Girona, "la Silicon Valley del ciclisme": bici i roba per a ciclistes feta a Catalunya
Diverses empreses, unes de noves i altres d'històriques, es beneficien d'una activitat que ha generat polèmica recentment a Girona
Girona s'ha convertit en un centre d'atracció turística, comercial i esportiva al voltant del ciclisme. Un fenomen amb avantatges per a certes activitats econòmiques, però també amb uns inconvenients que ja han provocat la reacció en contra d'una part de la ciutadania.
Amb tot, en paral·lel, també hi ha un sector industrial relacionat amb la bicicleta que en molts casos fa anys que existeix, però que també s'està beneficiant del renom que ha adquirit la ciutat entre els professionals i els aficionats d'arreu.
Al "Valor afegit" hem anat a trobar una start-up gironina que, a través de la bicicleta, vol innovar en la mobilitat urbana, i dos fabricants amb una llarga tradició perquè ens expliquin què fan i què en pensen, d'aquest fenomen.
Innovar en el món de la bicicleta
El Marc Barceló i l'Enric Delgado són dos enginyers que han desenvolupat un innovador motor per a bicicletes elèctriques que porta integrat un canvi de marxes totalment automàtic. Venien del món de la moto elèctrica, de la desapareguda Volta Motorbikes, i van decidir fer el salt a les bicicletes elèctriques aprofitant els seus coneixements tecnològics.
Han creat Niche Mobility, una start-up amb oficina al Parc Científic i Tecnològic de la Universitat de Girona, i estan tirant endavant el projecte gràcies a una campanya de micromecenatge en què han participat prop de 250 petits inversors.
Pel Marc, el gerent de Niche, el mercat de la bicicleta elèctrica i la bicicleta en general, en els últims anys, ha anat augmentant moltíssim: "Es venen 20 milions de bicicletes a Europa, de les quals 5 milions i mig són elèctriques i, en canvi, en les motos elèctriques, el mercat no acabava d'enlairar-se".
L'Enric, que és el director tècnic i d'operacions de l'empresa, assegura: "S'està començant a tancar els centres de les ciutats, a afegir moltes més restriccions, i la bicicleta, pel tipus de vehicle i també pel component més saludable del moviment, creiem que és una de les millors opcions per solucionar la mobilitat urbana."
Canvis de marxes automàtics com els dels cotxes elèctrics
De fet, l'empresa que han creat neix d'una pregunta: Com és que els cotxes elèctrics no tenen marxes i les bicicletes elèctriques sí que en tenen? Van començar a donar-hi voltes i van trobar "una solució que simplificava més l'ús de la bicicleta elèctrica", diu Marc Barceló.
Es van voler centrar en un nínxol de mercat: el de l'usuari urbà que vol simplicitat en els desplaçaments del dia a dia.
"Sabem que hi ha gent que consideren que els canvis de marxes poden ser una mica complexos o confusos a l'hora de circular amb una bicicleta."
Segons explica Enric Delgado, amb el seu sistema intenten posar-ho "molt fàcil per a qualsevol persona que pugui utilitzar aquest tipus de vehicles".
Com exposa Marc Barceló, van desenvolupar la solució d'un motor central amb un canvi de marxes: "Tu pedales i, en funció de la pujada, en funció de la baixada, de la velocitat a la qual vas, el sistema canvia de marxa automàticament."
Un cop desenvolupat aquest sistema de transmissió, estan buscant un soci industrial que el fabriqui i clients entre els fabricants de bicicletes que puguin estar interessats a incorporar-lo.
"El que farem és donar-nos a conèixer i intentar establir relacions amb fabricants de bicicletes per fer proves pilot. I tota aquesta fase de maduració acabarà d'aquí a un any, l'any que ve, amb el producte al mercat," comenta Enric Delgado.
Pel Marc Barceló, el boom ciclista gironí pot ajudar a desenvolupar una indústria encara incipient: "Esperem que nosaltres aportem una mica més. Que, a part del turisme, puguem generar també una indústria al voltant de Girona aprofitant les empreses que ja fa anys que treballen".
Quaranta anys fabricant i competint
A Megamo acaben de presentar una nova bicicleta que incorpora un disseny de llantes innovador. Tant les rodes com la forma del manillar estan pensats per millorar l'aerodinàmica i, per tant, el rendiment del vehicle.
Megamo és un fabricant de bicicletes amb la seu a Vilablareix, al Gironès, amb quatre dècades d'història. Contràriament a altres competidors, han apostat per mantenir la producció aquí i no emportar-se-la a països amb la mà d'obra més barata.
Toni Troya, director d'operacions de l'empresa, explica que fa uns anys van decidir quedar-se per diversos motius: "El primer és que és una marca catalana i ens sentim molt còmodes treballant aquí a Catalunya. I, en segon lloc, ens dona molta flexibilitat. Al final, un dels nostres avantatges competitius és que des que observem una necessitat al mercat fins que traiem el producte a la venda, passa un període molt i molt curt de temps."
