El rei Lluís IX va voler edificar un reliquiari monumental que acollís la corona d'espines de Crist, arribada de Constantinoble. El resultat? La Sainte-Chapelle. .- Pérotin: "Beata viscera" (The Hilliard Ensemble: "Perotin", 1989) .- "Luget Rachel", conductus (Ensemble Gilles Binchois: "Pérotin et l'école de Notre Dame", 2006) .- Léonin: fragment del "Viderunt omnes" (Tonus Peregrinus: "Sacred music from Notre-Dame cathedral", 2005) .- Pérotin: "Alleluia/Posui Adiutorium" (Musica Ficta: "Seized by sweet desire", 2009) .- "Ave Maria gratia plena", conductus (Anonymous 4: "The Lily and the Lamb", 1995) .- Artus Aux-Costeaux: "Nous ne sommes pas nez" (Ensemble Walshingham: "De la Musique du Roy", 1994) .- Marc-Antoine Charpentier: "Simphonie" d'"Assumpta est Maria" (Les Arts Florissants: "Te Deum", 1989) .- François-Joseph Gossec: "Ah! Ça ira" de la "Suite d'aire révolutionnaires" (Les Jacobins: "Aux Armes, Citoyens!", 2010)
ESCOLTA-HO ARAUna partida de cartes va fer que un mariner se cenyís per un dia la corona del regne d'Anglaterra. .- Robert Fayrfax: "Farewell my joy" (The Attaignant Consort: "Madame d'amours", 2007) .- William Cornysh: "My love she mourn'th" (The Sixteen: "Sacred and profane", 2018) .- "A merry mood" (Linda Sayce, Matthew Spring: "Music for a Tudor court", 2011) .- William Cornysh: "Blow thy horn, hunter" (Oxford Camerata: "English madrigals and songs", 1996) .- Hugh Aston: "Hornepype" (Tasto Solo: "Early modern english music", 2017) .- John Taverner: "Mater Christi" (Alamire: "John Taverner: Imperatrix", 2011) .- Bergamasca (Linda Sayce, Matthew Spring: "Music for a Tudor court", 2011) .- John Taverner: "In Nomine" (The Rose Consort: "Elizabethan songs and consort music", 1999) .- Gallarda (The Rose Consort: "Elizabethan songs and consort music", 1999)
A principis del segle XVI, el papa Lleó X va rebre un gran regal del rei de Portugal: un elefant. .- Andrea Antico: "Occhi miei lassi", frottola (Maria Luisa Baldassari: "Antico: Frottole Intabulate", 2017) .- Cipriano de Rore: "Era il bel viso suo qual esse suole" (Graindelavoix: "Cipriano de Rore", 2018) .- Josquin Desprez: "Une musique de Buscaye" (Jordi Savall: "Dinastia Borja", 2010) .- Adrian Willaert: "Vecchie letrose", villanesca (Jordi Savall: "Carlos V", 2000) .- Joan Ambrosio Dalza: "Poi che volse la mia stella" (Ring Around Quartet: "Frottole", 2015) .- Francesco Patavino: "Un cavalier di Spagna" (Ring Around Quartet: "Frottole", 2015) .- Francisco de Peñalosa: "Cum sancto spiritu" de la missa "Nunca fue pena mayor" (Capella de Ministrers: "Borgia", 2006) .- Marchetto Cara: "Se de fede vengo a meno" (Roberta Invernizzi: "Non è tempo d'aspettare", 1998) .- Josquin Desprez: "Kyrie" de la missa "Fortuna desperata" (Maria Cristina Kiehr: "The Josquin Songbook", 2021)
Un dels grans escultors del Renaixement va llegar no només les seves obres, sinó també una autobiografia vibrant. Selecció de peces d'Andrea Gabrieli (c. 1510-1586) .- Toccata Primi Toni (Edoardo Belloti: "Gabrieli: Motets & Organ Works", 2021) .- "I'vo piangendo i mio passati tempi" (I Fagiolini: "Gabrieli: The madrigal in Venice", 2003) .- "Laudate Dominum omnes gentes" (Ensemble Gabinetto Armonico: "Sacrae Cantiones", 2016) .- "Veggo fra i raggi d'oro" (Speculum Ensemble: "Madrigali et ricercai à 4 voci", 2016) .- Toccata del X tono (Fabio Bonizzoni: "Pass'e mezzo", 1997) .- "Deus, qui beatum Marcum" (Weser-Renaisance: "Gabrieli: Motets & Organ Works", 2021) .- Ricercar en Do (Edoardo Belloti: "Gabrieli: Motets & Organ Works", 2021) .- Canzon ariosa (Fabio Bonizzoni: "Pass'e mezzo", 1997) .- Kurt Weill: "Love is my enemy" de "The Firebrand of Florence" (Andrew Davis, Orquestra Simfònica de la BBC, 2003)
