Anar a la navegació principalAnar al contingut

Catalunya migdia

Gairebé 15 euros al dia per entrar a Londres amb els cotxes més contaminants

Polèmica política per l'aposta de l'alcalde laborista d'ampliar la zona d'ultrabaixes emissions a tota la ciutat i millorar la qualitat de l'aire

Periodista

@quimolivator

29/08/2023 - 15.51 Actualitzat 29/08/2023 - 15.51

Gairebé 15 euros al dia per entrar a Londres amb els cotxes més contaminants
Manifestacions en contra de l'ampliació de la ZUBE a Londres (Reuters)

A partir d'ara, els cotxes i motos més contaminants, inclosos els de treballadors autònoms, hauran de pagar 12,50 lliures, és a dir, 14,50 euros, al dia per entrar a Londres. Si no paguen aquesta taxa, se'ls imposarà una multa de 210 euros. Els vehicles afectats són els de gasolina fabricats abans del 2006 i els de dièsel anteriors al 2015.

Els camions i els autocars hauran de pagar 100 lliures i els taxis i busos n'estan exempts.

L'alcalde, Sadiq Khan, ha justificat la mesura en una piulada:

Khan assegura que nou de cada deu vehicles ja compleixen la normativa i, a més, argumenta que se subvencionarà amb 2.000 lliures els que es comprin un vehicle nou i enviïn a desballestar l'antic.


Molts s'oposen a la mesura

Els crítics consideren que la decisió afectarà els que tenen menys recursos, en un moment que el Regne Unit està immers en una crisi pel cost de la vida.

De fet, hi ha hagut manifestacions de protesta i fins i tot s'han robat 164 càmeres de trànsit i 185 més han estat vandalitzades per evitar que s'apliqui la mesura.

Manifestació en contra de la ZUBE a Tooting Broadway, al sud de Londres (Reuters)

Hi ha també molts londinencs i grups mediambientals que defensen la mesura. La consideren un pas endavant important per protegir la salut dels ciutadans.

Molts londinencs han notat la millora de la qualitat de l'aire des que es va començar a aplicar la zona d'ultrabaixes emissions, ZUBE, a la part central de la ciutat el 2019. Segons un informe del mateix Ajuntament, ha reduït un 23% les emissions de diòxid de nitrogen


Londres, ciutat pionera

El 2003 el llavors alcalde, el laborista Ken Livingstone, va introduir l'anomenada "London congestion charge", que grava l'entrada de qualsevol vehicle a la part més cèntrica de la ciutat. Aquesta mesura, que actualment s'aplica unes hores de dilluns a diumenge i costa 15 lliures (17,40 euros) al dia, va adreçada a reduir la congestió i millorar el transport públic.

El 2008 es va crear la zona de baixes emissions per desencoratjar l'entrada dels vehicles dièsel més contaminants.

El 2015 el llavors alcalde conservador Boris Johnson va proposar l'anomenada "zona d'ultrabaixes emissions". Quatre anys després, la va introduir l'actual alcalde laborista, però només afectava el centre de la ciutat. El 2021 la va ampliar i avui l'ha estès pràcticament fins a la ronda radial de la ciutat, l'M25.

La nova àrea és divuit vegades més gran i afecta cinc milions de persones més que l'anterior (Sky News)

Hi ha altres ciutats angleses i escoceses que tenen zones de baixes emissions. Glasgow, a Escòcia, la té des del 2018. També l'apliquen Oxford, Bristol o Birmingham a Anglaterra.


La ZUBE, una qüestió política

L'expansió ara d'aquesta zona a Londres, adreçada a aconseguir l'objectiu de zero emissions el 2050, ha obert el debat sobre com aplicar mesures ambientals sense perdre votants.

Tothom dona per fet que els laboristes van perdre dos escons en les eleccions anticipades del mes passat que es van fer a Uxbridge i South Ruislip (al nord-est i a l'oest de Londres, respectivament), per culpa d'aquesta ampliació.

De fet, l'actual cap de l'oposició i líder laborista, Keir Starmer, no ha volgut dir si dona suport o no a la ZUBE. Cal tenir present que els laboristes són els favorits a les eleccions generals que s'han de fer abans del desembre del 2024.

La ZUBE estarà vigent 24 hores al dia, cada dia de l'any, festius inclosos (Europa Press)

Les àrees de la ciutat controlades pels conservadors van portar la mesura als tribunals, però el Tribunal Suprem la va considerar legal.

Ara cal veure com pot afectar Sadiq Khan a les eleccions locals del maig de l'any que ve. La seva rival, la conservadora Susan Hall, ja ha promès revertir la ZUBE si arriba a l'alcaldia.