Des del 29 de juny estaran prohibides les trucades comercials no desitjades ni autoritzades. Les empreses ja no podran trucar de manera insistent, en hores intempestives, com a l'hora de la migdiada o en cap de setmana. La nova llei de telecomunicacions entra en vigor aquesta setmana, però es va aprovar fa un any per deixar marge a les empreses per al compliment de la norma. La clau d'aquesta llei rau en el consentiment del consumidor per poder rebre trucades comercials. L'usuari haurà de consentir expressament les trucades de telemàrqueting (Unsplash/Alex Kotliarskyi) L'article 66 expressa de manera clara el dret del consumidor "a no rebre trucades automàtiques sense intervenció humana" ni tampoc a través d'un operador amb finalitat comercial "excepte que hi hagi consentiment previ de l'usuari". El professor de Dret i Ciència Política de la UOC i expert en dret del consumidor, Jorge Fernández, explica que les empreses només podran fer trucades als seus clients per anunciar un canvi en les condicions del servei o un avís urgent, i amb unes condicions concretes: "Que tinguis un contracte amb aquesta gent, que hagis autoritzat aquestes trucades comercials i que la trucada tingui a veure amb productes que tinguis contractats o productes similars." És important, per tant, fixar-se en les condicions del contracte per assegurar-se de no donar permís per rebre trucades spam. S'han acabat les trucades spam en hores inadequades (Unsplash/Alexander Grey) I si ja s'ha fet, es pot tirar enrere. Abans ja es podia fer, diu Ester Lorente, delegada de l'Organització de Consumidors i Usuaris a Catalunya, però ara és més fàcil: "Podem demanar a aquesta empresa que ens tregui de la seva llista, perquè no hem donat el consentiment o perquè, si l'hem donat, tenim dret a cancel·lar-lo." Si, malgrat tot, l'empresa persisteix, l'OCU recomana fer una captura de pantalla i presentar una reclamació: "Qualsevol persona que rebi una trucada d'aquest tipus pot reclamar a l'Agència Espanyola de Protecció de Dades o a l'OCU, on hi ha un canal habilitat per presentar reclamacions." També es pot presentar una demanda a l'Agència Catalana de Consum. L'OCU recomana denunciar aquesta pràctica a partir de dijous per saber quines empreses incompleixen la llei i poder sancionar-les. L'OCU recomana apuntar-se el número i reclamar (Unsplash/Julian Hochgesang) Tot i aquests canals per reclamar, Ester Lorente reconeix que no sempre es pot identificar l'empresa que fa la trucada. Sovint perquè truquen a telèfons fixos, molts sense identificació de trucada, o perquè són empreses intermediàries, que diuen trucar en nom d'una altra empresa que sí que té de client qui rep la comunicació. Fins ara, ja hi havia diferents opcions per evitar aquestes trucades molestes, tal com estava previst a la llei general de consumidors i al codi de consum, o apuntant-se a la Llista Robinson, però no totes les empreses de telemàrqueting respecten les normes. A partir de dijous, si no ho fan, podran ser sancionades.