En només vuit dies han descarrilat tres trens a Catalunya. L'últim, segons ha pogut saber Catalunya Ràdio, ha estat el tren de la potassa dels Ferrocarrils de la Generalitat. El van precedir el descarrilament d'un Talgo a Sitges, que va inutilitzar la línia del Garraf, i el d'un tren de mercaderies a Falset, que va afectar els trens de l'R15 fins a Riba-roja d'Ebre. També va descarrilar un tren de mercaderies a l'R15 (ACN / Neus Bertola) El tren que transporta potassa des de les mines de Súria fins al port de Barcelona va descarrilar dimarts, dia 22, a la tarda, en un tram entre Manresa i Súria per on no passen trens de viatgers. L'accident no va fer ferits i ara ja s'hi pot circular amb normalitat.   El ferro reacciona a la calorada Ferrocarrils de la Generalitat atribueix l'accident al que es coneix com a "colzada" --"garrote" en castellà--, un fenomen causat per les altes temperatures ambientals, cada cop més freqüent. Sabeu que és un "garrote" ferroviari o "pandeo"? Deformació en la via per #altestemperatures. Alguns països hauran d'aplicar mesures que aquí ja fa temps tenim. #altestemperatures #calor #via #sistemaferroviari #infraestructura #altastemperaturas #vía@Adif_es @ffe_es pic.twitter.com/QrRfmI5f2Q Museu Ferrocarril de Catalunya (@mferrocarrilcat) July 21, 2022 Una calor excessiva i poc habitual, explica el director de Terminus, Centre d'Estudis del Transport, Joan Carles Salmerón, fa que les vies es dilatin i es deformin: "El carril és una barra de ferro massissa que pesa molt, entre 50 i 60 kg cada metre, i l'augment de temperatures fa que es deformi molt més ràpidament. L'increment de centímetres que provoca la calor troba vies de sortida creant deformacions." El ferro és un material que es dilata amb la calor i es contrau amb el fred, i per això ja es prenen mesures per corregir les possibles desviacions a causa de la temperatura, i mantenir els carrils en bon estat i en paral·lel. Quand la température monte au delà des limites prévues et qu'on tape dans des extrêmes, voilà ce qui peut arriver (Australie) : pic.twitter.com/Z4Bvd9BEtw Philippe Peray ® (@Philippe_Peray) June 19, 2021 Però les temperatures extremes dels últims anys han desbordat les mesures de prevenció: "Hi ha alguns aparells per intentar evitar aquestes deformacions al carril, com són els dilatadors, però estem en un moment amb temperatures mai vistes, que fan que encara es dilatin més del normal." Un problema conegut fa temps que va en augment No és el primer cop que passa aquest fenomen en aquesta via, ni tampoc en altres llocs. Al País Basc, per exemple, el gestor ferroviari anunciava a principi d'estiu que destinaria 2,5 milions d'euros per renovar i protegir els carrils en els punts més susceptibles de patir colzada. Una altra mesura, ja assajada per Adif, és pintar les vies de blanc, amb un producte especial que reflecteix millor la radiació solar i permet que els carrils no s'escalfin tant. El temporal Gloria va malmetre el pont ferroviari sobre la Tordera (ACN / Eduard Batlles) L'augment del fenomen de la colzada ferroviària s'afegeix a altres efectes del canvi climàtic que afecten el trànsit dels trens i la seguretat dels passatgers. Per exemple, la destrucció del pont ferroviari sobre la Tordera arran del temporal Gloria o l'impacte dels temporals de mar a les vies del Maresme, que va obligar Adif a protegir-les amb una escullera.