Després de dos dies de test oficial de pretemporada a Portugal (el darrer), hi ha 7 Ducatis entre els 8 primers en el mateix escenari en què començarà el mundial el dia 25 amb la primera cursa esprint de la història. Amb això està gairebé tot dit. Bé, Àlex Márquez ha estat entre els catalans el millor, amb la seva Ducati, la que pot permetre-li rellançar la seva carrera esportiva; ell mateix es veu lluitant per la cinquena posició d'entrada. I el campió, Bagnaia, que lluirà el número 1, ha fet tota una demostració de domini. L'1 del campió Bagnaia (Foto Alejandro Ceresuela)   La guerra aerodinàmica  La resta és que Quartararo va evidenciar un "avançament massiu" en les seves opcions del primer al segon dia, coincidint amb aquella aberració que Yamaha va presentar com a aleró del darrere. Estic fart d'aquesta escalada aerodinàmica, no pot portar res de bo. Tant de bo poguéssim tornar a l'època que les motos s'aixecaven a la sortida o donant gas i la perícia del pilot comptava molt més. A més a més, el pobre Fabio estarà molt sol, lluitant contra tanta moto italiana, amb el seu company Morbidelli, que no sembla que hagi redreçat el camí, i amb Yamaha amb només dues motos a la graella. Posaran un cofre a les Yamaha? (Foto MotoGP)   Aprilia està al nivell? També la resta és que l'Aprilia 2023 és millor que la del 2022, segons els seus pilots, Aleix i Maverick. Però cap dels dos ha semblat voler destacar als papers. No és que s'hagin guardat res, i tampoc se'ls veu nerviosos per no poder arribar a determinat nivell. Però l'Aleix té problemes amb el braç dret que li mostren el camí del quiròfan i, per tant, un problema físic s'interposa a pocs dies de l'inici de la temporada.   Arriscar fins a on? També la resta és que Marc Márquez va declarar dissabte que "no hi ha motius per ser optimista, però tampoc no serveix de ser empipar-se". Al novembre, a València havia dit: "Amb el que he tingut aquí no lluites per un campionat del món a tots els circuits". A Sepang va preferir emplaçar-nos al darrer dia de Portimao, i resulta que la moto amb què vol començar la temporada és la mateixa que tenia dos dies després d'acabar la temporada 2022. Finalment, ha conclòs: "Ha estat el dia de la pretemporada en què millor m'he trobat, perquè hem començat a treballar en detall; hem fet un simulacre d'esprint race i el ritme no ha estat dolent, no per guanyar o estar el podi, però caldrà treure el màxim profit amb el que tenim". Pren nota d'aquesta hora: 11:15. És l'hora local que començarà la Q2 de MotoGP. La classificació serà vital perquè val per a les dues curses. Si Márquez (i tots els altres que no estan bé) d'entrada vol tenir alguna opció a les curses esprint, haurà d'arriscar per assolir una bona posició de sortida, confiant que després el ritme no sigui dolent. On i quan arriscarà Marc Márquez sembla que pot arribar a ser aquest any un exercici de la millor cirurgia. També és cert que a MotoGP les coses canvien d'un segon al següent i que la temporada és llarga; aquest serà un recurs de molts pilots al principi, segur. Arriscarà Márquez? (Foto Alejandro Ceresuela)   Una temporada apassionant Deixant de banda favorits i menys favorits, pot ser la temporada més llarga de la història si no hi ha cancel·lacions, i la més intensa, amb 42 curses, cada dissabte i cada diumenge. Un exercici de resistència per a tots, els pilots, els equips, els/les periodistes i els/les aficionats/des. Que comenci la festa!