El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ha tombat la zona de baixes emissions de Barcelona. La ZBE és una de les mesures preses per reduir la contaminació de la capital catalana i esquivar la multa de la Unió Europea per superar reiteradament els límits de contaminants permesos. Segons l'OMS, un 97% de la població europea viu exposat a nivells de contaminació perillosos per a la seva salut que provoquen més de 51.000 morts prematures cada any.  Però quina és la millor recepta per reduir la contaminació provocada pel trànsit a les grans ciutats? Els experts avisen que les mesures han de ser d'abast metropolità. (ACN / Laura Fíguls) A favor de les ZBE i de les superillles A Xavier Querol, investigador del CSIC i al seu equip, la Comissió Europea els ha reconegut que la seva proposta de ciutat verda és la millor per a les nostres metròpolis. Repassem amb ell què hauríem de canviar. 1. Les mesures han de ser d'àmbit metropolità. 2. Millorar el transport públic prioritzant el que és d'àmbit metropolità.  3. Reduir el nombre de vehicles. Segons Querol, el peatge dissuasiu és el que millor funciona i ens posa aquest exemple:   "A Estocolm fan pagar 3 euros en hora punta per entrar o sortir de la ciutat i 1 euro fora d'hora punta. Amb aquest peatge han aconseguit reduir un 35% el nombre de vehicles." 4. Rebaixar la contaminació que provoquen els vehicles del parc circulant. Querol aconsella començar pel transport de mercaderies. "Si un vehicle de repartiment o un taxi està donant voltes per la ciutat 10 hores al dia i l'ajudo a fer el canvi a un elèctric o un híbrid, aconsegueixo multiplicar per 10 l'efecte que tindria qualsevol mesura aplicada a un cotxe privat que només circula una hora al dia per anar a treballar." La millora del repartiment de mercaderies també passa per distribuir taquilles a diferents punts de la ciutat on els compradors puguin recollir els productes per evitar que els repartidors hagin d'anar casa per casa. Querol també creu que seria bo copiar el que ha fet Nova York:  "A Nova York permeten l'entrada d'un tràiler no contaminant fins a un punt central de la ciutat que en el nostre cas podria ser la plaça de la Catedral. El tràiler entra de matinada i des d'allà surten diversos vehicles petits elèctrics que tenen la clau del petit restaurant o de la resta d'establiments als que deixen el producte sol·licitat sense necessitat que el client els hagi de rebre." El TSJC ha tombat recentment la Zona de Baixes Emissions  (EFE/Enric Fontcuberta) 5. Establir zones de baixes emissions per treure de circulació els vehicles que contaminen i renovar la flota introduint cotxes, motos, furgonetes i camions més nets.    6. Redissenyar les ciutats pensant més en la gent i menys en els cotxes. Querol està convençut que les superilles que està implantant Barcelona són una bona fórmula.  "És una idea brillant però has d'haver reduït abans el nombre de vehicles. Si no ho fas, la superilla o els carrers de vianants tenen efectes nocius per a les zones que queden fora de les superilles però les tenen a prop."