Aquest episodi de "La pell dels murs" se centra en l'obra que Aryz, nom artístic del pintor de Cardedeu Octavi Serra Arrizabalaga, va fer per a l'església barroca del poble vell de Corbera d'Ebre. El capítol, dirigit per Sophie Köhler, se centra en la creació d'una obra a mig camí entre el mural i la instal·lació inspirada en els horrors de la Guerra Civil Espanyola. Es tracta d'una al·legoria de la barbàrie provocada per la guerra que molts mitjans ja han batejat com el 'Guernica' de Corbera d'Ebre. El mural es va executar sobre una superfície de 10,5 metres d'alçada i 6 d'amplada. El resultat és una imatge que impressiona per la fredor amb què reprodueix un moment terrible, però també per les seves dimensions. De fet, és l'obra d'estudi a peces més gran que l'artista ha dut a terme fins ara. Amb un estil que combina l'estètica clàssica i actual, s'hi pot identificar un esquadró d'avions en ple bombardeig sobre la població civil. Des del primer moment, Sophie Köhler tenia la voluntat d'apropar al màxim l'espectador al procés creatiu d'Aryz. Per això, va compartir diverses jornades de treball amb el pintor al seu estudi i, després, a Corbera. El resultat és un documental molt íntim sobre un artista que, tot i la seva joventut, ja és un dels grans referents mundials de l'art mural contemporani. La producció d'aquest documental ha comptat amb la col·laboració de l'Ajuntament de Corbera d'Ebre, Montana Colors i Pintures Montó. La sèrie sobre art urbà La Pell dels Murs és una producció TV3 en col·laboració amb Un Capricho de Producciones.
Aquest capítol de "La pell dels murs" està dedicat a l'artista cubanoamericà resident a Barcelona Jorge Rodríguez Gerada. Gerada és un dels artistes murals i de land art més reconeguts a nivell mundial i, en aquesta ocasió, fa una obra molt personal. Potser l'obra més personal de totes les que ha realitzat a la seva carrera. Així ho recull la realitzadora Laura Herrero en aquest documental. Quan Herrero i l'equip del programa van proposar-li fer el seguiment d'algun dels seus projectes pictòrics, Gerada, després d'uns dies de reflexió, va decidir crear una obra especial que celebrés la vida del seu fill Neuquén, traspassat mesos abans, a causa d'una llarguíssima malaltia degenerativa. En estreta col·laboració amb Gerada, Laura Herrero ha confeccionat una història delicada i profundament emocionant sobre la relació de l'artista i la seva família amb el fill perdut i sobre com l'art urbà també és un mecanisme de sublimació de l'amor. El mural està situat a la Plaça Roca i Pi de Badalona, just al costat de l'estació de ferrocarrils, i ha comptat amb la col·laboració de l'Ajuntament de Badalona, de Grues Kompe, de Pintures Montó i de Montana Colors. La sèrie documental sobre art urbà "La pell dels murs" és una producció de TV3 amb la col·laboració d'Un Capricho de Producciones.
La protagonista d'aquest episodi de "La pell dels murs" és la muralista Lyly Brik, pseudònim artístic de la lleidatana Mireia Serra. El documental, dirigit per Ariadna Relea, relata la història de com la pintura ha ajudat una dona amb la personalitat trencada a reconstruir el seu jo, a empoderar-se i a convertir-se en una artista que avui és contractada arreu del món per fer els seus murals. El resultat és un episodi delicat i molt sincer sobre una pintora que després de gairebé 400 murals reflexiona sobre quin és el camí que ha de prendre la seva trajectòria professional en el futur: "Tinc una certa frustració i estic en un moment en què m'he arribat a plantejar deixar de pintar. Per això no tinc ganes de limitar-me. Vull fer el que vulgui i estic provant coses: noves tècniques, noves textures, murals amb volum, el que em roti." Durant el capítol veiem la Lyly duent a terme diverses obres: en espais més íntims, envoltada dels seus amics; una obra molt especial a La Manreana, una granja escola de les Garrigues on, entre altres serveis, ofereixen teràpies mitjançant la interacció amb els cavalls, i una obra més experimental a la façana de l'Escola d'Art i Superior de Disseny Ondara, a Tàrrega. L'execució dels murals ha comptat amb la col·laboració de Montana Colors. La sèrie sobre art urbà "La pell dels murs" és una producció de TV3 en col·laboració amb Un Capricho de Producciones.