Resseguim les petjades de la imatge la culpabilitat inesborrable: el mite del jueu errant. .- Louis Lynel: "Le juif errant à Paris" ("Les chansons preferées de papa", 2013) .- "Alevanta Mordehai" (Mara Aranda: "Sefarad en el corazón de Turquía", 2019) .- "En la Santa Helena" (Jordi Savall: "Diáspora Sefardí", 1999) .- Étienne Moulinié: "Air du juif errant" (Le Poème Harmonique: "Airs de cour", 2001) .- "Dame paras para el banyo" (Capella de Ministrers: "Música encerrada", 2014) .- "La galana y el mar" (Al Andaluz Project: "Deus et Diabolus", 2007) .- Franz Liszt: "Le juif errant" (Jared Schwartz, Mary Dibbern: "Liszt: Songs for bass voice", 2017) .- Annemarie Haase: "An Allem sind die Juden Schuld" ("Schwule Lieder", 2007)
Els homes i dones medievals no només van haver de fer front a la pesta: una aproximació a la lepra i el seu impacte en la vida quotidiana. .- Robert Morton: "N'aray je jamais mieulx" (Alla Francesca: "Armes Amours", 1998) .- "O Pulchre Facies" (Alla Francesca: "Sur la terre comme au ciel", 2010) .- Guillaume de Machaut: "Doulz viaire gracieus" (Ensemble Alba Musica Kyo: "Machaut and his time", 1994) .- "Nu Al'erst" (Ensemble Anonymous: "A la Via!", 1995) .- "Almisonis melos cum vocibus" (Cantica Symphonia: "Almisonis Melos", 2000) .- "Stavrotheotokia" (Jordi Savall: "Jerusalem", 2009) .- "Chevalier, Mult estes guaritz" (Jordi Savall: "Jerusalem", 2009) .- "Bel fiore" (Alla Francesca: "Armes Amours", 1998)
Fem un cafè amb Johann Sebastian Bach i ens acostem a la cara més urbana del compositor, amb una selecció de fragments de les seves obres. .- "Allemanda" de la Partita núm. 5, BWV 829 (Ton Koopman: "Six partitas for harpsichord", 2012) .- Fragments de la "Cantata del cafè", BWV 211 (Orquestra Barroca Tafelmusik: "Coffee Cantata, Peasant Cantata", 1997) .- "Giga" de la Partita núm. 5, BWV 829 (Ton Koopman: "Six partitas for harpsichord", 2012)
Va arribar una dona a les més altes esferes de l'Església catòlica? Probablement no, però la història de la llegendària papessa Joana sobreviu a l'imaginari col·lectiu. .- "Ave Maria" (Seraphic Fire: "Ave Maria", 2013) .- "Iustus ut palma" (Ensemble Gilles Binchois: "Music and Poetry in St. Gallen", 2010) .- "Alma redemptoris mater" (New York Ensemble for Early Music: "Music of Medieval Love", 2003) .- "Lux fulgebit" (Ensemble Venance Fortunat: "Chants from the cistercian vauts", 1990) .- "Beata viscera" (Tonus Peregrinus: "Leonin / Perotin", 2005) .- "Lux orta est iusto" (Ensemble Beatus: "Lux Lucis", 2019) .- Quarta estampida (Munir Beken, August Denhard: "A Meeting Place", 2011) .- Tomás Luis de Victoria: "O Magnum Mysterium" (New York Polyphony: "Sing thee nowell", 2015) .- "Terra Tremuit", cant de la litúrgia romana amb influències bizantines (Ensemble Organum: "Voices from Ancient Abbeys", 2016)
Entre els segles XIV i XV, una mística va buscar la llibertat reclosa en una cel·la. Acompanyem la seva història amb músiques de John Dunstable (1390-1453). .- "Regem cui omnia vivunt", cant pla (Aurora Surgit: "Ego sum resurrectio", 1995) .- "Quam Pulchra Es" (Les Voix Baroques: "Canticum Canticorum", 2000) .- "Credo" super "Da gaudiorum" (The Hilliard Ensemble: "Power/Dunstaple", 2012) .- "Gaude virgo salutaris" (The Hilliard Ensemble: "Power/Dunstaple", 2012) .- "Bassadanza" (Les Haulz et les Bas: "alta danza", 2008) .- "Gloria in canon" (Tonus Peregrinus: "Quam Pulchra es", 2005) .- "O Rosa Bella" (Ensemble Dionea: "O Rosa Bella", 2019) .- "Puzzle Canon" (Il Giardino Armonico: "La morte della raggione", 2019) .- "Salve Scema Sanctitatis" (Bruno Turner: "Century Classics II", 1997)
