El Departament d'Acció Climàtica ha obert dos expedients a les comercialitzadores d'Endesa Energia XXI i Endesa Energia per retards en el cobrament de factures, segons pot avançat "El matí de Catalunya Ràdio". L'Agència Catalana del Consum ha rebut 407 queixes des del 2021 fins a l'actualitat per aquesta disfunció, que pot provocar que els clients rebin de cop factures acumulades de mesos anteriors, cosa que provocaria dificultats en el pagament. "Fa nou mesos que no em facturen el rebut ni m'arriba la domiciliació bancària", denuncia Montserrat Pérez, que va fer arribar la seva queixa a la bústia de denúncies d'"El matí de Catalunya Ràdio" (636 36 06 09)."El greuge serà que arribaran totes de cop", apunta aquesta clienta d'Endesa, que explica alguna de les repostes que li ha donat la companyia. "Em proposen que me'n vagi al mercat lliure, però jo he triat el preu regulat. Una bombeta sobre una factura de la llum (EFE) Un cas que es repeteix Un cop iniciat l'expedient informatiu, Acció Climàtica està recollint informació sobre el cas. Un cop recopilada, l'haurà d'analitzar i a partir d'aquí emetre les seves recomanacions. Una d'elles podria ser la via sancionadora. De fet, el 2022 la Generalitat ja va multar la companyia amb 600.000 euros pel retard en el cobrament de factures. En aquell cas, la multa afectava distribuïdores del grup Endesa i hi havia dos milions de punts de subministrament amb retards en la facturació. Endesa assegura que negociarà La companyia atribueix el retard en els cobraments a un canvi en el sistema de facturació de la companyia, que va coincidir amb canvis normatius a l'Estat. Fonts de la companyia expliquen que: "La implantació del nou sistema i la migració de més de 12 milions de contractes necessita un termini d'estabilització dels processos que afecta els terminis de facturació." Endesa assegura que està treballant per regularitzar la situació i diu que preveu arribar a acords de pagament amb els clients afectats. La companyia assegura que no s'emetrà una única factura pels pagaments endarrerits. "S'emeten les factures pendents una a una i es poden ajornar en tants mesos com el retard produït", diuen. La llei preveu un límit d'un any perquè les companyies de subministrament reclamin factures pendents. En el cas de consumidors que canvien de companyia comercialitzadora per acollir-se a la tarifa de mercat regulat, la comercialitzadora original té 42 dies per liquidar els consums pendents. Passat aquest termini ja no li poden reclamar factures anteriors.