A partir d'ara, els cotxes i motos més contaminants, inclosos els de treballadors autònoms, hauran de pagar 12,50 lliures, és a dir, 14,50 euros, al dia per entrar a Londres. Si no paguen aquesta taxa, se'ls imposarà una multa de 210 euros. Els vehicles afectats són els de gasolina fabricats abans del 2006 i els de dièsel anteriors al 2015. Els camions i els autocars hauran de pagar 100 lliures i els taxis i busos n'estan exempts. L'alcalde, Sadiq Khan, ha justificat la mesura en una piulada: TODAY: in a move that will see five million more Londoners breathe cleaner air, the ULEZ has expanded to cover all of London. This was a difficult decision - but it's the right one to save lives.#ULEZExpansion #CleanAir pic.twitter.com/HXZb0MbexA Sadiq Khan (@SadiqKhan) August 29, 2023 Khan assegura que nou de cada deu vehicles ja compleixen la normativa i, a més, argumenta que se subvencionarà amb 2.000 lliures els que es comprin un vehicle nou i enviïn a desballestar l'antic. Molts s'oposen a la mesura Els crítics consideren que la decisió afectarà els que tenen menys recursos, en un moment que el Regne Unit està immers en una crisi pel cost de la vida. De fet, hi ha hagut manifestacions de protesta i fins i tot s'han robat 164 càmeres de trànsit i 185 més han estat vandalitzades per evitar que s'apliqui la mesura. Catch Up (@CatchUpFeed) August 28, 2023 Es calcula que uns 850.000 vehicles hauran de deixar de circular per Londres o bé pagar l'import de la taxa. Manifestació en contra de la ZUBE a Tooting Broadway, al sud de Londres (Reuters) Hi ha també molts londinencs i grups mediambientals que defensen la mesura. La consideren un pas endavant important per protegir la salut dels ciutadans. Today is the start of the #ULEZexpansion. Here are a few words from our London director @JamesCleeton on what it will mean for everyone in London and our health (?1/4) "Today's #ULEZexpansion to cover all of London is great news for everyone who spends time in the capital. pic.twitter.com/wdik1AcB33 Sustrans in London (@SustransLondon) August 29, 2023 Molts londinencs han notat la millora de la qualitat de l'aire des que es va començar a aplicar la zona d'ultrabaixes emissions, ZUBE, a la part central de la ciutat el 2019. Segons un informe del mateix Ajuntament, ha reduït un 23% les emissions de diòxid de nitrogen Londres, ciutat pionera El 2003 el llavors alcalde, el laborista Ken Livingstone, va introduir l'anomenada "London congestion charge", que grava l'entrada de qualsevol vehicle a la part més cèntrica de la ciutat. Aquesta mesura, que actualment s'aplica unes hores de dilluns a diumenge i costa 15 lliures (17,40 euros) al dia, va adreçada a reduir la congestió i millorar el transport públic. El 2008 es va crear la zona de baixes emissions per desencoratjar l'entrada dels vehicles dièsel més contaminants. El 2015 el llavors alcalde conservador Boris Johnson va proposar l'anomenada "zona d'ultrabaixes emissions". Quatre anys després, la va introduir l'actual alcalde laborista, però només afectava el centre de la ciutat. El 2021 la va ampliar i avui l'ha estès pràcticament fins a la ronda radial de la ciutat, l'M25. La nova àrea és divuit vegades més gran i afecta cinc milions de persones més que l'anterior (Sky News) Hi ha altres ciutats angleses i escoceses que tenen zones de baixes emissions. Glasgow, a Escòcia, la té des del 2018. També l'apliquen Oxford, Bristol o Birmingham a Anglaterra. La ZUBE, una qüestió política L'expansió ara d'aquesta zona a Londres, adreçada a aconseguir l'objectiu de zero emissions el 2050, ha obert el debat sobre com aplicar mesures ambientals sense perdre votants. Tothom dona per fet que els laboristes van perdre dos escons en les eleccions anticipades del mes passat que es van fer a Uxbridge i South Ruislip (al nord-est i a l'oest de Londres, respectivament), per culpa d'aquesta ampliació. De fet, l'actual cap de l'oposició i líder laborista, Keir Starmer, no ha volgut dir si dona suport o no a la ZUBE. Cal tenir present que els laboristes són els favorits a les eleccions generals que s'han de fer abans del desembre del 2024. La ZUBE estarà vigent 24 hores al dia, cada dia de l'any, festius inclosos (Europa Press) Les àrees de la ciutat controlades pels conservadors van portar la mesura als tribunals, però el Tribunal Suprem la va considerar legal. Ara cal veure com pot afectar Sadiq Khan a les eleccions locals del maig de l'any que ve. La seva rival, la conservadora Susan Hall, ja ha promès revertir la ZUBE si arriba a l'alcaldia. Expanding the #ULEZ is the wrong decision. I'm listening to Londoners you never do. It's going to affect the poorest, small businesses and charities the most. How on earth can you not see the harm you are doing. I will stop it on day one of being Mayor https://t.co/yGwUlYi8nc Susan Hall AM (@Councillorsuzie) August 22, 2023