Del Palazzo San Giorgio a la Spianata Castelletto, tot passant pels grans palaus dei Rolli. Descobrim a peu els secrets de la ciutat de Gènova. .- Simone Molinaro: "Fantasia nona" (Paul O'Dette: "Molinaro", 2001) .- "Da pacem Domine" (Huelgas Ensemble: "The Ear of Christopher Columbus", 2019) .- G.B. Pinello di Ghirardi: "Domine quid multiplicati sunt" (Musica Freybergensis: "Wenn Engel musizieren", 2005) .- Simone Molinaro: "Pass'e mezo" (Jakkob Lindberg: "La Serenissima 2", 1993) .- Giovanni Antonio Cangiasi: "La Girometta" (American Brass Quintet: "In Gabrieli's Day", 2005) .- Simone Molinaro: "Ballo detto Il conte Orlando" (Ugo Nastrucci: "Molinaro", 2019) .- Francesco Antonio Costa: "Pianto d'Arianna" (Consort of Musicke: "Monteverdi: Lamento d'Arianna", 1984) .- Niccolò Paganini: Caprici núm. 6 en sol m (James Ehnes: "Paganini: 24 Caprices", 2009)
L'any 1934, en una casa de camp anglesa, es va trobar un manuscrit. Recollia la història d'una vida i se'l coneix com "El llibre de Margery Kempe". Recuperem la història d'una dona singular, de formes extremes i relat impetuós. .- "Quene note" (La Reverdie: "Insula Feminarum", 1997) .- "Mutato modo geniture" (Ensemble de Música Antiga d'Augsburg: "Mysterium Mariae", 2020) .- "Salve Regina Misericordiae" (Lionheart: "My Fayre Ladye", 1997) .- "Lamento di Tristano & Rotta" (La Reverdie: "Insula Feminarum", 1997) .- "Clara sonent organa" (Ensemble de Música Antiga d'Augsburg: "Camino de Santiago", 2020) .- "Worldes blis ne last no throwe" (Ensemble Belladonna: "Melodious Melancholye", 2000) .- Istanpitta "Isabella" (The Dufay Collective: "A dance in the Garden of Mirth", 1994) .- "Eya martir Stephane" (La Reverdie: "Speculum Amoris", 1993)
La Florència de finals del segle XV va viure un episodi intens i dramàtic. Un model d'enginyeria social que va calar foc a les riqueses del Renaixement, a càrrec d'un frare dominic anomenat Girolamo Savonarola. . Heinrich Isaac: "Quis dabit capiti meo aquan?" (Jordi Savall: "Heinricus Isaac", 2017) . William Byrd: "Infelix ego", primera part (The Tallis Scholars: "The Tallis Scholars Sing William Byrd", 2007) . Orlando di Lasso: "Fantasia" (Stephen Murphy: "Orlando di Lasso", 2009) . Orlando di Lasso: "Timor et tremor", motet (The Sixteen: "Allegri: Miserere", 2011) . Josquin Desprez: "Miserere mei, Deus" (Magnificat: "Scattered Ashes", 2016) . Orlando di Lasso: "In monte oliveti" (Stile Antico: "Passion & Resurrection", 2012) . Marco dall'Aquila: "Ricercar" (Jakob Lindberg: "Italian Lute Virtuosi of the Renaissance", 2016) . Claude le Jeune: "Tristitia obsedit me" (Magnificat: "Scattered Ashes", 2016)
Qui s'amaga rere els manuscrits medievals? Què en podem saber, de les persones que els elaboraven? .- Joep Beving: "Ala" ("Ala", 2019) .- "Kyrie" (Tiburtina Ensemble, David Dorzka Trio: "Apokalypsis", 2013) .- "Karwansara" (Capella de Ministrers: "La ruta de la seda", 2017) .- "Vetus abit littera", conductus (Tonus Peregrinus: "Leonin/Perotin", 2005) .- "Christus factus est" (Schola Antiqua: "Gregoriano esencial", 2010) .- "Hail Mary full of grace" (Alamire: "Magna Carta", 2015) .- Pérotin: "Sederunt principes", organum (Ensemble Gilles Binchois: "Pérotin et l'école de Notre-Dame", 2006) .- "Sanctus" (Trio Mediaeval: "A Worcester Ladymass", 2011)
