França ja prohibeix els vols regionals quan hi ha una alternativa en tren per fer el mateix viatge en menys de dues hores i mitja. La mesura --inclosa a la llei del clima aprovada l'agost del 2021 i que afecta els enllaços aeris entre Nantes, Bordeus, Lió i París-- vol combatre el canvi climàtic i reduir les emissions de carboni del transport aeri. El decret que ho regula, que s'aplicarà durant tres anys, fa constar que els trajectes en tren han de tenir prou freqüències i horaris adequats i han de garantir que el passatger podrà estar-se almenys vuit hores al lloc de destí en un mateix dia. També, que el servei s'ha de fer entre estacions de les mateixes ciutats que tenen els aeroports.  Un tren d'alta velocitat a l'estació de Sants de Barcelona Una mesura que Joan Amorós, president de l'associació Ferrmed, explica a Catalunya Ràdio que veu amb bons ulls a França, però "una mica més complicada" en països on no hi ha trens d'alta velocitat que et permetin fer aquesta mena de trajectes "en unes tres o quatre hores com a molt". En aquesta direcció s'expressa també a Catalunya Ràdio el catedràtic d'Economia de la Universitat de Barcelona (UB) i especialista en economia del transport, Xavier Fageda, que veu més eficaç aplicar polítiques de preus:  "No hi ha gaires rutes amb un servei d'alta velocitat. Per tant, les mesures han de ser més generalitzables: pots posar un impost al CO2 i, aleshores, encareixes l'avió respecte del tren." Detractors de la mesura El govern francès parla de primícia mundial per fomentar l'ús de mitjans de transport que emetin menys gasos d'efecte hivernacle. En canvi, l'Associació de Transport Aeri Internacional (IATA) ho titlla d'absurd. De fet, assegura que si s'eliminessin totes les rutes de menys de 500 km a Europa, se suprimirien una quarta part dels vols, però les emissions de CO2 només caurien un 3,8%.  En aquest sentit, Fageda veu un altre problema en la normativa francesa: el cotxe pot ser un substitut rellevant en aquestes rutes curtes que no es fan en avió.  "Si redueixes vols i la gent en lloc d'anar en avió va en cotxe, no soluciones el problema."  Al seu torn, el president de l'Associació de Línies Aèries, Javier Gándara, explica a Catalunya Ràdio que si s'apliqués la mesura francesa a l'estat espanyol, l'efecte en les emissions encara seria menor. Gándara defensa, de fet, que els passatgers en connexió buscarien aeroports fora de l'Estat:  "A França sí que arriba l'alta velocitat als aeroports, però a Espanya encara no és el cas. Per tant, una decisió d'aquest tipus suposaria que la major part dels passatgers en connexió seguirien volant i emetent, però a través de punts de connexió situats a l'estranger."  Els passatgers de connexió són una part molt important del mercat  Tornarà el tren nocturn?  Segons Amorós, malgrat que a l'estat espanyol no existeixi cap normativa com la que ha impulsat el govern francès, el 80% de la gent que viatja de Barcelona a Madrid ja va en tren:  "El preu és similar, perds menys temps i arribes al centre de la ciutat."  Pel que fa a viatges més llargs, a més, el president de Ferrmed pronostica que "s'imposarà" l'ús de trens nocturns entre les grans capitals europees. De fet, el 2024 es posarà en marxa una línia que unirà Amsterdam i Barcelona, passant per Girona i Perpinyà.