No és cap novetat que les xarxes socials són màquines generadores de noves tendències. Instagram i TikTok marquen la línia editorial dels continguts que estan més de moda i l'algoritme s'encarrega que un mateix vídeo fet per centenars de persones s'apoderi del teu feed i del de la gran majoria d'usuaris.  ​L'última tendència és gravar un vídeo entre dues persones fent veure que lluiten com si fossin els protagonistes d'un videojoc. A cada cop de puny o puntada de peu, apareixen textos que il·lustren els arguments de cadascú dins de la discussió que estan tenint. Tot acompanyat per una mateixa cançó que sona de fons, la qual marca el ritme del debat.          Ver esta publicación en Instagram                       Una publicación compartida de Catalunya Ràdio (@catalunyaradio) Això és un exemple del fenomen que es coneix com a trend. Algú té una idea inicial que s'acaba viralitzant i és interpretada per molts altres usuaris. Però... D'on surten els trends?  Tècnicament, la xarxa social que instaura el terme "trends" és Twitter (ara X). L'aplicació agrupa els temes més candents de l'actualitat basant-se en els tòpics que creen més controvèrsia entre els usuaris. "A X, qualsevol pot veure quins són els continguts més de moda sense haver d'indagar gaire."  Els trends aplicats a les xarxes socials que mostren vídeos curts horitzontals prenen una altra dimensió. Passen a ser aquest fenomen on tothom fa el mateix tipus de vídeo: un moviment (gest, balls, coreografia), sovint amb un missatge (parlat o escrit) i una música. Sempre els mateixos. L'única cosa que canvia és l'adaptació (o no) del missatge de cadascú.          Ver esta publicación en Instagram                       Una publicación compartida de Justin Bieber (@justinbieber) Hi ha hagut trends molt diferents. Des de llançar-se un cubell amb aigua gelada pel cap fins a fer una coreografia semblant a la de "La Macarena" al ritme de "Savage love", de Jason Derulo (un dels himnes de la pandèmia), passant per un altre on la gent ballava i assenyalava amb el dit textos que anaven apareixent a la pantalla.    @hmusic_99 Savage love #music #dancing #dance #sound #foryou ♬ original sound - Smart Watch Shop US A les xarxes socials (sobretot a TikTok) està ben vist que tothom generi (per no dir copiï) el mateix contingut. Només cal que algú tingui una idea i que comenci a ser imitada (molt poques vegades tenim consciència de qui n'és l'autor o autora original). I és el mateix algoritme qui s'encarrega de donar més visualització a aquells vídeos que reconeix que pertanyen a un mateix trend, perquè sap que seran consumits per un alt índex d'usuaris.  @someva__ No podíem faltar nosaltres en aquest trend 😌✌🏼 #somEVA #estiktokat #catalunya #català #tiktokcatalà #trend ♬ original sound - EVA Per què ens hi sumem? Els trends dicten l'actualitat de les xarxes socials. Tots els creadors de l'actualitat estan pendents de fer-ne una rèplica perquè gràcies a això és més probable guanyar visualitzacions i tenen més probabilitats de captar nous seguidors i possibles clients. I també és una manera de demostrar que estan al dia de les tendències.  Inclús algunes grans marques intenten promoure des dels seus comptes, amb milers de seguidors, trends perquè es facin virals, però rarament ho aconsegueixen. Els trends acostumen a néixer de la casualitat, l'espontaneïtat i una mica de sort.  y yo estoy pintado o qué? pic.twitter.com/HbhHWIMKdU Duolingo Español (@duolingoespanol) December 7, 2023 Com totes les modes, els trends són molt efímers. Rarament es mantenen vigents més de deu o quinze dies. Quan se n'ha viralitzat un, ja s'està cuinant el següent. Aquesta immediatesa és una de les causes per les quals la gent s'hi suma tan fàcilment: perquè sap que té pocs dies per fer-ho i, si triga, quedarà fora de la tendència.  De la mateixa manera que un trend acostuma a tenir un considerable component d'humor, n'hi ha d'altres que són tot el contrari: perillosos tant per a qui els fa com per a qui els vol imitar. Proves per evidenciar com és de prima una persona, reptes per comprovar quant de temps pots estar sense respirar o per posar a prova la resistència a prendre mal.  Les xarxes intenten tallar de soca-rel aquest tipus de trend, però històricament no han estat capaços de frenar l'onada de les tendències.