Una selecció de fragments vocals i instrumentals d'Alessandro Stradella (1643 - 1682) acompanyen l'agitat relat vital d'aquest compositor. .- Sinfonia avanti il Barcheggio: "Canzone" (Accademia del Ricercare: "Stradella: Esule dalle sfere", 2020) .- Sinfonia de "San Giovanni Battista" (Les Musiciens du Louvre: "San Giovanni Battista", 1990) .- Sonata a 8 viole con una Tromba (Tafelmusik: "Music for trumpet and orchestra", 1993) .- "Care Jesu Suavissime", ària de la cantata "Care Jesu" (Il Seminario Musicale: "Caldara & Stradella", 1999) .- Sinfonia núm. 9 (Ensemble Arte Musica: "Stradella: Complete String Sinfonias", 2015) .- "Lasciatemi una volta" (Alessandro Stradella Consort: "Cantatas & Serenatas, vol. 1", 2021) .- "Ogn'amante fa l'amore", ària de "La Doriclea" (Il Pomo d'Oro: "La Doriclea", 2018) .- Sinfonia núm. 22 (Paul O'Dette, Mary Springfels: "Stradella: Cantate", 1998)
Com es transforma un llibreter del París del segle XIV en un dels grans alquimistes de la història de França? Revisem la construcció de la llegenda de Nicolas Flamel. .- "Les un pin verdoiant" (The Dufay Collective: "On the banks of the Seine", 1997) .- "On parole / A Paris / Frese nouvele" (Ensemble Anonymus: "Rue des Jogleurs", 1995) .- Tierche estampie royal (Alla Francesca: "Sur le terre comme au ciel", 2010) .- "La rosa enflorece" (Emilio Villalba, Sara Marina: "Sephardica", 2020) .- "La muerte de Absalón" (Capella de Ministrers: "Música encerrada", 2014) .- Quarte estampie real (The Dufay Collective: "A l'estampie", 2006) .- Dansse real (Jordi Savall: "Estampie & danses royales", 2007) .- Michael Maier: "Nutrix eius terra est", fuga II d'"Atalanta Fugiens" ("Atalanta Fugiens", 2015) .- "De cuer je soupire" (Marc Mauillon: "Guillaume de Machaut", 2022)
L'any 1634 un episodi va alterar la vida de la localitat francesa de Loudun: parlem del cas de les endimoniades, una combinació de religiositat, fascinació i poder. .- Pierre Francisque Carroubel: "Spagnolete" (Le Poème Harmonique: "Coeur", 2015) .- "Nos esprits libres et contents" (Le Poème Harmonique: "Airs de cour", 2001) .- Louis Couperin: "Pavanne" (Richard Egarr: "Louis Couperin", 2011) .- Michael Praetorius: Bourrée (Les Musiciens de St-Julien: "Et la fleure vole", 2010) .- Charles Tessier: "Me voila hors du naufrage" (Le Poème Harmonique: "Charles Tessier", 2006) .- Pierre Guédron: "Qu'on ne me parle plus d'amour" (Le Poème Harmonique: "Pierre Guédron", 2002) .- Etienne Moulinié: "O bone Jesu" (Les Arts Florissants: "Moulinié", 1980) .- Antoine Boësset: "O mort l'objet de mes plaisirs" (Ensemble Correspondances: "Les plaisirs du Louvre", 2020) .- Etienne Moulinié: "Il sort de nos corps emplumés" (Ensemble Correspondances: "Les plaisirs du Louvre", 2020)
El 25 de juny del 1678, Elena Lucrezia Cornaro obtenia el seu doctorat en Filosofia a la Universitat de Pàdua. La història d'una referent oblidada, amb música del primer barroc italià. .- Biagio Marini: "Trio Sonata sopra La Monica" (Musica Alchemica: "La belleza", 2020) .- Barbara Strozzi: "Amor dormiglione" (Constantinople: "Metamorfosi", 2014) .- Giovanni Paolo Cima: "Concerti ecclesiastici: sonata a tre" (London Baroque: "The Trio Sonata in 17th-Century Italy", 2013) .- Barbara Strozzi: "Amante loquace" (Emoke Baráth: "Strozzi: Voglio cantar", 2019) .- Simone Molinaro: "Gagliarda in tre modi" (Ugo Nastrucci: "Molinaro", 2019) .- Girolamo Frescobaldi: "Canzona undecima detta la Plettenberger" (Bruno Cocset: "Frescobaldi: Canzoni", 2003) .- Marco Uccellini: "La Bergamasca", sonata (Nicholas McGegan: "Uccellini", 1993) .- "Ciaccona" sobre Bertali, Merula i Monteverdi (Tabea Debus: "Ohrwurm", 2020) .- Giovanni Battista Vitali: "Passa Galli" (Ensemble 1700: "Discovery of Passion", 2020)