem com a governs de coalició? Amb quins objectius cal construir-los i amb quina distribució de les parcel·les de poder? En parlem amb Jordi Matas, que lidera a la UB el grup de recerca Observatori dels Governs de Coalició.
Els Estats Units, França, la Gran Bretanya, Espanya, Catalunya... Com influeix el sistema electoral en el funcionament del sistema de partits polítics? Què hi fan les candidatures tancades i bloquejades? Com influeix el fet de votar perfectes desconeguts? En parlem amb Joaquim Colominas, professor d'universitats com l'Autònoma, la UB, la UPF, la Blanquerna i ESADE. Ha estat un dels experts que més ha treballat per una llei electoral catalana
Què és i per què serveix una xarxa social de les administracions públiques i els seus treballadors? En parlem amb Francisco Rojas, director i cofundador de NovaGob, coneguda com la xarxa social de l'administració pública
Quines característiques o atributs afegeix el tertulianisme (especialment el televisiu) a un polític en potència? És bàsic, encara avui, en plena fragmentació de les audiències, adaptar-se a l'entorn televisiu? I un presentador i moderador d'aquest tipus d'espais... amb quin ull clissa qui donarà joc en aquest sentit? D'aquest tema, els nostres Spins en parlaran amb Dani Domenjó, que ha estat presentador del programa de tertúlia política "La Rambla", de BTV.
Del montserratí Josep Benet a la batalladora antidesnonaments Ada Colau. De Santiago Carrillo i la seva perruca, a Pablo Iglesias i la seva cueta. Del "programa, programa, programa" d'Anguita, al "tic-tac-tic-tac" i "la casta" d'Iglesias. Del roig-verd-violeta d'Iniciativa, al vermell-PSC de Barcelona en Comú... El convidat és Alfons Medina, militant del PSUC. Professor de la Facultat de Comunicació Blanquerna (URL), professor associat de la Universitat de Barcelona i professor consultor de la Universitat Oberta de Catalunya.
Els community managers dels polítics acostumen a quedar a l'ombra, però quan el líder els reivindica en públic... Això com canvia la seva rutina, si és que ho fa? Davant de patinades a la xarxa en veu del polític, com cal reaccionar? Fins a quin punt l'alter ego del polític a les xarxes s'ha de mimetitzar o acaba fent-ho? En parlem amb Xavier Tomàs, politicòleg, que va ser director de Comunicació Digital de l'alcalde Xavier Trias, i que en l'actualitat és assessor del conseller d'Interior, Jordi Jané.
Com i per què un president es pot resistir a pronunciar la paraula "crisi", quan aquesta ja és un fet que afecta directament milions de ciutadans? Es juga massa amb els ciutadans anunciant "brots verds" de l'economia a molts anys vista que aquests hi siguin realment? El convidat avui és Gonzalo Bernardos, professor titular d'Economia de la Universitat de Barcelona i autor del llibre "La gran mentira de la economía".
Quin nexe via telèfon intel·ligent uneix lideratges polítics com els d'Obama, Merkel o Cameron? I Donald Trump? Quines possibilitats s'obren per a l'espionatge polític amb els objectes connectats i l'internet de les coses? I per què polítics com Ada Colau i el seu equip són més de Telegram que de WhatsApp? En parlem amb Albert Cuesta, periodista, analista i traductor. Col·labora en diferents espais, com "El Matí de Catalunya Ràdio", i mitjans, com el diari "Ara".
Més enllà dels plens que podem veure la majoria a través dels telenotícies i de breus píndoles informatives, on es cou la política al Parlament? Més enllà de l'escenografia i del teatre propi de la política, on feinegen ses senyories, i com? El convidat és Àlex Cubero, redactor de la secció de Política a l'agència EFE a Barcelona.
Com va passar Macron de banquer a ministre, i de ministre dimissionari a candidat alternatiu? De qui té més: d'un Trump no-polític com ell, o d'un Iglesias que, també com ell, parla sempre d'un "nosaltres"? Què tenen Emmanuel Macron i el seu moviment, En Marxa, que s'han convertit en la novetat més atractiva de la cursa presidencial francesa del 2017? El convidat és Marc Cases, director de l'Àrea de Màrqueting Polític i Relacions Públiques de la consultoria Think O'Clock, especialista en anàlisi estadística, estratègia i màrqueting polític i que ha treballat en diverses campanyes electorals.
Què era i què és l'òpera per als qui remenen les cireres? Com s'ha retratat millor el poder a l'òpera? En parlem amb Jaume Radigales, crític musical a Catalunya Música i a "La Vanguardia", i realitzador del programa "Una tarda a l'òpera", a Catalunya Música.
Heu vist la sèrie "The Young Pope", on l'actor Jude Law interpreta un papa que aspira a fer-se invisible per aconseguir una revolució dins el Vaticà? Podria passar? Avui en parlem! La convidada és Míriam Díez, membre de la World Association for Christian Communication (WACC) i de la International Society for Media, Religion and Culture.
Els fòrums d'internet són el mateix ara que abans de l'emergència de les xarxes socials digitals? Tenen un públic molt diferent, especialment, del consumidor dels diaris digitals? En parlem amb Joan Camp, empresari català, fundador de Racó Català i del web amb informació de música en català Viasona.
Què tenen les eleccions primàries a França que no tinguin aquí? Més candidats? Més transversalitat ideològica? Més veritat? Més perill? En parlem amb Elianne Ros, periodista "freelance" que va ser corresponsal a París entre el 2006 i el 2014 per a "El Periódico".
Vivim una edat d'or de les sèries sobre política? Com descriuen aquestes sèries la relació dels mitjans de comunicació amb el poder polític? Per què el món públic i l'àmbit personal del líder són dues cares de la mateixa moneda? Quines sèries ens ho mostren? Algunes sèries ens marquen un cert manual per a la negociació política? En parlem amb Ignacio Martín Granados, expert en comunicació que, entre altres coses, presta els seus serveis professionals a la Fundación Felipe González i és consultor "freelance" en comunicació política i afers públics. A més, és un dels autors del llibre "Política en serie".
Com va començar a rodar el lideratge d'Angela Merkel? Com va passar de ser considerada "la nena de Helmut Kohl" a "La Dama de Gel"? És líder o antilíder? El seu lideratge internacional, és més cosa del context, o d'ella? El convidat és Marc Vidal, periodista i cap de la secció d'Internacional del diari "Ara". Abans, corresponsal de Catalunya Ràdio a Brussel·les i director de diversos programes informatius diaris en aquesta casa.