El Departament d'Educació preveu treure la Filosofia com a matèria optativa de secundària a partir del curs vinent, segons l'esborrany del futur decret de currículums. Àlex Agustí, professor de Filosofia, ha posat en marxa una campanya de recollida de firmes a través de la plataforma change.org que, en poc més d'una setmana, ja han signat unes 5.000 persones. Avui arribarem a les 5.000 firmes. 5.000 gràcies a les persones que entenen que tenir l'ESO amb menys filosofia dels darrers anys afecta al conjunt de la societat, afecta a tothom. I tu, que ja has signat? https://t.co/WjXC4owKyR Filosofia d'estar per casa (@filoxcasa) February 13, 2022 Agustí, que fa divulgació filosòfica a través del compte de Twitter @filoxcasa, explica què el va decidir a engegar la campanya: La desaparició de la Filosofia és un problema social, i com a tal, volem que la societat s'hi impliqui. Si no fem filosofia, si no ens qüestionem les coses, si ningú ens guia en aquest procés, doncs és complicat que brolli l'esperit crític En l'esborrany per al curs que ve, Educació planteja la desaparició de Filosofia com a matèria optativa a quart d'ESO i la reducció a un sol curs de l'assignatura d'Ètica. Però, en canvi, manté la presència de Religió de primer a quart d'ESO.   Segons Agustí, el departament prioritza les matèries lligades amb la innovació però ell considera que no es pot renunciar a ensenyar a pensar: Sembla que hi ha un interès molt gran en la innovació, però es deixa fora la més pedagògica de les matèries, que té un llegat impressionant de 2.500 anys. Nosaltres, els professors de Filosofia, podríem contribuir moltíssim també a aquesta innovació i ajudar en tot Una visió compartida La necessitat de continuar ensenyant Filosofia a les noves generacions és molt compartida entre el professorat, segons explica Joan Cumeras, que és membre de la Junta Central de directors de centres públics: Majoritàriament, el que es pensa és que és important que coneguin el Pensament, amb majúscules. Sobretot aquest nois que tenen més com a referents els youtubers i els influencers que no pas els filòsofs És per això que Cumeras veu possible que Educació ho acabi reconsiderant: Pot ser que ara, amb totes les aportacions que fem els centres, això es repensi. I per tant, algunes de les matèries que en principi desapareixia o es reduïa molt, doncs retornin El departament ha donat de termini fins a mitjans de mes als centres perquè facin aportacions al polèmic decret.