Vic ha presentat el pla de llengua i comerç per assegurar l'ús del català a les botigues. En destaca el programa "Comerços aprenents", del Consorci de Normalització Lingüística d'Osona, que té com a objectiu que les persones immigrades que regenten comerços tinguin una competència oral mínima en català per atendre els clients en aquesta llengua en les qüestions més bàsiques relacionades amb el seu àmbit laboral. Els clients catalanoparlants agraeixen que se'ls atengui en la seva llengua Els comerciants que participen en aquest programa pilot fan 10 sessions d'uns 15 minuts de durada conduïdes per tècnics del Consorci per a la Normalització Lingüística. L'objectiu és que un cop completada la formació dominin prou l'idioma per començar una conversa en català amb la clientela. La Rajbir Kaur va arribar a Vic fa 10 anys, des de l'Índia, i en fa dos que regenta un petit comerç al carrer Pla de Balenyà de la capital d'Osona, on ven una mica de tot. La Rajbir regenta un petit supermercat (Francesc Soler / Catalunya Ràdio) Durant deu setmanes i aprofitant els moments que no entrava cap client, la Rajbir ha après un català totalment enfocat a la seva activitat comercial amb la Judith Vidal, dinamitzadora del Centre de Normalització Lingüística d'Osona: "Treballem a partir d'un material que està adequat a cada tipus de comerç. En aquest cas és una botiga de fruita, verdura i alimentació. Per tant, ens hem centrat en el vocabulari i les estructures bàsiques relacionades amb aquesta activitat perquè és el que a ella, en realitat, li pot fer més servei aprendre." Un dels aspectes que més valora la Rajbir és, justament, haver après molt vocabulari: "El tema del vocabulari abans em dificultava molt parlar català però, ara que he après moltes paraules noves, veig que no és tan difícil. Ara el parlo amb molta més confiança." Vic ha rebut molta immigració les últimes dècades (Francesc Soler / Catalunya Ràdio) La Rajbir explica que entre la seva clientela hi ha molta gent gran que és qui més aprecia que la pugui atendre en català: "Quan parlo en català noto que estan contents que una noia d'un altre país parli la seva llengua. Em diuen: Ah, nena, tu parles català! I jo els dic: Sí, sí." És el primer cop que el programa "Comerços aprenents" es fa a Vic. A Osona, en general, la situació de la llengua és bona, però la Judith Vidal creu que hi ha marge de millora, especialment entre els comerços regentats per persones nouvingudes: "Vic està en una situació privilegiada, amb un bon índex de català en el comerç. Fins i tot, a les botigues regentades per persones immigrades la llengua és ben viva i molts, especialment aquells que tenen clients catalanoparlants, volen millorar." La capital osonenca té molta vitalitat comercial (Francesc Soler / Catalunya Ràdio) La Rajbir ja ha completat el programa, però seguirà comptant amb l'ajuda del Centre de Normalització Lingüística d'Osona per introduir cada cop més el català al seu negoci: "Si algun dia vol etiquetar els productes que ven a la botiga en català, ara té el vocabulari que necessita. A banda, nosaltres hi som per continuar-la acompanyant en el que necessiti."