"La pell dels murs" dedica aquest episodi a l'artista barcelonina resident a Terrassa Anna Taratiel. La directora i guionista d'aquest capítol, Laura Álvarez, s'endinsa a la vida privada d'aquesta muralista mostrant-nos no només com és el seu procés creatiu, sinó també com és el dia a dia d'una mare que es dedica a l'art. Sens dubte, aquesta és la proposta més agosarada i experimental de totes les de la sèrie. En estreta col·laboració amb Taratiel, Álvarez combina diversos formats d'enregistrament per crear un còctel d'imatges sorprenents i inusualment íntimes. Mentre seguim l'execució d'un mural també assistim a escenes quotidianes de la relació entre Anna Taratiel i la seva filla enregistrades per elles mateixes. Així, el resultat final aconsegueix anar més enllà del retrat d'una artista: és tota una reflexió sobre el repte que suposa per a una dona sola compaginar la criança d'una filla preadolescent amb el ritme frenètic de creació d'una professional de l'art de categoria internacional. El mural forma part d'un projecte artístic de l'Institut La Plana, de Vic. És el resultat d'un treball col·laboratiu entre l'alumnat de 1r i 2n d'ESO, que va dissenyar figures geomètriques a partir d'uns geoplans, i l'alumnat de visual i plàstica de 4t, que hi va donar forma juntament amb Anna Taratiel. El resultat final és una façana plena de colors vius que absorbeix la mirada del vianant i adquireix un sentit completament nou respecte al que tenia abans de la intervenció, quan només era una paret de ciment gris. La sèrie sobre art mural "La pell dels murs" és una producció de TV3 en col·laboració amb Un Capricho de Producciones.
Aquest episodi de "La pell dels murs" està dedicat a la Núria Toll, dissenyadora gràfica i muralista igualadina. Toll és una de les veus més sòlides i significades a l'hora de reivindicar el paper de la dona en l'art urbà. El seu estil, clarament reconeixible, combina formes geomètriques, colors plans i línies simples per elaborar missatges que busquen incitar a la reflexió sobre problemes socials relacionats amb el feminisme, la injustícia i l'estigma. Durant diverses jornades, la realitzadora Patricia Sánchez va seguir el procés d'execució d'un mural als Jardins de Maria Baldó, de Barcelona. L'obra va ser creada conjuntament entre Núria Toll i un grup de dones vinculades al Grup ATRA, una entitat sense ànim de lucre que ofereix atenció i tractament a persones en situació de vulnerabilitat i risc d'exclusió social. El resultat és una història molt coral, tendra i, alhora, punyent sobre l'estigma que pateixen les dones amb problemes de salut mental. "Tothom té les seves potencialitats, però quan alguna persona té un desequilibri, es considera que és diferent. Justament, volem trencar amb l'exclusió social que aquesta diferència genera", comenta una de les participants en el documental. El mural forma part del projecte "Parets amb ànima", que impulsa el Grup ATRA i que es du a terme en diferents espais públics del barri de Gràcia de Barcelona, amb l'objectiu d'educar i sensibilitzar en matèria d'igualtat, inclusió social, feminismes i sostenibilitat, i ha comptat amb la col·laboració de Pintures Montó i de Montana Colors. La sèrie documental "La pell dels murs" és una producció de TV3 en col·laboració amb Un Capricho de Producciones.
Episodi dedicat a la parella artística que formen Zosen Bandido & Mina Hamada. Es tracta d'un documental molt especial, perquè, en paral·lel a l'execució d'una obra a la capital catalana dels murals, Penelles (Noguera), la parella viu també un capítol familiar que canviarà la seva vida per sempre. La documentalista Mariona Guiu ens presenta una història en què dues persones amb caràcters i orígens molt diferents (Zosen és argentí i Mina és japoneso-nord-americana) s'uneixen per emprendre un viatge artístic innovador i un emocionant projecte familiar. Les reflexions sobre el seu acte creatiu van saltant del terreny personal i familiar al terreny artístic, i a l'inrevés. Es dona la circumstància que Zosen i Mina van ser els primers convidats en la primera edició del Festival d'art urbà Gargar, que cada any se celebra a Penelles des del 2016. El mural que havien fet en aquella ocasió havia patit el desgast provocat pel pas del temps i estava en mal estat. Per a la realització d'aquest episodi de "La pell dels murs", Zosen i Mina van decidir fer un mural nou sobre la mateixa superfície que van pintar el 2016. Així, la proposta de Guiu permet conèixer tant el treball d'aquests dos artistes com el de molts altres que també tenen obra en aquest municipi de la Noguera. El mural de Zosen i Mina Hamada, d'una superfície aproximada de 300 metres quadrats, va comptar amb la col·laboració de la germana de Zosen, Flory, i dels organitzadors del Festival Gargar, així com de Pintures Montó i de Montana Colors. La sèrie documental sobre art urbà "La pell dels murs" és una producció de TV3 en col·laboració amb Un Capricho de Producciones.
