En molt poc temps, l'ús de vehicles de mobilitat personal (VMP) ha crescut espectacularment. Entre 2021 i 2022, els desplaçaments a la ciutat de Barcelona van créixer un 86%. Davant d'aquest augment, el RACC ha elaborat una enquesta sobre l'ús d'aquests vehicles a Barcelona i els seus accessos, per analitzar les conductes dels conductors de VMP i la seva relació amb altres usuaris de la via pública. Poc respecte a les normes Un percentatge destacat d'usuaris de VMP admet que té comportaments de risc i que no compleix la normativa de circulació. El 54% se salta els semàfors en vermell, el 42% circula en contrasentit per la vorera, el 40% supera el límit de velocitat, que és de 10 km/h, el 17% no respecta el pas de vianants, i el 10% ha manipulat el patinet per poder córrer més. Sobre el compliment de la velocitat en diferents tipus de via: ? els usuaris de VMP no respecten el límit de velocitat quan és 10 km/h als carrils bici, vorera i passejos compartits ? sí respecten la velocitat quan el màxim permès és 25 km/h en carrils bici en calçada pic.twitter.com/A2uzv0sbbV RACC Mobility Club (@ClubRACC) October 4, 2023 Tres de cada quatre usuaris reconeixen haver circulat en marxa per la vorera, tot i que no està permès, i set de cada deu diuen que han conduït per la calçada, que està prohibit en la xarxa bàsica quan hi ha carril bici. El 15% dels usuaris de VMP han tingut un accident amb danys personals (Flickr) En alguns casos, les infraccions tenen a veure amb el desconeixement de la normativa, però no pas en tots. El 23% afirma que no sap les normes de circulació, i una gran majoria, el 80%, no sap que està prohibit circular per les voreres. Dos de cada tres han estat multats. Tot i això, el 60% dels enquestat creu que no hi ha civisme en la mobilitat a Barcelona, però ells aproven la seva conducta i es posen 6,9 punts de nota. Massa accidents, malgrat l'augment de l'ús dels VMP Un de cada set usuaris de patinet assegura que ha tingut algun accident amb danys personals, una xifra excessiva, segons el director de Mobilitat del RACC, Cristian Bardají: "Aquesta taxa de danys personals, per molt que siguin lleus, és una manera poc sana de créixer, una manera poc sana d'incorporar-se a la mobilitat." Més de la meitat, el 53%, ha tingut algun incident amb usuaris d'altres mètodes de transport: el 24% amb un altre VMP, el 18% amb vianants i un altre 18% amb cotxes. El 47% restant declara que ha tingut l'accident tot sol, per culpa d'ell mateix, pel mal estat de la infraestructura o per la pluja. Cristian Bardají considera que hi ha massa accidents (RACC) En alguns casos, els accidents tenen a veure amb distraccions per ús del mòbil o auriculars mentre s'està circulant. I un de cada vuit usuaris reconeixen que circulen sense cap assegurança específica. Joves, sostenibles i en desacord amb algunes normes L'ús de vehicles de mobilitat personal s'ha anat consolidant els últims anys, en molt poc temps, bàsicament per raons econòmiques, però també per la rapidesa dels desplaçaments. La majoria d'usuaris són persones joves, d'entre 18 i 35 anys, que fan servir el patinet per anar a treballar o a estudiar. Gairebé totes asseguren que abans ja es desplaçaven amb mitjans sostenibles, a peu, en bicicleta o en transport públic. L'usuari de VMP sol ser una persona jove (Pixabay /Velotaf) El patinet es fa servir preferentment per a trajectes curts, de menys de 5 km, dins de la ciutat, i molts usuaris, vuit de cada deu, diuen que no estan satisfets amb l'accessibilitat de la xarxa pel disseny o la falta de continuïtat que, segons argumenten, els fa difícil complir la normativa. Pràcticament tots els usuaris, el 99%, estan en contra d'haver de circular per la calçada i voldrien fer-ho per les voreres, i la majoria valoren negativament la convivència amb altres usuaris.