"Ho fem tot aquí. Aquí fem el disseny, la industrialització i el muntatge."
Oriol Gil, cap de producte, diu: "Nosaltres mateixos som ciclistes. Nosaltres mateixos ho coneixem i posem el producte al mercat amb molta velocitat. Això vol dir que sempre, contínuament, estem fent innovacions en el nostre producte."
I Toni Troya ho rebla: "Això va una mica com les col·leccions de roba. Cada cop l'usuari, el consumidor, és més ràpid. Vol les coses immediatament, noves i que vagin canviant. El nostre objectiu és aquest, poder tenir una col·lecció en constant renovació."
Fer sinergies amb el turisme de bicicleta
A Megamo fabriquen bicicletes de tota mena: carretera, gravel, muntanya, ciutat, infantils i les exporten a 24 països. Un terç de la producció ja són versions elèctriques, un segment que ha esclatat arran de la pandèmia: "Obre les portes a usuaris que, o bé no coneixen la bicicleta, o no en podien gaudir com els agradava, perquè les dificultats del desnivell o de la distància eren una barrera que no podien superar."
Oriol Gil ho explica: "No només fem bicis elèctriques de gran capacitat de bateria, de gran capacitat de potència de motor, sinó que també hem explorat diferents modalitats, amb un motor i amb unes sensacions més naturals i més lleugeres."
Van néixer centrats en la competició de mountain bikes i hi continuen apostant, amb un equip esportiu impulsat conjuntament amb la marca de complements Buff que és a l'elit mundial.
La intensa activitat que hi ha a Girona al voltant de la bicicleta els ha beneficiat. Toni Troya: "Nosaltres com que som de Girona i vam començar l'aventura de les bicicletes fa quaranta-dos anys, de fet no ens havíem adonat de la importància que tenia estar a Girona. És de dos o tres anys cap aquí que, amb les fires o amb les curses, ens han posat una bandera a Catalunya, una bandera a Girona, que estem aquí. Megamo és "made in Girona" i per als usuaris és un valor afegit."
Roba esportiva feta per amants del ciclisme
El Quim Teixidor i la Teresa Mas són els propietaris de Tactic, una empresa de Bescanó especialitzada, des de fa 25 anys, a fer roba esportiva per a la pràctica del ciclisme. Fan sèries curtes d'equipacions personalitzades per a cada client.
La majoria dels seus treballadors són amants del ciclisme i això es reflecteix en el producte. Joaquim Teixidor, fundador i director general de Tactic, explica com cada dia proven els seus productes.
"Nosaltres fem testos diàriament. Director de producció, director de marca, director comercial, equip de vendes, gent de producció, surten cada dia a córrer o en bici."
"Dignifica molt quan tu vens quelcom amb el cor, una cosa que saps què és, que has provat, una cosa de la qual et puc dir les fortaleses i les debilitats. Això ens diferencia", assegura Teixidor.
Els responsables de desenvolupament de producte treballen braç a braç en aquest procés de personalització per decidir patronatge, teixits i disseny. La fabricació, després, està molt tecnificada, però alhora és molt artesanal.
Jordi Bernatallada, director d'operacions, comenta: "El producte no es produeix en sèrie. Són petites unitats i de diferents productes. Nosaltres tenim molts de productes, que personalitzem. I un mateix client, amb el seu disseny, pot arribar a personalitzar deu, quinze, vint articles diferents. Això fa que tot el procés sigui molt més complicat de controlar, perquè el fàcil és agafar un sol article i fer-ne molta quantitat."
Treballen per a equips professionals i aficionats de tot el món, però sobretot europeus, i ja facturen més al mercat francès que a l'espanyol. Joaquim Teixidor diu que la màxima de l'empresa "no és créixer moltíssim en producció, sinó créixer en valor, créixer en sostenibilitat i créixer adequadament i de manera orgànica, en un sector en què creiem que hi ha molt de potencial".
Girona, la Silicon Valley ciclista
Però, tot i néixer molt abans, el boom del ciclisme a Girona també els ha ajudat. Teresa Mas, directora financera i de serveis de Tactic, explica: "Si tu vens tecnologia i ets a Silicon Valley, no t'he de dir que t'aporta molt. Quan és una empresa amb arrels, que la gent que ens coneix sap que no som fruit d'aquest boom, que fa 26 anys que som aquí, i tu busques personal, trobes personal especialitzat en el món del ciclisme."
"Quan vols testar els productes al mercat, només has d'aixecar el dit i els millors professionals del ciclisme ens diuen on són bons i on són dolents."
"Quan busquem clients, quan busquem distribuïdors arreu del món, primer som marca, però després quan miren l'adreça, és un factor més, ens ho aporta tot. Som a la Silicon Valley del món del ciclisme", rebla Mas.