Aquest episodi de "La pell dels murs" té un to de denúncia. El protagonista és l'il·lustrador, muralista i animador d'origen argentí Juanjo Surace, resident a Barcelona des del 1998. Surace és un artista que té obra en murs d'arreu del món i que es caracteritza per un estil provocatiu, crític i molt imaginatiu, sovint poblat d'éssers monstruosos en situacions que, fins i tot, poden provocar horror. El capítol, dirigit per Manel Serrat, segueix Surace en la confecció d'un mural de denúncia sobre les condicions d'explotació i les dificultats econòmiques en què massa sovint es troben els artistes dedicats a aquests tipus de disciplina. Combinant la imatge fotogràfica i el vídeo, Serrat mostra el treball de Surace en un dels espais artístics més populars de Barcelona: els murs lliures de les Tres Xemeneies, a l'avinguda del Paral·lel. Aquests murs, de propietat pública però gestionats a través d'una fundació privada, esdevenen ells mateixos objecte de crítica de l'artista. Surace utilitza la imatge d'una macabra carnisseria en què s'esquartera el cos d'un artista: una metàfora de la voracitat d'algunes institucions i entitats privades, però també d'alguns ciutadans que s'aprofiten del talent de molts muralistes sense compensar-lo. El mateix Surace conclou que, en aquest ofici, "l'èxit és la tranquil·litat econòmica". El conjunt és, doncs, un retrat amarg del muralisme, molt allunyat de l'espectacularitat i la complaença que envolten aquest art urbà. El mural de Juanjo Surace ha estat possible gràcies a la col·laboració de Montana Colors. La sèrie documental "La pell dels murs" és una producció de TV3 en col·laboració amb Un Capricho de Producciones.
Aquest episodi de "La pell dels murs" està dedicat a l'il·lustrador i muralista barceloní Albert Álvarez, que rep un encàrrec de l'Ajuntament d'Igualada: realitzar un mural a la Plaça del Rei d'aquesta ciutat que serveixi per inaugurar la condició de capital de la cultura catalana d'Igualada durant l'any 2022. L'encàrrec serveix al realitzador Santi Suárez l'excusa per seguir pas a pas totes les dificultats que va superant l'artista fins a arribar a culminar aquest treball de grans dimensions. El primer obstacle al qual s'enfronta Álvarez és la mateixa superfície del mur que, en paraules de l'artista, "és un camp de patates vertical": un problema notable en la mesura en què la gran rugositat d'aquesta superfície limitarà el detall de la imatge que s'hi pintarà. El segon obstacle és trobar un motiu prou universal i, alhora, prou proper perquè representi tant la cultura en majúscules com la cultura igualadina en particular. El tercer gran obstacle és traslladar aquesta imatge des del paper als prop de 350 metres quadrats que té el mur. El documental és un relat minuciós i entretingut que posa en valor tot un seguit d'aspectes de la creació artística sovint desconeguts pel gran públic i que tenen molt a veure amb la memòria a partir de la qual es basteix la nostra cultura i la nostra condició d'éssers humans. Durant el procés d'execució del mural, Albert Álvarez compta amb la col·laboració de Roger Velázquez, Oriol Álvarez i Júlia Álvarez. El projecte ha estat possible gràcies al suport de l'Ajuntament d'Igualada, de Grues Kompe, de Pintures Montó i de Montana Colors. La sèrie documental sobre art urbà "La pell dels murs" és una producció de TV3 en col·laboració amb Un Capricho de Producciones.